2 hhd's verkloot door w2k?

Pagina: 1
Acties:

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 16:07

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Topicstarter
Ik heb nou al mijn 2e hdd in deze pc hangen die ik nu 1,5 jaar heb.. de eerste hdd hield er een 2 maand geleden mee op omdat ie eerst ongelofelijk begon te tikken.. ik rebooten.. jah hoor vergeet het maar.. niks meer :(

ik balen.. nah ja nieuwe 60g maxtor gehaald.. der in gehangen en weer volpompen.. nu boot ik vanmorgen mijn computer en hoor ik hetzelfde getik als ik hoorde voordat mijn andere hdd der mee ophield..

zou dit kunnen komen door w2k? W2k doet namelijk niet meer automatisch de computer uit.. je moet hem handmatig uitzetten door de boot-knop in te drukken :(

maar zou het nu kunnen dat de leeskop van de hdd vern**kt wordt door het handmatig uitschakelen?

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-04 12:13

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

ik denk dat het toeval is dat handmatig uitzetten is niet erg

...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
als jij ALTIJD gewoon je pc uitdrukt, dus gewoon de stroom afsluit...dan kun je daar bestwel je hdd mee vernaggelen ja !

Als hij net bezig is met iets te schrijven, en de spanning valt weg -->probleem...

Een ander iets is, dat als je hem zomaar uitzet, blijven de koppen gewoon ergens boven de platters zweven, waar ze op dat moment zijn. Op deze manier is hij Erg gevoelig voor schokken...
Als je fatsoenlijk afsluit, worden de koppen "vergrendeld"....

[edit]
Of zet je hem uit als win2k zegt: "it's now save to turn off your computer"

In dat geval: vergeet bovenstaande ;)

• AngelDust

AngelDust

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 13:59 schreef Cutebritney het volgende:
als jij ALTIJD gewoon je pc uitdrukt, dus gewoon de stroom afsluit...dan kun je daar bestwel je hdd mee vernaggelen ja !

Als hij net bezig is met iets te schrijven, en de spanning valt weg -->probleem...

Een ander iets is, dat als je hem zomaar uitzet, blijven de koppen gewoon ergens boven de platters zweven, waar ze op dat moment zijn. Op deze manier is hij Erg gevoelig voor schokken...
dus pas afsluiten als hij aangeeft dat het kan? zo bedoel je?

dat doe ik meestal.. :{

Bier fan Fryske grûn!

Verwijderd

lijkt mij stug.

stel dat je DOS gebruikt, dan sluit de pc toch ook niet vanzelf af?

Da's dus gewoon een feature dat ontbreekt op het moederbord, dat W2000 niet vanzelf wil afsluiten (of APM setting, of drivertje, of bios-setting...).

je zou haast vergeten dat je vroeger een pc met de hand uit moest zetten.

Ikke denk, gewoon botte pech met die harde schijven...maar je hebt toch wel garantie?

• AngelDust

AngelDust

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 14:01 schreef abreemjathuis het volgende:
lijkt mij stug.

stel dat je DOS gebruikt, dan sluit de pc toch ook niet vanzelf af?

Da's dus gewoon een feature dat ontbreekt op het moederbord, dat W2000 niet vanzelf wil afsluiten (of APM setting, of drivertje, of bios-setting...).

je zou haast vergeten dat je vroeger een pc met de hand uit moest zetten.

Ikke denk, gewoon botte pech met die harde schijven...maar je hebt toch wel garantie?
jawel.. die eerste heb ik hier nog liggen.. die moet ff opgestuurd worden..
en die andere heb ik pas 2 maand..

maar is der ook een amnier om ALLE data veilig te stellen? en niet door alles te gaan fikken.. (wordt beetje veel) :+

want ik ga hier natuurlijk wel mee heen..

Bier fan Fryske grûn!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op zondag 05 mei 2002 13:59 schreef Cutebritney het volgende:
Nope.. Het enige wat je dan kunt krijgen zijn bad sectors, en corrupte data.. Die bad sectors verdwijnen gewoon weer na een format..
Helaas, dat klopt ook niet.. (tenminste, niet meer.. Heel vroeger, ten tijde van de MFM schijven klopte bovenstaand verhaal!)
Tegenwoordig parkeert een hdd automatisch z'n koppen op het moment dat de stroom van de hdd afgaat.. Daar heeft Windows of welk OS dan ook geen invloed op :)

Verwijderd

ghosten,driveimage, etc.

maar dan moet die schijf het nog wel doen, anders heb je ben ik bang gewoon pech.

