DMA frustraties :( writer blijft in PIO4

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-04 21:30
Ik loop sinds dat ik Windows XP geinstalleerd heb met het volgende probleem. Mn writer blijft, wat ik ook doe, stug op PIO mode 4 draaien, wat resulteert in flinke vertragingen tijdens het schrijven van een cd'tje. Ik heb de search gebruikt, en de "oplossingen" geprobeerd; de controllers verwijderen en opnieuw opstarten, het IDEtooltje van VIA downloaden, en dan de writer instellen op DMA mode 2, werkt allebei niet. Iemand een echte oplossing?

Mijn systeem:
Asus A7V133
2x Western Digital 40GB (op promise RAID controller)
Aopen 40x CDROM (primary Master)
Aopen 1232A writer (secondary Master)
512MB RAM
rest is niet zo interessant dacht ik

Onder Windows 2000 heeft het wel gewerkt overigens.

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 11:40
Ook al via apparaatbeheer je ide kanaal veranderd? Ik bedoel van pio op dma gezet voor de betreffende drive? Of kan dat niet? wat voor opties heb je daar?

• Dr_Frickin_Evil
Op zondag 05 mei 2002 15:01 schreef Jaspov het volgende:
Ook al via apparaatbeheer je ide kanaal veranderd of kan dat niet?
Hoe bedoel je?

• jaspov
bij ide atapi controllers staan een primary en een secondary ide channel.

daar kan je onder de advanced settings device 0 en 1 op dma of pio zetten......hier regel je dat sinds w2k.

• Dr_Frickin_Evil
Op zondag 05 mei 2002 15:03 schreef Jaspov het volgende:
bij ide atapi controllers staan een primary en een secondary ide channel.

daar kan je onder de advanced settings device 0 en 1 op dma of pio zetten......hier regel je dat sinds w2k.
ja :) dat staat uiteraard al op "DMA if available". Probleem is dat XP vindt dat DMA niet beschikbaar is, en dus moet ik het volgens hem maar met PIO doen, de klootkop :) ik heb het dus ook al geprobeerd te forcen met die IDEtool, maar dat werkt ook niet echt :(

• jaspov
Oke ik zag deze optie nog niet in je post staan...zou wel heel makkelijk zijn...

wat ik niet snap is waarom je je brander niet als secondary master hebt? zit daar soms een ander apparaat? draait die wel met dma? je cdrom zit op de primary en je hds op raid.....

Kan je in je bios de writer niet op dma zetten handmatig? dat heb ik gedaan....

• Dr_Frickin_Evil
Op zondag 05 mei 2002 15:09 schreef Jaspov het volgende:
Oke ik zag deze optie nog niet in je post staan...zou wel heel makkelijk zijn...

wat ik niet snap is waarom je je brander niet als secondary master hebt? zit daar soms een ander apparaat? draait die wel met dma? je cdrom zit op de primary en je hds op raid.....

Kan je in je bios de writer niet op dma zetten handmatig? dat heb ik gedaan....
uhm, oja :) was ff een foutje, de writer staat idd op secondary master.

Maaruh, volgens mij staat ie als in het bios op DMA staat, in windows niet perse ook op DMA...

• jaspov
ok

dat klopt, maar als tie in het bios nog op pio zou staan....

heb je hem al eens als slave op je primary gehangen? puur om te kijken wat ie dan doet?

laatste 4 in 1 geinstalleerd?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Gebruik de -standaard- VIA IDE drivers in W2K, niet de nieuwere versies. Doe je dat wel, dan kun je (grom) geen UDMA gebruiken. Waarom weet ik niet...

'K heb dat zelf ook. Terugschakelen naar de microsoft drivers, en 't werkt als een trein.

[Edit] Jaspov, mooi kruisje als icon :P

Forget your fears...
...and want to know more...

• Dr_Frickin_Evil
Op zondag 05 mei 2002 15:20 schreef Aetje het volgende:
Gebruik de -standaard- VIA IDE drivers in W2K, niet de nieuwere versies. Doe je dat wel, dan kun je (grom) geen UDMA gebruiken. Waarom weet ik niet...

'K heb dat zelf ook. Terugschakelen naar de microsoft drivers, en 't werkt als een trein.

[Edit] Jaspov, mooi kruisje als icon :P
ik draai Windows XP, en gebruik de standaard (microsoft) drivers. En in het bios staan beiden CDROMs uitgeschakelt, dat maakt niks uit.

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Ga eens in je bios kijken naar de instellingen van de brander. Ik heb een asus a7v133-c en een plextor 12/10/32A ook op secondary master. Die wordt in mijn bios herkend met maximaal PIO-4. Daar ligt het probleem waarschijnlijk. Ik weet alleen totaal niet of er een oplossing oid voor is.

• Dr_Frickin_Evil
hmm, ik heb net via regedit dma ingeschakelt, maar na het opnieuw starten staat het weer gewoon uit :( werkt dus ook niet :(

• Dr_Frickin_Evil
hmm, in het bios krijg ik hem ook niet op dma mode 2 gezet... in een andere pc heeft ie dat wel altijd aangekunt... waarom nu ineens niet meer?? iemand een idee?

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 00:14

Ids

Ik heb hetzelfde probleem, heb al van alles geprobeerd......niets wil lukken, heb nu maar een mailtje richting plextor gestuurd, kijken of ik daar nog reactie/ oplossing op krijg. Zodra ik meer weet laat ik het wel horen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zondag 05 mei 2002 14:58 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Ik loop sinds dat ik Windows XP geinstalleerd heb met het volgende probleem. Mn writer blijft, wat ik ook doe, stug op PIO mode 4 draaien, wat resulteert in flinke vertragingen tijdens het schrijven van een cd'tje. Ik heb de search gebruikt, en de "oplossingen" geprobeerd; de controllers verwijderen en opnieuw opstarten, het IDEtooltje van VIA downloaden, en dan de writer instellen op DMA mode 2, werkt allebei niet. Iemand een echte oplossing?

Mijn systeem:
Asus A7V133
2x Western Digital 40GB (op promise RAID controller)
Aopen 40x CDROM (primary Master)
Aopen 1232A writer (secondary Master)
512MB RAM
rest is niet zo interessant dacht ik

Onder Windows 2000 heeft het wel gewerkt overigens.
op die Aopen dingen (lezer en schrijver) zit naast het master/slave jumpertje nog een ander jumpertje (helemaal linksachter)

als je die eraf haalt zou ie (volgens het boekje) in UDMA mode moeten gaan,

probeer dat eens

A wise man's life is based around fuck you

• Dr_Frickin_Evil
Op zondag 05 mei 2002 17:10 schreef zwelgje het volgende:

[..]

op die Aopen dingen (lezer en schrijver) zit naast het master/slave jumpertje nog een ander jumpertje (helemaal linksachter)

als je die eraf haalt zou ie (volgens het boekje) in UDMA mode moeten gaan,

probeer dat eens
die jumper is er ook af :(

• jaspov
Geen idee meer maar heb je wellicht het aopen forum al geprobeerd?

http://club.aopen.com.tw/forum/viewforum.asp?forumID=20&page=8
Pagina: 1