dubbele netwerkkaarten [internet+server]???

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Bestaan er netwerkkaarten waarmee je zowel je kabelinternet op kan aansluiten, als een serververbinding naar een hub?

Vrijdag krijg ik nl. Chello, en ik zou graag maar 1 netwerkkaartje in m'n PC houden omdat'ie al zo vol zit.
En het huisnetwerk waar m'n bak server van is moet natuurlijk gehandhaafd blijven ;)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nee. je hebt wel netwerkkaarten met ingebouwde hub maar daar heb jij weer niks aan.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
En als ik de kabelverbinding via de hub aansluit op m'n compu? Kan het dan wel met 1 kaartje?
Dus kabel->hub, hub->PC, PC->hub, hub->huisnetwerk.

Verwijderd

Dat werkt ook niet, want dan gaat de hub het signaal verwarren.

Wat je moet doen:
een oude 386/386 met wat geheugen ergens zien te krijgen, ShareTheNet erop en twee netwerkkaarten daarin. Chello kabel erin, andere kabel eruit. Daar hub achter en dan naar alle puters een lijntje trekken. (Dit alles heb ik ook gedaan).

[Mike]

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Volgens deze site over het delen van internet zou het wel kunnen, alleen wordt het ten zeerste afgeraden.

Schema ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~xvp/delen/xuplink.jpg<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hierboven mogelijkheid 4. Deze mogelijkheid kunt u beter NIET kiezen. Het kan wel soms goedkoper zijn (maar één kaartje minder nodig) maar het levert ook een hoop overlast op voor overige kabelgebruikers in uw buurt. Uw data bestemd voor andere computers in uw netwerk kan zo via de kabelmodem naar de rest van de kabelgebruikers 'lekken'. En als u dan ook nog een aantal andere dingen (per ongeluk) vergeet in te stellen kunnen anderen zelfs ongestoord op uw harddisk rondbladeren. Geen goed idee dus. De overlast (constante stroom van datapakketjes) kan ertoe leiden dat mensen gaan klagen en het is ook zeker mogelijk dat uw account wordt beëindigd door uw provider.[/quote]Heeft iemand hier nog ideeën over?
Zou het door een gevorderde netwerkbeheerder [iemand die ik ken] niet zo ingesteld kunnen worden dat bovengenoemde punten opgelost worden?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Pak een oude 386/486, zet daar 2 netwerkkaarten in, installeer iets van linux, of download een routerdiskette, sluit een kaart aan op je hub en eentje op je kabelmodem en je eigen computer dus alleen op je hub, en het werkt.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja, dat is inderdaad geen goede oplossing.
Verder werkt het ook niet, want Chello geeft je maar een IP adres en werkt maar voor een bepaalde netwerk kaart.

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Ja er zijn kaarten met 2 aansluitingen.

Er zijn al een heleboel posts geweest maar de vraag is gewoon fout beantwoord.

Compaq heeft ze in elk geval en er zijn vast meer leveranciers.

[quote]
Compaq NC3122 Fast Ethernet NIC

The NC3122 Dual Port Fast Ethernet NIC provides a low cost dual port
solution for workgroups to high-end servers that require redundancy and
high performance.
[/qoute]

www5.compaq.com/products/quickspecs/10056_div/10056_div.html#QuickSpecs

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 13:55 schreef Rudoli het volgende:
Ja er zijn kaarten met 2 aansluitingen.

Er zijn al een heleboel posts geweest maar de vraag is gewoon fout beantwoord.[/quote]En diezelfde fout bega je nu zelf ook.