D'r zijn bedrijven die data van kapotte schijven kunnen halen, maar je wilt niet weten wat dat kost. :(

Verwijderd

btw..je kunt in powermanagement natuurlijk powerdown instellen, zodat je pc net als in win98 gewoon uitgaat....

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

GaMbiNo

1337

Lijkt mij idd gewoon pech hebben.
Je kan Win2K overigens wel automatisch laten afsluiten door APM aan te zetten ergens in de Power Management Settings van het Configuratiescherm.

Maar je heb waarschijnlijk nog wel garantie.

Is het trouwens een 7200 RPM?
Zo ja, heeft ie een hdd-koeler?
En hoe issie in de kast gebouwd? Toch niet direct tegen andere schijven floppydrives enz zodat hij de warmte niet kwijt kan?

• AngelDust

AngelDust

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 14:08 schreef Fatboy het volgende:
btw..je kunt in powermanagement natuurlijk powerdown instellen, zodat je pc net als in win98 gewoon uitgaat....
is dat zo?
explain?

Twynn.. dank je..
voel me al een stuk geruster.. tis niet mijn schuld dus.. gewoon 2x een brakke hdd gehad..

Op dit ogenblik draai ik ook op die schijf en er is niks aan de hand :?

Bier fan Fryske grûn!

• AngelDust

AngelDust

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 14:10 schreef GaMbiNo het volgende:
Lijkt mij idd gewoon pech hebben.
Je kan Win2K overigens wel automatisch laten afsluiten door APM aan te zetten ergens in de Power Management Settings van het Configuratiescherm.

Maar je heb waarschijnlijk nog wel garantie.

Is het trouwens een 7200 RPM?
Zo ja, heeft ie een hdd-koeler?
En hoe issie in de kast gebouwd? Toch niet direct tegen andere schijven floppydrives enz zodat hij de warmte niet kwijt kan?
tis een 5400.. maar hij zit idd wel tussen een andere hdd en de floppy drive in :{

Bier fan Fryske grûn!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Op zondag 05 mei 2002 14:12 schreef AngelDust het volgende:

[..]

is dat zo?
explain?

Twynn.. dank je..
voel me al een stuk geruster.. tis niet mijn schuld dus.. gewoon 2x een brakke hdd gehad..

Op dit ogenblik draai ik ook op die schijf en er is niks aan de hand :?
In het menu van je POwermanagement in Win2k kan/moet je zelf wel eens het Advanced Power Management aan vinken. Hierdoor maakt hij gebruik van de auto-power-off ATX functie en eventuele overige functies van je moederbord.

Als dit niet aangevinkt is heb je een *Kans* dat hij het doet. Meestal vind win2k wel de setting, maar bij mij gaat het 7 van de 10 mis.
Mijn moederbordje deed het al goed zonder de vink voor APM, maar door het aan te zetten kan ik nu op mijn powerbutton drukken en dan doet Win2k een Fast-Power-Off of een Go-2-Sleep mode.

Mijn laptop deed ook geen Power-Off, maar door het aan te vinken lukt het gewoon weer.

Veel suc6

I've visited the Mothership @ Cupertino

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

GaMbiNo

1337

Op zondag 05 mei 2002 14:15 schreef AngelDust het volgende:

[..]

tis een 5400.. maar hij zit idd wel tussen een andere hdd en de floppy drive in :{
Een 5400 RPM schijf wordt lang niet zo warm als een 7200 dus een koeler is niet nodig.
Ik zou hem overigens niet direct tussen een schijf en een floppydrive inbouwen aangezien de warmte dan hem ook teveel kan worden. ;(

Ik zou gewoon ff de schijf omruilen voor een nieuwe en de volgende schijf ff iets meer de ruimte geven.
Desnoods schroef je hem in zo'n CD-ROM bay.
Zo heb ik dat hier ook..

Verwijderd

mijn 1.2 gighe in me server is ook kokent :) 5400 rpm ofzo :S ff meer koeling geven :D
Pagina: 1