Xine install

Pagina: 1
Acties:

• aOk
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben een enorme newbie en heb heel het forum afgezocht en heb rpm (www.rpmfind.net) files geinstalled voor xine.

Hij draait op het moment maar daar is het ook mee gezegd want hij crasht meteen.

Bovendien wil ik leren hoe ik het moet compilen.

./configure
make
make install

wat hierboven staat wou ik al eerste doen met het xine*lib*.tar.gz file doen.

Ik heb verschillende variaties van ./configure geprobeerd met --prefix=/usr etc. maar ik kan nog geen handleiding hiervan vinden.

Het gaat al mis bij de make wat die kan hij niet vinden dus make install heeft ook geen nut.

Ik ben overigens wel ingelogd als root en heb ook een compiler geinstalleerd dus dat zal het probleem wel niet zijn.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 05 mei 2002 18:16 schreef aOk het volgende:
Hij draait op het moment maar daar is het ook mee gezegd want hij crasht meteen.
Als je Xine vanuit een console start, zie je dan meldingen waarom hij crasht?
Bovendien wil ik leren hoe ik het moet compilen.
Dat is natuurlijk de goede instelling :).
Het gaat al mis bij de make wat die kan hij niet vinden dus make install heeft ook geen nut.
Hij komt wel door de ./configure heen? Als hij zegt dat hij 'make' niet kan vinden (als in: 'bash: make: command not found') dan is dat niet geïnstalleerd en moet je het alsnog even installeren. Als hij iets zegt a la 'no rule to make target XXX' dan moet je even controleren of je wel in de goede directory staat en of er wel een bestand genaamd 'Makefile' aanwezig is.
Ik ben overigens wel ingelogd als root en heb ook een compiler geinstalleerd dus dat zal het probleem wel niet zijn.
Naast een compiler zouden er nog meer dingen nodig kunnen zijn. Make bijvoorbeeld, misschien autoconf ook nog. En dan nog wat libs, maar als die nodig zijn dan zal het configure-script daar wel voor waarschuwen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Xine vereist wel enkele libs maar daarvoor staan er wel enkele links op de homepage ervan... zoals reeds gezegd voer Xine uit vanin een Console, je mist waarschijnlijk DiVX libs indien je een DiVX probeert af te spelen... ofwel een conflict met Artsd ofzo, daar heb ik veel problemen mee gehad OSS kiezen en Artsd uitschakelen als ik het mij goed herinner kon de problemen verhelpen...

• aOk
  • Niet online
Als je Xine vanuit een console start, zie je dan meldingen waarom hij crasht?
ik heb hier wat overdreven als ik op play drukte zonder een file uit te zoeken kwam de volgende message:
"-xine engine error- There is no available input plugin to handle 'xine-ui version 0.98'
Hij komt wel door de ./configure heen?
ja hij komt er door heen maar heeft nogal wat "errors"

maar waarschijnlijk waren dat gewoon settings.
Naast een compiler zouden er nog meer dingen nodig kunnen zijn. Make bijvoorbeeld, misschien autoconf ook nog. En dan nog wat libs, maar als die nodig zijn dan zal het configure-script daar wel voor waarschuwen.
ik heb dus suse 8.0 en die dvd staat vol met software.
d'r stond dus ook iets op met de naam make of iets dergelijks en na dit geinstalleerd te hebben werkt make wel :?

ik denk dat ik zo een stuk verder kom, maar als ik vragen heb zal ik ze stellen

Bedankt voor de tip van make

• aOk
  • Niet online
dmv uninstall en opnieuw install heb ik de library volgens mij geinstalleerd.

met de ui probeerde ik weer gewoon ./configure
en daarna make

Deze keer kreeg ik geen error dat de lib niet was geinstalled

maar bij make loopt ie vast en zegt dat make*** file niet is gevonden.

nu heb ik de rpm weer geinstalled en hij doet het!!

maar.. nu heb ik een zwart beeld :(
De grootte van het beeld is wel goed en past zich aan op de film maar bij sommige films heb ik geen geluid en ik heb helemaal geen beeld.

Ik heb ditzelfde probleem met het beeldook wel in windows maar dmv 1 instelling kan ik dit zo veranderen.

Ik heb namelijk een ati radeon 8500, maar het kan natuurlijk ook aan de codec liggen

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Uiteindelijk toch maar SuSE8 gehaald in het verre Friesland aOK? :)

• aOk
  • Niet online
Ja de manuals die d'r bijzitten zijn lekker uitgebreid, maar gaan natuurlijk niet over dit probleem.

Nog bedankt voor de tip!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ah, ik gebruik zelf geen Xine maar er zijn hier wel eens dergelijke topics geweest. Als ik het me goed herinner dan zijn er van Xine twee packages: een 'gewone' en een 'xine-ui' of iets gelijkaardigs. Je moet beide installeren voor een goede Xine-installatie.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1