De NIC die je bij je kabel aansluiting krijgt heeft een MAC adres wat gekoppeld wordt aan je kabel-IP.
Je kunt niet zomaar een ander NICcie erin gooien en daar je kabelmodem aan hangen zoder dat je het (nieuwe) MAC adres laat updeten bij je Kabelboer.
Zodra ze daar merken dat je een dubbele neemt zul je waarschijnlijk even moeten uitleggen waarvoor, met de mogelijke consequentie dat ze je een zakelijk abo laten nemen (duurder).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een dual-/quad-NIC is in principe niets meer dan 2/4 netwerk-kaarten in 1 slot, allemaal met een eigen MAC-adres, dus waarom zou de provider daarover zeuren ? Natuurlijk, Compaq heeft die dingen uitgebracht met mogelijkheden voor allemaal leuke features, zoals redundancy (als de ene verbinding foutgaat neemt de andere het over), of multiplexen (een server-server verbinding over beide poorten tegelijk voor de dubbele/viervoudige throughput), maar die kun je toch niet gebruiken naar de provider toe, dat moet van 2 kanten worden ondersteund.
Ik gebruik thuis 2 Compaq 3131's, gewoon op 4 verschillende LAN's, omdat ik te weinig PCI-sloten heb voor 4 NIC's.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Rudoli
Ik was me niet bewust van het feit dat je alleen de kaart mag gebruiken van de leverancier.

Er zijn trouwens tooltjes waarmee je MAC adressen kunt wijzigen :), ik weet alleen niet of die ook werken op die specifieke kaart.

ps.

Deze kaart van compaq is slechts een voorbeeld, de eerste die ik tegen kwam. Het ging me niet om die extra features.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, het gaat niet zozeer om de leverancier als wel dat het MAC adres bekend moet zijn bij je kabelboer. (in mijn geval chello /A2000)
offtopic:
en ja , ik baal van die 32 > 16 K upload migratie verd.. :r :(

'Tuurlijk, ze zullen best wel eens controleren of je je netwerk aan de kabel hangt, maar waarom de kat op het spek binden/ een stok geven om te slaan, door een NIC met dubbele aansluiting te nemen?

Volgens de AV mag het niet, maar ze knijpen wel een oogje dicht als je het verstandig doet.

De combi (Linux-)router/firewall - hub - netwerkje wordt niet voor nix zovaak gegeven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De NIC die je bij je kabel aansluiting krijgt heeft een MAC adres wat gekoppeld wordt aan je kabel-IP.
Je kunt niet zomaar een ander NICcie erin gooien en daar je kabelmodem aan hangen zoder dat je het (nieuwe) MAC adres laat updeten bij je Kabelboer.
Zodra ze daar merken dat je een dubbele neemt zul je waarschijnlijk even moeten uitleggen waarvoor, met de mogelijke consequentie dat ze je een zakelijk abo laten nemen (duurder).[/quote]Stierenstront!!!

Je kan gewoon een andere netwerkkaart in je doos gooien. Zit nu achter een laptop met een Xircom kaart, die rechtstreeks op het kabelmodem is aangesloten en het werkt zonder problemen. Er wordt volgens mij juist naar het MAC-adres van het modem gekeken en niet naar de nic...

• Rudoli
Mijn eigen optie is ook gewoon: dedicated firewall er tussen. (als ze gvd$# eindelijk eens met die kabel komen bij mij thuis)

Maar de vraag was: zijn er netwerkkaarten met 2 aansluitingen -> antwoord: Ja.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
THNX ALOT! Veel geboden [goede en minder goede ;) ] hulp. Wow.

