[Mandrake] probleem met toevoegen IDE schijf

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30
Mijn servertje:

Dell Optiplex nogwat met pentium 3 450
256 meg geheugen, 100Mbit nic en realtek 10Mbit
Adaptec SCSI controller met 2 SCSI schijfjes en 12 SCSI cdrom. + 50speed IDE CDRom

Heb eerst mandrake 8.2 via de IDE CDrom geinstalleerd, en dat ging perfect. Tijdens het booten noemt de SCSI controller de eerste SCSI schijf C:\ en de tweede SCSI schijf D:\.

Alles dus perfect.

Nu het probleem:

Voor FTP/Samba toepassingen heb ik er een 40 gig Maxtor IDE HD bijgeprikt. De bios herkent deze schijf prima en ik weet dat deze pc met dit type HD's kan werken. (hiervoor Win2k met 40 gig -> prima)

Echter, nu kent de SCSI controller aan de eerste schijf geen C:\ meer toe maar D:\ :(
En die gare Dell bios laat het niet toe om via SCSI te booten.... Heb al de HD op secondair master enzo gezet, geen resultaat.
De hele PC wil dus niet meer booten! Hij blijft na het initialiseren van de SCSI schijven gewoon hangen...

Als ik in de bios instel dat ik op de desbetreffende poort geen IDE apparaat heb. Dan boot ie wel mooi in Mandrake, echter Mandrake vindt dan mijn HD lekker niet! (fdisk /dev/hdc enzo)

Hoe krijg ik nou die IDE HD werkend??? Heeft 1 van jullie een briljant idee???
Alvast bedankt voor jullie reacties.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je gaat toch hopelijk niet vertellen dat dingen als een BIOS en een SCSI-controller het ook al over C: hebben? Dat is alleen een bijzonder inflexibele uitvinding die dit soort problemen tot gevolg heeft. Wie verzint het dat de komst van een nieuwe schijf de naam van de al aanwezige schijven kan veranderen?
Een mogelijke oplossing is om op je IDE-schijf een mini-partitie aan het begin aan te maken waarop je een /boot zet. Vervolgens maak je de IDE-schijf bootable, je zorgt dat Lilo zo is geconfigureerd dat hij op wil starten vanaf /dev/sd? en gebruikt de rest van je IDE-schijf voor Samba/FTP/whatever. Dat zou gewoon moeten werken, het enige probleem zit hem in het aanmaken van die partitie. Je kunt immers geen werkend systeem krijgen waarbij je toch bij je IDE-schijf kunt. Een oplossing is om even tijdelijk je SCSI-controller los te halen of in ieder geval deze niet te gebruiken en dan vanaf een rescue-disk te booten. Op (bijna) alle rescue-disks (zie hier staat wel fdisk, hiermee kun je dan partities aanmaken op je Maxtor. Vervolgens moet je nog een mini-installatie op die schijf krijgen om Lilo en dergelijke te gebruiken, die kun je ook op bovengelinkte site vinden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Red devil
Dat C: en D: verhaal was vooral om aan te geven dat de SCSI controller doorhad dat er ineens een concurrent bij was gekomen :)

Ik ga nu even bezig met RIP , i'll keep u informed!

Ik zal vastnog wel ergens tegenaanlopen

• Red devil
dubbel

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je zult effe door de BIOS van je dell moeten spitten. Als daar een optie staat waarmee je in kunt stellen of 'ie eerst naar IDE of eerst naar SCSI kijkt ben je eigenlijk al klaar.

Als dat niet werkt moet je je boot-sector van de SCSI-schijf verplaatsen naar je IDE.

Effe IDE los, en mkbootdisk draaien. IDE er aan, booten van flop, en in /etc/lilo.conf boot=/dev/hda zetten. Dan komt de bootstrap-loader van lilo op je IDE te staan, en van daar kun je dan /dev/sda booten.

Vergeet niet 'lilo' te draaien na iedere aanpassing van /etc/lilo.conf. Anders krijgen we weer een FAQ. :z

Mijn lilo (vergelijkbare setup, alleen een p2b-s) ziet er (uitgedunt) zo uit:

boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
default=linux
lba32
prompt
timeout=100
message=/boot/message
other=/dev/fd0
label=floppy
unsafe
image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/sda1
initrd=/boot/initrd.img
append=" devfs=mount"
read-only
other=/dev/hda1
label=NT
table=/dev/hda

Zoals je ziet staat er op /dev/hda ook nog wat rommel.

<edit> Fnurk. Waarom sloopt dat ding de tabs weg? Zeker windows ofzo? </edit>

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Red devil
Op zondag 05 mei 2002 14:09 schreef Burne het volgende:

Als dat niet werkt moet je je boot-sector van de SCSI-schijf verplaatsen naar je IDE.

Effe IDE los, en mkbootdisk draaien. IDE er aan, booten van flop, en in /etc/lilo.conf boot=/dev/hda zetten. Dan komt de bootstrap-loader van lilo op je IDE te staan, en van daar kun je dan /dev/sda booten.

Vergeet niet 'lilo' te draaien na iedere aanpassing van /etc/lilo.conf. Anders krijgen we weer een FAQ. :z
Ok,

1) met mkbootdisk bootdisk gemaakt , ging goed
2) booten van flop met IDE aan, gaat goed, hij boot in Mandrake en ziet de 40 gig maxtor
3) /etc/lilo.conf verandert -> boot=/dev/sda1 verandert in boot=/dev/hdc (hd zit op secundair master)
4) lilo gedraaid

daarna gereboot vanaf IDE hd, dan krijg ik de volgende "uitgebreide" melding:

LI

:D

Nou, das ook leuk. Kennelijk gaat er nog iets mis. Ik boot weer in Mandrake met de opstartschijf. Moet misschien boot=/dev/hdc -> boot=/dev/hdc1 zijn?

Anyone?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Bekend probleem:
LI

The first stage boot loader was able to load the second stage boot loader, but has failed to execute it. This can either be caused by a geometry mismatch or by moving /boot/boot.b without running the map installer.
Overigens kun je tabs en dergelijke bewaren als je tekst tussen [code] en [ /code] zet.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nog een pagina met duidelijke uitleg over IDE en SCSI in combinatie met lilo, precies jouw probleem in feite: hier.

• Red devil
Op zondag 05 mei 2002 15:09 schreef odysseus het volgende:
Nog een pagina met duidelijke uitleg over IDE en SCSI in combinatie met lilo, precies jouw probleem in feite: hier.
Hmmm jammergenoeg gaan ze daar erg diep op de optie, boot from SCSI first :'(

Hieronder even eencopy paste van mijn lilo :

boot=/dev/hdc
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
default=linux
keytable=/boot/us-latin1.klt
lba32
prompt
nowarn
timeout=100
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz-2.4.18-6mdk
label=old_linux
root=/dev/sda5
initrd=/boot/initrd-2.4.18-6mdk.img
append="quiet devfs=mount"
vga=788
read-only

en meer images

• Red devil
Ligt het misschien aan de boot partitie van de 40 gig?

Dit is de layout van de 40 gig:
Command (m for help): p

Disk /dev/hdc: 255 heads, 63 sectors, 4982 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdc1 * 1 446 3582463+ 83 Linux
/dev/hdc2 447 4983 36439137 5 Extended
/dev/hdc5 447 477 248976 82 Linux swap
/dev/hdc6 478 4983 36190098 83 Linux
Is dit een beetje ok?
Pagina: 1