[WC] gerla set, reservoir is te klein!

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik word niet goed! Ik kan maar niet beslissen.

Ik wil een waterkoeling setje aanschaffen bij Arthur Gerla www.gerla.nl

Ik heb net gevraagd wat de afmetingen zijn van het reservoir. Die zijn 110 x 225 x 120 mm hxbxd
een Eheim 1046 past met wat kunstgrepen nog net in het reservoir. Een 1048 (bijvoorbeeld) lukte hier niet.
De 1046 pompt 300 liter per uur. Kom ik aan met m'n 1250 met 1200 l/u :?

Ik zie iedereen hier met van die master pompen werken enzo. Is 300 l/u echt te weinig??

Ik wil in de toekomst ook nog mijn geforce en chipset gaan koelen op die manier. Krijgt die pomp het wel rond? of slijt hij gewoon sneller ofzo als hij teveel moet werken

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2025
Je zult in het begin wel wat water moeten toevoegen omdat dit water in je slangen gaat zitten maar als je eenmaal genoeg hebt dan maakt het niks uit. Hoe groter je reservoir kan zijn des te beter maar sommige hebben daar nou eenmaal geen plaats voor.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Verwijderd

Dan houd je de pomp toch buiten je reservoir?
Geen probleem hoor. En ga voor de zwaarste pomp die je kunt vinden. 300 is echt wat aan de lage kant als je alles wilt gaan koelen.

Je pomp doet misschien wel 300 l/u maar als je 'm aangesloten hebt, haal je dat echt niet meer.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
die eheim pompen kunnen ook gewoon buiten het reservoir?

is dit geen probleem? gaat hij dan geen lucht zuigen of iets dergelijks?

en je hoort hem dan ook beter neem ik aan :(

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2025
Sommige pompen mogen niet uit het water ivm met warmte maar een goede pomp zoals de eheim mag dat wel.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

hmm Mijn slangen zaten eeen keer zo erg in de knak, dat ie volgens mij maar 1 liter per uur haalde als het niet minder is... En mijn celly bleef het gewoon doen :) huppa op 1100 Mhz...Maar na een half uur resette hij ineens .. (wat natuurlijk abnormaal is), e ikke ff checken .. zat sland dus vet in de knak.
maar ik praat natuurlijk over een celly das wel wat anders als een AthlonXp. De celly van mij is maar iets van 65 watt. oid.

systeem specs

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-02 07:14
Op zondag 05 mei 2002 18:39 schreef Pixal het volgende:

De 1046 pompt 300 liter per uur. Kom ik aan met m'n 1250 met 1200 l/u :?
Zoek de fout :+

1200 liter per uur? :o

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
mijn ervaring : 300L/U vs 1300L/U : geen temp verschil ;)

Concrete Loop Watercooling

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:22

Wimo.

Shake and Bake!

Op zondag 05 mei 2002 20:05 schreef FreeRider het volgende:
mijn ervaring : 300L/U vs 1300L/U : geen temp verschil ;)
Valt ook reuze mee idd.. al die mensen die 800+ l/u nodig hebben om een extra chipset en geforce cpu + cpu te koelen zijn hartstikke gek..

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 20:00 schreef Kwartjuh het volgende:

[..]

ik zie de fout niet :?

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 20:00 schreef Kwartjuh het volgende:

[..]

Hier is toch niets fout aan?

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 13:17
1200L/uur en dan effe proefdraaien zonder slangklemmen strak aan te draaien. Voila een waterballet in je case. Je hebt echt helemaal niets aan 1200L/uur. Met 600L/uur heb je al meer dan genoeg (dit is zelfs al overkill), je slangen kunnen zo een grote flow helemaal niet verwerken.

Theoretisch is een grote pomp zelfs slechter dan een kleine. Het water kan namelijk niet weg (slangen houden de boel tegen) en zal dus langere tijd in de pomp blijven staan. De pomp wordt ook warm dus wordt het water al verwarmd voordat het in je koelblok zit (water neemt warmte van de pomp op).

Op deze manier kom ik dus aan mijn theorie: Hoe groter de pomp, hoe slechter de koeling (grotere pomp = meer Watt voor de pomp = meer warmte = warmer water = minder koeling voor je koelblok).

En hier komt ook nog het gevaar bij van hogere druk op je slangen. Dus weer meer kans op een lekkage (losschietende slangen, of miniscuul gaatje en hopsakee weer wat omzet voor de PC-shop)

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
In dit reservoir past makkelijk een Sicce Nova (of was het nou Idra, iig, de kleinste van de twee), te krijgen voor een euro of 15-20.
Pagina: 1