Mijn enige probleem is nu dat ik zo'n kaartje nog vandaag aan moet zien te komen in de omgeving van Eindhoven. In de Pricewatch kon ik er geen vinden.
Hoe duur is zo'n kaartje eigenlijk?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 14:31 schreef mvdejong het volgende:
Een dual-/quad-NIC is in principe niets meer dan 2/4 netwerk-kaarten in 1 slot, allemaal met een eigen MAC-adres, dus waarom zou de provider daarover zeuren ? Natuurlijk, Compaq heeft die dingen uitgebracht met mogelijkheden voor allemaal leuke features, zoals redundancy (als de ene verbinding foutgaat neemt de andere het over), of multiplexen (een server-server verbinding over beide poorten tegelijk voor de dubbele/viervoudige throughput), maar die kun je toch niet gebruiken naar de provider toe, dat moet van 2 kanten worden ondersteund.
Ik gebruik thuis 2 Compaq 3131's, gewoon op 4 verschillende LAN's, omdat ik te weinig PCI-sloten heb voor 4 NIC's.[/quote]Met het MAC adres kan je ISP het merk van je netwerkkaart achterhalen.
Ik weet het niet zeker, maar mogelijk ook het type. Maar inderdaad, het wil niet zeggen dat je altijd internet deelt, ook al is het wel een sterke aanwijzing.

En je ISP locked je MAC adres, dus je kunt niet zomaar een andere kaart gebruiken.
Waarom dit gedaan wordt snap/weet ik niet echt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom heb je dan vier NICs nodig?
Is een of twee niet voldoende als je een hub hebt?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 15:16 schreef ro__ het volgende:
THNX ALOT! Veel geboden [goede en minder goede ;) ] hulp. Wow.

Mijn enige probleem is nu dat ik zo'n kaartje nog vandaag aan moet zien te komen in de omgeving van Eindhoven. In de Pricewatch kon ik er geen vinden.
Hoe duur is zo'n kaartje eigenlijk?[/quote]2516
Ne2000 UTP PCI 10Mbit 25,00
2583
Ne2000 UTP PCI 100Mbit 35,00

• Olaf van der Spek
  • Niet online
> en ja , ik baal van die 32 > 16 K upload migratie verd..

Wanneer hebben ze dat gedaan dan?
Ik haalde (al een jaar lang) volgens mij nooit meer dan 15 kbyte/s.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 14:45 schreef Skoezie het volgende:
Stierenstront!!!

Je kan gewoon een andere netwerkkaart in je doos gooien. Zit nu achter een laptop met een Xircom kaart, die rechtstreeks op het kabelmodem is aangesloten en het werkt zonder problemen. Er wordt volgens mij juist naar het MAC-adres van het modem gekeken en niet naar de nic...[/quote]Toen ik een andere PC aansloot werkte het niet, dus volgens mij kijken ze wel naar het MAC adres van de NIC.
Wat zou het nut zijn van het MAC adres van je modem? Kijken of je niet stiekem je modem omwisselt?

Verwijderd

Gebruik gewoon Winroute. Met dit programma kan je over een IP internetten dmv het NAT protocol. het is tevens een firewall en mailserver. Je hebt wel 2 netwerkkaarten nodig. Maar dit is echt het beste programma voor win98/win2000

• Frostie
  • Laatst online: 22-07 16:02
>Heeft iemand hier nog ideeën over?
>Zou het door een gevorderde >netwerkbeheerder [iemand die ik ken] niet >zo ingesteld kunnen worden dat >bovengenoemde punten opgelost worden?

Ach waarom kan het niet bij mij lukte het wel als je pc's maar allebei een ip adres toegewezen krijgen is er niet echt een probleem

Frostie

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 16:19 schreef OlafvdSpek het volgende:
Toen ik een andere PC aansloot werkte het niet, dus volgens mij kijken ze wel naar het MAC adres van de NIC.
Wat zou het nut zijn van het MAC adres van je modem? Kijken of je niet stiekem je modem omwisselt?[/quote]Om hier even duidelijk over te zijn: sommige kabelboeren kijken idd naar het mac adres van de nic. dan kun je dus niet zomaar de nic omwisselen.
andere kabelboeren kijken naar de pc naam en delen zo een ip uit. en weer andere kijken helemaal nergens naar en delen altijd een ip uit.
bovendien gebruiken sommige kabelboeren zelfs per regio een verschillende methode (waarschijnlijk door fusies/overnames van bedrijven die ooit andere technische keuzes gemaakt hebben).

