Toon posts:

[Debian] xfree 4.1.0 muis doet vreemd

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb debian woody op mijn nieuwe pc gezet. Gelijk kernel 2.4.18 gecompileerd
en de beta audigy player drivers gecompileerd. Daarna heb ik Xfree 4.1.0
geinstalleerd en de Nvidia drivers. Ik dacht dat ik wel problemen zou krijgen
met de drivers omdat ik zo'n nieuw systeem heb maar dat viel mee.

De muis reageerd wel heel vreemd. De muis schuift alleen maar omhoog op het
beeld. Zodra ik ophoud met schuiven springt de muis weer naar beneden in het
de linkerhoek van het beeld en naar beneden schuiven is er helemaal niet bij.

Nog vreemder is dat als ik daarna windows 98 opstart de de muis ook niet
reageerd. Pas na weer een reboot werkt de muis in windows weer.

Wat is hier aan de hand?

Pc

Pentium 4 2.0 gigahertz
265 mb ddr ram
Geforce Mx 460
Logitech Pilot wheel mouse

XF86Config
Xfreelog

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
(**) Option "Protocol" "ImPS/2"
(**) Configured Mouse: Protocol: "ImPS/2"
(**) Option "CorePointer"
(**) Configured Mouse: Core Pointer
(**) Option "Device" "/dev/psaux"
(==) Configured Mouse: Buttons: 3
(**) Option "Emulate3Buttons" "true"
(**) Configured Mouse: Emulate3Buttons, Emulate3Timeout: 50
(**) Option "ZAxisMapping" "4 5"
(**) Configured Mouse: ZAxisMapping: buttons 4 and 5
(**) Option "Protocol" "ImPS/2"
(**) Generic Mouse: Protocol: "ImPS/2"
(**) Option "SendCoreEvents" "true"
(**) Generic Mouse: always reports core events
(**) Option "Device" "/dev/input/mice"
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice
    No such file or directory.
(EE) Generic Mouse: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "Generic Mouse"
(II) UnloadModule: "mouse"

Dat is het relevante deel van je logbestand, hij zegt dat hij /dev/input/mice niet kan openen. Bestaat dat bestand/device? Zo ja, zou je de uitvoer van 'ls -l /dev/input/mice' eens kunnen posten? Ik gok dat je de verkeerde driver hebt, maar ik ben niet genoeg bekend met de verschillende typen muizen om zeker te weten welk protocol door welk type gebruikt wordt. Zelf heb ik ooit (heel lang geleden) ook een dergelijk probleem gehad en toen zat het hem in ieder geval in het protocol of het device (/dev/psaux en dergelijke) dat ik gekozen had.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 05 mei 2002 20:12 schreef odysseus het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
(**) Option "Device" "/dev/input/mice"
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice
    No such file or directory.
(EE) Generic Mouse: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "Generic Mouse"
(II) UnloadModule: "mouse"

Ik gok dat je de verkeerde driver hebt, maar ik ben niet genoeg bekend met de verschillende typen muizen om zeker te weten welk protocol door welk type gebruikt wordt.
Mijn mening is, waarde collega :P , dat 'eenprobleempje' geen devfs heeft meegecompileerd in z'n kernel, dan krijg je n.l. ook deze foutmelding :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat wilde ik pas gaan zeggen als hij vertelde dat dat bestand niet bestond...spelbreker die je bent :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
/dev/input/mice bestaat inderdaad niet. (laten we net doen of moto-moi niet heeft gepost.) Je gaat me nu aanraden om een kernel met devfs te compileren. :)

Ik heb van die hele /dev en dat commando niet zoveel kaas gegeten. Maar het moet toch ook handmatig kunnen.

