Toon posts:

[CM] Aarding peltier voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een voeding gebouwd voor mijn peltier element dmv een ringkerntrafo gelijkrichter en een hoopje elco's ik vroeg me af hoe ik dit kon aarden want er zit standaard geen aardingsdraad aan de trafo.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:44
Je kun 1 van de polen van de trafo (aan secundaire kant natuurlijk!) gewoon aan je kast vast maken, dan heb je je aarde. Vervelend effect kan wel zijn dat je misschien groundloops krijgt.

Verwijderd

en ik zou die voeding niet in je pckast zetten want de electromagnetische straling zal wel gigantisch zijn.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Hier is toch niks [CM] aan? eerder [EL]

Verwijderd

Volgens mij heb je voor een pelt voeding weinig tot geen elco's nodig. Kwaad kan het trouwens ook niet hoor..

Just my 2 cents...

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 20:44 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
Je kun 1 van de polen van de trafo (aan secundaire kant natuurlijk!) gewoon aan je kast vast maken, dan heb je je aarde.
DIT MOET JE DUS ZEKER NIET DOEN...
Als dan je min of plus met de min of plus van je andere voeding gaat verbinden heb je een dikke sluiting.

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

Als je die trafo in een metalen behuizing plaatst, dan heb je aarding nodig, niet bij een plastic behuizing. De aarde bevestig je dan aan alle metalen delen van de behuizing.
Randaarde is bedoeld als beveiliging bij metalen behuizingen. Als die onder stroom komen te staan, dan lekt die weg naar de aardedraad, en springt de aardlekschakelaar om om de prik van het apparaat af te halen
Op zondag 05 mei 2002 22:27 schreef Smooth2K het volgende:

[..]

DIT MOET JE DUS ZEKER NIET DOEN...
Als dan je min of plus met de min of plus van je andere voeding gaat verbinden heb je een dikke sluiting.
Idd.. NIET DOEN! Stel je voor dat de fase draad op de behuizing of de aarde draad terecht komt....

Verwijderd

/me weet hoe sluiting gaat :(

K'heb dur mijn printerpoort mee verkloot

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 05 mei 2002 22:47 schreef Hendr-X-n het volgende:
* Demo weet hoe sluiting gaat :(

K'heb dur mijn printerpoort mee verkloot
En da's dan sluiting op 5V ofzo... moet je je voorstellen wat er met je PCtje gebeurt als je sluiting maakt met 230 V... :(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58
Er zijn twee manieren van 'aarden':
1) Je kan in een stroomkring een punt aan aarde hangen om ter plekke 0 volt te creeren. Dit heeft geen invloed op de 'werking' van de stroomkring, het verschuift alleen de potentialen over de hele stroomkring.
2) Randaarde is bedoeld als garantie dat metalen (behuizings) onderdelen niet onder spanning kunnen staan. In dit geval hang je niet de stroomking aan aarde, maar de behuizing. Als er metalen onderdelen zijn die je wilt aarden kan je ze bijvoorbeeld verbinden met de verwarming (met blank metaal, geen verf) of met de aarde van de stopcontact.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
1. waarom zou je de zwakstroom kant willen aarden ?
2. waarschijnlijk (99% zeker) is die trafo dubbel geisoldeerd en hoef je hem niet te aarden (mag zelfs niet)

(te herkennen aan de 2 vierkantjes in elkaar)

Repareren doe je zo.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58
Volgens mij om de potentialen te definieren. Normaal kan je van een stroomkring alleen potentialenverschillen meten van twee punten in de stroomkring. Als je 1 punt aan aarde hangt definieer je te plekke 0 volt en is elk ander punt in de stroomkring ook gedefinieerd. Dit heb ik trouwens uit theorieboeken en opgaven, geen idee of het ook in real life gebruikt wordt.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat het enige dat je kan/mag aarden de behuizing van het geheel is... de trafo zelf kan je niet aarden iig.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
okeej ik weet genoeg veel dank aan jullie allen!

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 22:24 schreef Smooth2K het volgende:
Volgens mij heb je voor een pelt voeding weinig tot geen elco's nodig. Kwaad kan het trouwens ook niet hoor..
uhh pelt mag maar 15% rimpel hebben hoor.
richtwaarde voor een voeding is ongeveer 2000uF per Ampere en dan kom ik voor een 172 watt pelt toch echt op 22000uF ofwel 22 Fahrad, noem jij dat weinig?
Pagina: 1