Toon posts:

Linux Router --> Win98 netwerkomgeving werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eindelijk mijn Linux routertje aan de praat gekregen, maar nou zit ik met het volgende probleem. Ik wou voor elk subnet een aparte werkgroep maken, maar nou blijkt dat het ene subnet de werkgroepen op de andere subnetten niet kan zien. Ik had me er al bij neergelegd dat dit niet kon, maar tracert geeft toch de hostname (die je opgeeft bij de identificatie) weer van computers in een ander subnet.

Moet ik nog wat instellen om die werkgroepen op andere subnetten zichtbaar te maken of is het toch niet mogelijk?

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Als ik me niet vergis (is een beetje weggezakt) is de advertising van Windows Netbios informatie (dus shares, werkgroepen e.d.) een broadcast verhaal, en komt het als gevolg daarvan dus ook niet over een router heen. Oplossing hiervoor zou een WINS service zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Topicstarter
Het doorgeven van de naam e.d. gebeurt idd via broadcasting, maar ik snap dan niet hoe tracert aan de hostnaam van die computer aan de andere kant van de router komt.

[edit]

ff gezocht:

Het schijnt dat je NetBIOS kunt gebruiken via tcp/ip, wat het hele probleem zou oplossen. Nou staat bij mijn TCP/IP instellingen op Win98 wel een tabblad waar je dat zou moeten kunnen instellen, maar de optie NetBIOS activeren via TCP/IP is niet beschikbaar.

Komt dit doordat ik al NetBEUI heb geinstalleerd of is er weer iets anders aan de hand?

Bij voorbaat dank!

• ijdod
Omdat bij een traceroute expliciet aan de getracete host gevraagd wordt wat z'n naam is, en deze daarop antwoord geeft. Dit is een ander mechanisme als Windows file sharing, vandaar dat dit wel werkt.

Het is de moeite van het proberen waard om Netbeui er uit te gooien. Ik zou niet met zekerheid durven zeggen of het dan wel werkt, meestal zijn omgevingen met routers ook voorzien van WINS voorzieningen :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok, NetBEUI eruit flikkeren hielp dus ook net niks :(

Maaruh, voor WINS heb ik dus als ik het goed begrijp een aparte server nodig die namen gaat uitdelen aan de computers in het netwerk, correct? Hoe zet ik die server dan op (apart proggie, WinNT, anders nl ...)? Misschien is een bijkomende moeilijkheid dat mijn routertje gewoon een linux bak met een stal netwerkkaarten erin is, of maakt dat niks uit? Bovendien: als ik dan toch al zo'n name-server moet opzetten, dan kan ik toch net zo goed DNS gebruiken, of niet?

vragen, vragen... ;)

Ik heb trouwens bij M$.com iets gevonden dat je het broadcastadress voor NetBIOS in de registry kunt opnemen, gebaseerd op een IP adres en subnet mask:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>BroadcastAddress = broadcast address in hexadecimal

Data Type: DWORD
For Windows 98, the Data Type is a String value.

Specifies the address to use for NetBIOS name query broadcasts. The default is based on the IP address and the subnet mask. [/quote]Ik wou gewoon eens proberen om te broadcasten naar een ander subnet en te kijken wat er dan gebeurt, maar hoe zet ik een IP en MASK om in een hexadecimaal adres??

Wederom eenmaal bij voorbaat dank :)

• ijdod
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ok, NetBEUI eruit flikkeren hielp dus ook net niks :([/quote]Was ik al bang voor. anyway,<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maaruh, voor WINS heb ik dus als ik het goed begrijp een aparte server nodig die namen gaat uitdelen aan de computers in het netwerk, correct? Hoe zet ik die server dan op (apart proggie, WinNT, anders nl ...)? [/quote]Met WINS heb ik je feite een centrale database met namen en IP adressen. WINS zit standaard bij NT Server, mogelijk zijn er ook proggies beschikbaar om het op andere platformen te draaien. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Misschien is een bijkomende moeilijkheid dat mijn routertje gewoon een linux bak met een stal netwerkkaarten erin is, of maakt dat niks uit?[/quote]Zou niet uit mogen maken. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Bovendien: als ik dan toch al zo'n name-server moet opzetten, dan kan ik toch net zo goed DNS gebruiken, of niet?[/quote]Nee; in WINS komt veel meer info te staan dan DNS, wat slechts een naam <-> adres database is. Het idee erachter is vergelijkbaar, dat wel. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>subnet en te kijken wat er dan gebeurt, maar hoe zet ik een IP en MASK om in een hexadecimaal adres??[/quote]Windows calculator -> View -> Scientific. Je kan dan makkelijk van en naar de divers mogelijkheden rekenen. Je kan het natuurlijk ook met de hand doen...

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
Volgens mij kan het vrij eenvoudig (ik heb het al een paar keer aan de praat gekregen): installeer samba op je Linux server en zet de optie aan waarmee je hem WINS laat emuleren. Als je nu in Windows 98 als WINS server de linuxserver invult, resolvt hij de namen die bij Samba bekent zijn. Als je samba nu ook als domain master (master browser) laat werken, zou hij alle namen moeten weten en ben je dus klaar.