overigens is het nut van een mac adres volgens mij gewoon om netwerkkaarten op een netwerk te kunnen onderscheiden. er kunnen namelijk, als alles goed is, nooit twee identieke macadressen op een netwerk voorkomen (elke modem of netwerkkaart krijgt in de fabriek een uniek macadres uit een range die aan die fabrikant is toegewezen) terwijl alle andere gegevens van een pc, zoals ip adres of pc naam, door de gebruiker instelbaar zijn en dus wel meerdere keren kunnen voorkomen.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 16:16 schreef OlafvdSpek het volgende:
2516
Ne2000 UTP PCI 10Mbit 25,00
2583
Ne2000 UTP PCI 100Mbit 35,00[/quote]Volgens mij zijn dit "gewone" netwerkkaarten [van MyCom].
Ik bedoelde waar ik zulke "dubbele" netwerkkaarten kan verkrijgen.
Want die kon ik niet vinden in de Pricewatch [bijv. die Compaq-modellen]; het zijn denk ik niet echt gangbare kaartjes, dus moeilijk verkrijgbaar.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 09:33 schreef ro__ het volgende:
Volgens mij zijn dit "gewone" netwerkkaarten [van MyCom].
Ik bedoelde waar ik zulke "dubbele" netwerkkaarten kan verkrijgen.
Want die kon ik niet vinden in de Pricewatch [bijv. die Compaq-modellen]; het zijn denk ik niet echt gangbare kaartjes, dus moeilijk verkrijgbaar.[/quote]Ja, klopt. Ik had niet begrepen dat je van die dubbele kaarten bedoelde.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Kijk, dit bedoelde ik dus:
http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=14750
[is nu al niet meer nodig, en was ook wel een beetje duur :)]

• imdos
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Het komt vaak voor dat je niet met een andere netwerkkaart/pc het internet op kan omdat je mac-adres/instellingen nog vast staan op je oude kaart! doe je echter een release en daarna een renew op die andere config zou het gewoon moeten werken in de meeste gevallen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Milmoor
  • Laatst online: 25-08 15:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hoe slim/dom is het kabelmodem (misschien maatschappij afhankelijk:
1) hij pakt al het ip-verkeer, dus ook broadcasts en gooit het de kabel op. In dat geval zul je moeten filteren, bijv. met een dubbele NIC of een echte ip-router
2) hij gooit alleen het ip-verkeer dat voor hem bestemd is de kabel op, dus hij blijft van de broadcasts af. Dan kan je het makkelijkst twee verschillende IP-segmenten aan de netwerkkabel hangen, een speciaal voor pc <--> kabelmodem, en een voor de communicatie met de overige PC's.

Persoonlijk verwacht ik dat het laatste het geval is (anders zijn ze wel erg fout bezig). Mijn oom werkt bovendien al tijden zonder problemen met zo'n configuratie (Essent in Hengelo ov). Voorbeeld configuratie:

Jouw pc's (zonder ip-router geen internetacces)
ip: 192.168.0.x
gateway: geen (of die van computer/apparaat die als ip-router fungeert)
netmask: 255.255.255.0

jouw hoofdpc (op tweede ip-segment, dus in een tweede tcp-ip koppeling)
ip: wat de provider opgeeft
gateway: wat de provider opgeeft, waarschijnlijk het ip van kabelmodem
netmask: wat de provider leuk vind, hopelijk 255.255.252 (vier adressen: jij, gateway, netwerk en broadcast)

Jouw hoofdpc heeft hiermee internettoegang. En omdat de rest van de machines in een heel ander segment zitten zien ze het kabelmodem niet. Het kabelmodem wordt door hen niet rechtstreeks aangesproken en je gedraagt je dus netjes t.o.v. overige kabelmodems.

Deze oplossing vereist licht configuratiewerk, maar kost verder geen geld.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1