Toon posts:

Mijn nieuwe Harde Schijf wil niet DMA doen.

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben bezitter van een AMD Athlon XP 1700+ En 512 megs DDR ram op een Aopen AK77 mb. In mijn huidige systeem zat al een harde schijf van 40 gig. Een quantum fireball ap 40.0. Die schijf werkt prima heerlijk snel (Heb hem gebenchmarked op gemeddeld 34 mb per sec) En udma werkt dus ook goed.

Maar nu komt het probleem. Ik had te weinig ruimte (ik heb een ftp) dus ik heb er nog een Harde Schijf bij gekocht van 40 gig. Een maxtor DX740. Keurig aangesloten op de primary slave jumpers goed van beide schijfen, formateren en ik heb een nieuwe drive. Klinkt allemaal mooi totdat ik hem ging gebruiken. Hij blijkt gewoon te werken in pio modus. Dus RETELANGZAAM!. Als ik in windows DMA aan zet moet ik even opnieuw opstarten en dan kijk ik weer en ja het is weer uit :(. Dus mijn vraag aan jullie is hoe kan dat ie geen DMA wil doen want het is een hardstike nieuwe schijf en hij is DMA waar ligt het probleem?

Plz help me,

Alvast bedankt

DennisBD ;)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13

JWO

ff nieuwste ide drivers installeren en instellingen bios checken?

Verwijderd

probeer eens nieuwe drivers te installeren van je ide controller.

Probeer anders eens deze schijf op de secondary ide controller als master te zetten. (En wel ata 100 kabel gebruiken) ;)
Of in het bios ff ide autodetect gebruiken en kijken welke dma snelheid hij aangeeft ata 100 = udma 5

Wel handig als je de OS ook ff vermeld.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-03 22:26

Silentpuma

To much mind...

Euuh, prik me hier niet op vast, maar is het niet beter dat je je hardeschijf op Ultra ATA 66 of 100 laat werken? :? DMA is voor je CD/DVD speler/writer (tenmiste bij mij dan). Je hebt een vrij nieuwe PC, dus die moet dat wel aan kunnen (toch?)

En uit jouw verhaal maak ik op dat je BEIDE hardeschijven de jumpers op primairy slave hebt staan?? :? Dat kan dus niet, is er altijd 1 primair en 1 slave.

Nogmaals, ik weet niet of jouw systeem zo in elkaar zit, maar ik zou het maar eens proberen aan te passen.

Use the Search Luke...

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Op zondag 05 mei 2002 13:58 schreef Silentpuma het volgende:
En uit jouw verhaal maak ik op dat je BEIDE hardeschijven de jumpers op primairy slave hebt staan?? :? Dat kan dus niet, is er altijd 1 primair en 1 slave.
1 master en 1 slave bedoel je neem ik aan?

SRK35ZS-W

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Op zondag 05 mei 2002 13:58 schreef Silentpuma het volgende:
Euuh, prik me hier niet op vast, maar is het niet beter dat je je hardeschijf op Ultra ATA 66 of 100 laat werken? :? DMA is voor je CD/DVD speler/writer (tenmiste bij mij dan). Je hebt een vrij nieuwe PC, dus die moet dat wel aan kunnen (toch?)
prik >:)
Udma in de bios = ata...
je gooit wat door elkaar :)
dma is in windows.

o, ff 4in1 drivers opnieuw installeren.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Installeer eens die VIA IDE Tool, te downloaden bij www.viahardware.com.
Deze driver heeft bij mij op het werk al aardig wat wonderen verricht, zoals Zipdrive op VIA 686B southbridge en probleem gefixed dat CDROM niet meer op DMA wilde werken nadat de SB Live 5.1 geinstalleerd was op een MSI KT3-Ultra ARU

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties nu al. Sorry ik draai win 98. Maar in de bios zegt ie keurig 2 schijven op ATA 100 Maar kijk in configscher zegt ie niet DMA en doe ik de benchmark haalt ie maar 5.9 mb per sec en men ''oude'' 34 mb per sec!!

Ik snap er niets van anders gooi ik hem wel weg want hier is niets aan als ik wat wil doen op men andere schijf dan locked men systeem om de 10 minuten op dus er staat nu ook niets op.