Hoe doe ik dat?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou eens kunnen proberen of het linken van /dev/input/mice naar je echte, goede muisdevice wel werkt. Kandidaten daarvoor zijn /dev/mouse, /dev/psaux, /dev/usbmouse en dergelijke. Je kunt eventueel kijken of hij een muis erachter vindt door 'cat /dev/bestand' te draaien en je muis te bewegen en wat te klikken. Als je uitvoer krijgt dan heb je iets te pakken :). Vervolgens die muis instellen in je /etc/X11/XF86Config-4 of linken zoals hierboven beschreven en het zou kunnen werken :).

Geen garanties overigens.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand met een PS/2 muis zijn XF86Config even posten. Want volgens mij staat er gewoon iets goeds verkeerds in.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# **********************************************************************
# Core Pointer's InputDevice section
# **********************************************************************

Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier  "Mouse1"
    Driver  "mouse"
#    Option "Protocol"    "PS/2"
    Option "Protocol"    "IMPS/2"
    Option "Device" "/dev/mouse"
#    Option "Device"    "/dev/input/mice"
    Option "ZAxisMapping"   "4 5"

Hierbij mijn (relevante) deel XF86Config waarbij ik mijn usb-muis (/dev/input/mice) weer op ps/2 heb gezet. Ik maak gebruik van een logitech mousenman optical, vandaar het imps/2 protocol.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 05 mei 2002 20:16 schreef moto-moi het volgende:
Mijn mening is, waarde collega :P , dat 'eenprobleempje' geen devfs heeft meegecompileerd in z'n kernel, dan krijg je n.l. ook deze foutmelding :)
Heeft niks met devfs te maken (en als je hem devfs laat meebakken dan wordtet een mess, als het systeem al boot, omdat hij dan allerlei devices niet kan vinden, want hij heeft nog geen devfsd).

/dev/input/* is de HID interface; de toekomstige generieke allesomvattende input device interface van de Linux kernel (zie 'input core' in make menuconfig).

Voor /dev/input/mice heb je input core -> mouse support nodig, in de kernel of als module (module mousedev.o).
De dir en device moeten dan wel bestaan: cd /dev; ./MAKEDEV input. In het geval van devfs krijg je deze wel automatisch als je mousedev in je kernel hebt of de module laadt.

/dev/input/mice representeert overigens afaik alle muizen in je systeem die door HID ondersteund worden. Voor een desktop systeem best handig: X gebruikt /dev/input/mice, en de kernel hangt daar alle muizen aan.
Op zondag 05 mei 2002 22:19 schreef eenprobleempje het volgende:
Kan iemand met een PS/2 muis zijn XF86Config even posten. Want volgens mij staat er gewoon iets goeds verkeerds in.
Je hebt een scroll muis, en die hangt aan je PS/2 poort? Zo ja, dan lijkt je X config toch wel in orde.

Draai je gpm (ps auxf | grep gpm)? Zo ja, hoe is gpm geconfigd (/etc/gpm.conf)?

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 18:25

bille

Don't call me Buff

hm ik heb hetzelfde probleem. Eerst atarte de hele KDM niet op vanwege de missing link naar /dev/input/mice

dmv van
rm /dev/mouse
en
ln -s /dev/# /dev/mouse
waar # je juiste muispoort (psaux?)

daarna starte de KDM wel op.. maar zat ik met hetzelfde probleem. Kernel opnieuw compilen lijkt me niet echt nodig.. zal gewoon een verkeerde driver zijn.. allen waar is dat te configgen :?

bij mij is het alleen zo dat ik een laptopje heb met een touchpad.. en dat schijnt toch weer extra moeilijk te zijn? al heb ik SuSe 7.0 wel werkende gehad incl muis...

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 18:25

bille

Don't call me Buff

owjee.. net gefixed.. probleem bij mij bleek te zijn dat protocol IMPS/2 niet werkt voor touchpads :)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Je mag het bij één topic houden hoor ;)
Je had wel vanuit je andere topic een url kunnen opnemen naar dit topic, voor evt relevante informatie, maar deze kicken was niet nodig geweest omdat je al een eigen topic had.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.