Toon posts:

[php] Woorden blokken in een formuliertje

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb flink zitten scripten (en php boeken gelezen) en ik ben al wel voorbij de fase van total n00b, maar nu zit ik dus best wel vast. Ik hoop dat jullie kunnen helpen...ik heb dit scriptje:
PHP:
1
<? if($submit) { login(); $bericht = nl2br($bericht); $tijd = date("H:i"); $insert = "INSERT INTO bericht (auteur,bericht,tijd) VALUES ('$auteur','$bericht','$tijd')"; $query = mysql_query($insert)or die(mysql_error()); echo "Je bericht is toegevoegd! Als het goed is verschijnt het nu onder de poll.<br><br><table><form method=post><tr><td><font face='arial' size='2'<b>Naam:</b></td><td><input type=text name=auteur size=10 maxlength=15></td></tr><tr><td><font face='arial' size='2'<b>Berichtje:</b></td><td><input type=text name=bericht size=10 maxlength=50></td></tr><tr><td><input type=submit name=submit value=Toevoegen></td><td><input type=reset name=reset value=Opnieuw></td></tr></form></table>"; } else { echo "<table><form method=post>"; echo "<tr><td><font face='arial' size='2'<b>Naam:</b></td><td><input type=text name=auteur size=10 maxlength=15></td></tr>"; echo "<tr><td><font face='arial' size='2'<b>Berichtje:</b></td><td><input type=text name=bericht size=10 maxlength=50></td></tr>"; echo "<tr><td><input type=submit name=submit value=Toevoegen></td><td><input type=reset name=reset value=Opnieuw></td></tr>"; echo "</form></table>"; } ?> ?>

hierin is login() dus de connectie met de database...anywayz dit formuliertje werkt hardstikke goed enzo maar ik wil ervoor zorgen dat als mensen verkeerde woorden / zinnen typen of iets dergelijks ze een foutmelding krijgen. Ik wil dus niet dat woorden zoals "k*t" en "l*l" erin komt te staan...maar hoe krijg ik dat voor elkaar? kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt...

• Cardinoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-10-2017
In mijn forum zit dat zo:
PHP:
1
<?$message = str_replace("kanker", "kut", $message);?>

Kanker vervangt ie dus door kut. :)

Verwijderd

Topicstarter
jah dat script kende ik al...maar dan komt het bericht er nog in. Ik wil dat als het bericht een bepaald woord bevat dat hij dan het bericht niet toevoegt aan de dbase...maar ik kan daar dus nergens info over vinden over hoe dat moet...

Verwijderd

code:
1
2
3
4
if(!eregi("kanker", $var))
{
  // Insert
}

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 15:23 schreef [C] het volgende:
code:
1
2
3
4
if(!eregi("kanker", $var))
{
  // Insert
}
en hierin staat $var dus voor de var van mijn tekstvak? (dus bijv: $bericht of $naam?)

Verwijderd

ja

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het er tussen gezet maar het werkt niet...misschien zet ik het op de verkeerde plaats...zou ik het moeten zetten? ik heb nl. nu dit:
PHP:
1
<?if(!eregi("kanker", $bericht)){echo "test";}else if($submit) { login();$bericht = nl2br($bericht); $tijd = date("H:i"); $insert = "INSERT INTO bericht (auteur,bericht,tijd) VALUES ('$auteur','$bericht','$tijd')"; $query = mysql_query($insert)or die(mysql_error()); echo "Je bericht is toegevoegd!";} else {--> de code om stuff te posten <--}?>

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30
Die code van je is ook shit... ga eens inspringen |:(

Verwijderd

Topicstarter
jah dat weet ik eignelijk ook wel maar goed, dat zal ik de volgende keer dan doen, kan er verder niemand mij helpen met me probleem?

• Dennis
Op zondag 05 mei 2002 15:33 schreef martijnjuh het volgende:
jah dat weet ik eignelijk ook wel maar goed, dat zal ik de volgende keer dan doen, kan er verder niemand mij helpen met me probleem?
Verander dat kleine stukje code gewoon nu.. kleine moeite.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 15:37 schreef ddc het volgende:

[..]

Verander dat kleine stukje code gewoon nu.. kleine moeite.
jah maar ik doe nooit inspringen dus ik weet niet hoe?

Verwijderd

Je gebruikt mijn code precies verkeerd om! :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if(!eregi("kanker", $bericht)
{
  // Insert bericht
}
else
{
  // Fuck you
}

De ! voor eregi() is om de waarde van de boolean om te draaien. Zoals je script nu is moet je die ! weglaten.

• Dennis
Op zondag 05 mei 2002 15:38 schreef martijnjuh het volgende:
jah maar ik doe nooit inspringen dus ik weet niet hoe?
JEZUS... heb ik dit |:( :O
ik heb je fout allang gezien... en jij zou die ook zien als je zou inspringen :z

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 15:39 schreef [C] het volgende:
Je gebruikt mijn code precies verkeerd om! :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if(!eregi("kanker", $bericht)
{
  // Insert bericht
}
else
{
  // Fuck you
}

De ! voor eregi() is om de waarde van de boolean om te draaien. Zoals je script nu is moet je die ! weglaten.
THANKS MAN...het werkt nu...:D :7

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Met de gegeven hulp moet het lukken.

en dan is het een kwestie van debuggen, waarbij we toch liever niet helpen. ZEKER niet als het hooguit 20 regels code betreft

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Consistentie is ook een feit.

Bij de het ene gedeelte in HTML zet je wel netjes size='2' en bij het ander gedeelte zet je opeens size=10 (dus zonder de '-jes)

Jezelf aanleren om in te springen is wel aan te bevelen, daardoor kan je al makkelijker fouten uit je script halen.

En je oplossing is een manual vraag. Om precies te zijn: strpos.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.