Dus windows 98
En een Aopen AK77 pro MB met een kutbios die zegt dat beide schijven keurig op ATA 100 werken :(

• Scooper
  • Laatst online: 19:19
Op zondag 05 mei 2002 14:06 schreef TweakGuy het volgende:
Installeer eens die VIA IDE Tool, te downloaden bij www.viahardware.com.
Deze driver heeft bij mij op het werk al aardig wat wonderen verricht, zoals Zipdrive op VIA 686B southbridge en probleem gefixed dat CDROM niet meer op DMA wilde werken nadat de SB Live 5.1 geinstalleerd was op een MSI KT3-Ultra ARU
heb je deze drivers al geprobeerd? zou best kunnen wat TweakGuy zegt.

SRK35ZS-W

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 14:17 schreef DennisBD het volgende:
Bedankt voor de vele reacties nu al. Sorry ik draai win 98. Maar in de bios zegt ie keurig 2 schijven op ATA 100 Maar kijk in configscher zegt ie niet DMA en doe ik de benchmark haalt ie maar 5.9 mb per sec en men ''oude'' 34 mb per sec!!

Ik snap er niets van anders gooi ik hem wel weg want hier is niets aan als ik wat wil doen op men andere schijf dan locked men systeem om de 10 minuten op dus er staat nu ook niets op.

Dus windows 98
En een Aopen AK77 pro MB met een kutbios die zegt dat beide schijven keurig op ATA 100 werken :(
Als je onderstaande drivers nou even installeert ben je als het goed is van je probleem af:

http://downloads.viaarena.com/drivers/others/580_3012.zip

Verwijderd

Topicstarter
Sorry mannen mijn schijven werken niet met een pci naar IDE controller. Gewoon op de primary IDE Oude 40 gig op master nieuwe op slave. De bios zegt dat beide schijven keurig op ATA 100 werken maar de nieuwe doet dat dus niet. Ik snap er niks van de nieuwe haalt maar 5.9 mb terwijl de oude 34 mb/sec haalt plz help me :9

Verwijderd

Je bent echt dom geloof ik, installeer eerst die VIA IDE Tool!!!
Is geschikt voor alle moederborden met een VIA Southbridge

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zondag 05 mei 2002 17:37 schreef TweakGuy het volgende:
Je bent echt dom geloof ik, installeer eerst die VIA IDE Tool!!!
Is geschikt voor alle moederborden met een VIA Southbridge
nou, nou, gelijk iemand als dom bestempelen....

ik denk eerder 'traag van begrip' ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 18:26 schreef zwelgje het volgende:

[..]

nou, nou, gelijk iemand als dom bestempelen....

ik denk eerder 'traag van begrip' ;)
Kan ook, erger me altijd beetje aan dit soort gasten :+

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar ik vind dat een beetje ruw. Want ik hbe die drivers gedownload en geinstaleerd en hij zegt only for VIA IDE busmaster and will now close dus dat werkt ook niet..:(

Maar als het me niet lukt dat is het jammer voor mijn nieuwe 40 gig maar dan dan gaat de moke erop. Rotschijf heeft me handen vol geld gekost

Verwijderd

heb ik ook gehad bleek in windhoos te liggen
clean install en voilla alletwee op udma 5 :)
en ook met de bijbehorende snelheid

ik zou sowieso de nieuwe effe apart testen
kale windhoos erop
effe benchen wellicht een compatibiliteitsprobleempje
tussen je quantum en je maxtor
en wat doet ie als secondary master?
werkt ie dan wel goed?

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:33

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Hoe heb je de zaak aangesloten staan?
De voorkeur is om beide harddisks bij elkaar op 1 controller te zetten.
Dus NIET je nieuwe harddisk op dezelfde controller als je cdrom/brander of dvdrom.
Want dan schakelt hij terug naar PIO4.
Wat ook kan zijn is dat er een jumper op je harddisk fout zit, die compatibiliteits modus PIO4 vastzet.
Wat doet hij als je hem in plaats van je oude harddisk zet,
dus je oude harddisk eruit halen.
Dan kan je gelijk even kijken of een verse windows installatie verschil maakt.
Heb je weer wat dingen die je kan proberen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 23:59

Malebolgia

Move, or be moved

hier hetzelfde probleem, alleen dan met een Seagate Barracuda IV 7200rpm 40gb, in W2k op een K7S5A. In Bios geeft ie Pio mode 4 aan, en in Windows heb ik dma if available aangezet, maar hij blijft in Pio hangen. Nieuwste SIs IDE drivers geïnstalleerd enzo, maar niets helpt. Ik wordt er ook een beetje wanhopig van, want bij m'n eigen maxtor deed ie het wel meteen :?.