Ik hoop dat je hiermee verder komt?

sUCCes! :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop het ook :)

ennuh:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Windows calculator -> View -> Scientific[/quote]Kom ik zo leek-achtig over? ( ;) ) Van decimaal omrekenen naar hexadecimaal, dat zou mij zelfs nog wel moeten lukken, maar ik zit meer in over het combineren van dat IP met het Netmask...

• ijdod
Er staat dat 'ie de standaard waarde zelf berekend aan de hand van het IP adres en Netmask.

Dus als je IP adres 192.168.1.2 is, met als mask 255.255.255.0, dan is je broadcast adres dus 192.168.1.255, in hex dus c0a801ff

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
NetBIOS over een router gaat niet zonder hulpjes, ook niet over TCP/IP. Hiervoor kan je evt. een Samba patch gebruiken. Hierover gaat ook mijn net geposte thread ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/49037 )

Meer info hierover op http://malt-whisky.student.utwente.nl/nbfw/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, maar ik ben momenteel bezig met Samba als WINS server in te stellen, maar hij heeft er niet echt veel zin in...

Ik heb netjes de opties ingesteld die aangegeven zijn in BROWSING.txt, maar het ene subnet ziet het andere subnet nog steeds niet. Ik had wel opeens mij Linux bak in de werkgroepen op allebei de subnetten staan, maar dat was niet echt de bedoeling ;)

Ik weet dat ik zo langzamerhand aardig lastig begin te worden, maar heeft iemand nog iets van 'kijk daar en daar anders eens ff naar'?

[edit]

Ik heb trouwens Samba draaien op de router zelf (dan hoef ik maar 1 pc de hele tijd aan te hebben staan). Die staat dan ingesteld als domain master en heeft 'support WINS' ingeschakeld. WINS en de Domain master kon dezelfde pc zijn volgens de man, maar misschien zit hier toch ergens het probleem?

Verwijderd

waarom moeten ze in verschillende subnetten? Je kunt best met hetzelfde subnet op alle segmenten werken.

Verwijderd

heb je trouwens bij de windows copuus wel het ip van je wins server ingevuld bij netwerk eigenschappen?

Verwijderd

Topicstarter
Wacht ff, segmenten staat niet in mijn boek...

Ik ben die hele router toestand eigenlijk alleen op aan het zetten omdat ik gewoon wil leren hoe het in elkaar zit. Ik heb voor ik begon een plaatje gemaakt van hoe het moest komen, misschien maakt dat het ietjes duidelijker waar het probleem zit.

Het plaatje vind je hier (15,2 KB)

Let maar niet op de namen...

Het zijn iig Zeus en Athena die ik graag in de network neighborhoud had gezien. Die bak genaamd Hermes is het gare wrak waarmee het allemaal begon.

[edit]

Yup, ik heb bij de pc's waar het om gaat idd al aangegeven dat Hermes hun WINS server is, voor Zeus heb ik daarvoor 192.168.1.1 opgegeven en Athena klopt aan bij 192.168.2.1 (ik heb in smb.conf opgegeven dat hij die twee interfaces alletwee moet gebruiken).

Nogmaals let maar niet op de namen, maar als ik het de hele tijd met IP adressen moet aanduiden, dat schiet ook niet op ;)

Verwijderd

ff kijken

een segment is gewoon een nic met bijbehorende computers op een subnetwerk.

Om computers elkaar te laten zien moeten ze elkaars netbios naam weten. Dat kan over netbui, ipx of tcp/ip. Poort udp 136 en 137

Om dat over een router heen te doen heb je proxyarp, wins of gewoon tweaking met hosts files.

In jou geval zou ik met hosts files werken want dat gaat het snelst.

Pas bij de bakken die elkaar moeten zien de hosts of lmhosts (ik wqeet niet meer welke ik denk lm hosts) aan.
zet erin
ipnummer naam
dus 192.168.1.2 zeus

saven als lmhosts
NIET als lmhosts.sam of .txt maar zonfder uitgang. Als het niet werkt moet het zijn
naam ipnummer

Als je dat doet wqeet de windows bak het ip nummer en udp't hij over de linux router heen met normale routering van tcpip.

Je moet dus wel de twee bakken elkaar kunnen laten pingen anders werkt het nooit.

wins zou ook moeten werken, maar god weet waarom hij het niet doet. proxyarp moet ook kunnen maar waar dat bij linux zit weet ik niet.

groet

hc

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Ik heb het nu zolang geregeld met de LMHOSTS file, maar ik denk dat ik binnenkort toch maar eens op zoek ga naar WinNT om dat WINS verhaal aan de praat te krijgen.

Een goede nacht!

• ijdod
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>waarom moeten ze in verschillende subnetten? Je kunt best met hetzelfde subnet op alle segmenten werken.[/quote]Verschillende netten is een vereiste, deze worden vaak subnetten genoemt. Niet geheel correct, maar het dekt de lading.

Pagina: 1