"People should know when they're conquered..."

Verwijderd

Op maandag 06 mei 2002 11:38 schreef Malebolgia het volgende:
hier hetzelfde probleem, alleen dan met een Seagate Barracuda IV 7200rpm 40gb, in W2k op een K7S5A. In Bios geeft ie Pio mode 4 aan, en in Windows heb ik dma if available aangezet, maar hij blijft in Pio hangen. Nieuwste SIs IDE drivers geïnstalleerd enzo, maar niets helpt. Ik wordt er ook een beetje wanhopig van, want bij m'n eigen maxtor deed ie het wel meteen :?.
Hier heb je het progje Siside.exe voor, die forceert DMA onder Windows 2000 en XP op een SiS 630/645/730/735/740/745 chipset.
Gewoon even zoeken via Google en je hebt em zo..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem op de primary slave. Ik heb er geen jumper in want dat staat in de bescrijving (voor slave geen jumper).http://www.maxtor.com/Maxtorhome.htm Dus ik snap het niet maar wederom bedankt voor jullie reacties

DennisBD

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat moet je zoeken naar de D740X

Verwijderd

Probeer beide schijven is onder windows te verwijderen en dan opnieuw opstarten zodat ie ze beide opnieuw detecteerd en installleerd!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik wel doen maar is alles dan weg loopt ik dat risico?!!!!? [img]C:\sig.jpg[/img]

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:05

Mad_Demon

de dokter

Op woensdag 08 mei 2002 20:16 schreef DennisBD het volgende:
Kan ik wel doen maar is alles dan weg loopt ik dat risico?!!!!? [url="http://C:\sig.jpg"][afbeelding][/url]
plaatjes moet je uploaden voordat je ze kan posten. :)
http://www.endoria.net/upload/index.php

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Loop ik nou risico of niet als ik de schijven verwijder in het configscherm ??

Alvast bedankt en ik hoop dat het plaatje nu goed is http://www.endoria.net/upload/index.php/1567980561

<hr color=red>Adminbreak: volgende keer even je plaatje resizen naar een aanvaardbaar formaat plz

Verwijderd

Topicstarter
Sorry verkeerd plaatje nog een keer met mijn 10 mbits internet
www.endoria.net/upload/index.php/2580422971
<hr color=red>Adminbreak: volgende keer even je plaatje resizen naar een aanvaardbaar formaat plz
en gebruik de editknop als je een foutje maakt!

Verwijderd

Nee je loopt geen risico... enkel op het opnieuw installeren van windows, maar dat zal wel niet..

Als je windows xp/2000 hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1721885782

jaja 67 kb :P

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
En als je een ata100 schijf hebt dan moet je sp2 installeren voor w2k anders gaat je schijf op ata66 lopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry admin ik zal er beter om denken :-D

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:59
Op donderdag 09 mei 2002 12:54 schreef bobo1on1 het volgende:
En als je een ata100 schijf hebt dan moet je sp2 installeren voor w2k anders gaat je schijf op ata66 lopen.
Wow! kun jij w2k sp2 op win98 krijgen???? Mag je mij eens voor komen doen...
Op zondag 05 mei 2002 14:17 schreef DennisBD het volgende:
.... Sorry ik draai win 98. ....
Maar zoals idd eerder gesuggereerd, een clean install doet met windows vaak wonderen. Maar ik wil je toch aanraden, indien je de mogelijkheid hebt, om w2k te gaan gebruiken.

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 23:59

Malebolgia

Move, or be moved

Op maandag 06 mei 2002 22:40 schreef TweakGuy het volgende:
Hier heb je het progje Siside.exe voor, die forceert DMA onder Windows 2000 en XP op een SiS 630/645/730/735/740/745 chipset.
Gewoon even zoeken via Google en je hebt em zo..

Misschien een beetje late reactie maar:

Tnx dude! Het werkt! :7

"People should know when they're conquered..."

Verwijderd

Ergens in de BIOS moet je UDMA 4 of 5 kunnen invoeren. Het heeft iets te maken met de transfer rate.
Let dus op: het bevindt zich daar waar je zei dat er ATA 100 zichtbaar was. Deze instelling heeft, voor zover ik weet niets met Windows te maken.

Ik hoor het wel.

PS
Gebruik je ook de juiste lintkabel (80-aderig ipv 40).
Pagina: 1