stelling: De mens is te verschillend...

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
De mens is te verschillend dan goed voor zichzelf is..

1) zie oorlogen om religieuze, politieke of sociale redenen.. mensen verschillen of hebben verschillende meningen en denken daarom maar dat ze de ander moeten vernietigen...

2) zie criminaliteit.. mensen jatten van elkaar omdat de een te makkelijk met z'n spullen omgaat, en/of omdat de ander geen waarde hecht aan fatsoensnormen of de wet.

3) mensen kunnen te snel en te gemakkelijk zichzelf veranderen door bijvoorbeeld andermans mening over te nemen, of zichzelf daar verder van te verwijderen.

4) mensen zijn vaak zo verschillende dat ze zich maar niet kunnen voorstellen hoe andere mensen dingen meemaken.. inlevingsvermogen daargelaten (dat heeft iedereen)...

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Verwijderd

mooi gezegd ;(

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 21:59
Op zondag 05 mei 2002 02:04 schreef cappie het volgende:

1) zie oorlogen om religieuze, politieke of sociale redenen.. mensen verschillen of hebben verschillende meningen en denken daarom maar dat ze de ander moeten vernietigen...
Het is niet zo makkelijk deze problemen samen te vatten en toe te schrijven aan het te verschillende denken van mensen... mensen die verschillend denken kunnen immers ook mooi naast elkaar leven (misschien met wat meer moeite maar kom).
hebben verschillende meningen en denken daarom maar dat ze de ander moeten vernietigen
Dit is wel heel straf uitgedrukt :) dan zal ik jou ook maar meteen even vernietigen ;) maar ik begrijp wel waar je naartoe wil.
2) zie criminaliteit.. mensen jatten van elkaar omdat de een te makkelijk met z'n spullen omgaat, en/of omdat de ander geen waarde hecht aan fatsoensnormen of de wet.
als er iets is waar ik niet tegen kan dan is het jatten...
Spijtig genoeg moeten sommige mensen wel 'jatten' om te overleven ;(

omdat de een te makkelijk met z'n spullen omgaat
Het is niet omdat ik mijzelf beloon met een mooie nieuwe wagen omdat ik zo goed gewerkt heb de laatste jaren dat ik hierdoor bewust criminaliteit (carjacking bv.) uitlok.

Voor de rest hebt je in dit punt wel gelijk.
3) mensen kunnen te snel en te gemakkelijk zichzelf veranderen door bijvoorbeeld andermans mening over te nemen, of zichzelf daar verder van te verwijderen.
Nogal een geluk dat mensen van mening kunnen veranderen of hun mening versterken :) stel je het maar eens anders voor.
Dat ze die soms te gemakkelijk veranderen vind ik ook... ze geven zich te gemakkelijk over (ze zijn soms te lui een discussie aan te gaan bv.) (idem voor verder verwijderen)
4) mensen zijn vaak zo verschillende dat ze zich maar niet kunnen voorstellen hoe andere mensen dingen meemaken.. inlevingsvermogen daargelaten (dat heeft iedereen)...
100% juist

Over het algemeen kan ik denk ik wel spreken in naam van bijna de gehele mensheid als ik zeg dat het en goede zaak is dat we allemaal verschillen :)
Dat de mensen te verschillend zijn tov elkaar dat het slecht wordt denk ik niet.

De natuur streeft naar chaos...

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01 13:42
Zonder verschillende mensen kan een beschaving niet functioneren. Er moet toch een verschil zijn tussen een accountant en een bouwvakker en tussen een GoT'er en een Fok!ker?

• -Mous-
Op zondag 05 mei 2002 02:28 schreef -NuKeM- het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De mens heeft het in zich om te vernietigen of toch om te vechten. Waarom vechten kinderen van 4 jaar. Ze hebben dan toch geen godsdienstige, sociale achtergrond op die leeftijd? Ik denk dat de mens vanuit zichzelf, een vernietigend instinct heeft welke op latere leeftijd onderdrukt wordt door de waardes en normem welke worden bijgebracht.

* Chevy454 ziet vandaag het een klein beetje donker in

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Wel goede punten.

Maar hoe zou je deze fenomenen kunnen tegengaan?

-vrijheid van de mens beperken

-intelligentie van de mens verlagen

(gedeeltelijk) Vrijheid opgeven zal moeilijk worden. De grootste deel wil het nu zeker niet, en ook al zou er eens meer animo voor zijn, het zal toch nooit helemaal algemeen geaccepteerd worden.

De intelligentie van de mens gecontroleerd beperken, dit kan technisch nog niet, en om deze acties uit te kunnen voeren en beheren zul je toch een groep intelligentere mensen moeten houden, waardoor een soort dictatuur kan onstaan.

Het zou misschien voor de mensheid wel beter zijn als we niet zo bijdehand zouden zijn, maar gewoon een van de dieren. Als we in dezelfde territorium bleven, natuurlijke vijanden hadden, enz.

Maar aan de andere kant hoeft de mens nu 'alleen' zichzelf te vrezen. We kunnen meer bereiken dan de gemiddelde organisme, maar nemen ook een groter risico erbij.

• -Mous-
Op zondag 05 mei 2002 02:38 schreef Chevy454 het volgende:
De mens heeft het in zich om te vernietigen of toch om te vechten. Waarom vechten kinderen van 4 jaar. Ze hebben dan toch geen godsdienstige, sociale achtergrond op die leeftijd? Ik denk dat de mens vanuit zichzelf, een vernietigend instinct heeft welke op latere leeftijd onderdrukt wordt door de waardes en normem welke worden bijgebracht.

* Chevy454 ziet vandaag het een klein beetje donker in
Dat zou best eens kunnen, maar waar komt dit vandaan? Het zou toch juist zo moeten zijn dat de mens zich juist wil uitbreiden?

Of wil de mens zich alleen uitbreiden met zijn eigen genen? Dan zou het dus zo moeten zijn dat iedereen alle competitie uit wil schakelen. Raar idee vind ik dat toch...

edit:

en een eng idee...

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 02:28 schreef -NuKeM- het volgende:

[..]

[laffe_grap_mode]
aha.. dus die zooi op m'n kamer is natuurlijk? :)

daar zit natuurlijk wel wat in.. want ik denk dat er meer rommelige kamers zijn dan nette.. nahja.. mischien even veel :)
[/laffe_grap_mode]

m'goed.. waar 't om gaat is dat mensen inderdaad teveel verschillen van elkaar, en dat is het grote probleem (even afgezien van de voordelen van 'verschillend zijn') van de mensheid..

je kunt er sip over gaan denken ;(, maar ik weet niet of dat jou leven een stuk prettiger maakt.. 'k denkut nie ;)

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 02:04 schreef cappie het volgende:
De mens is verschillend maar de heersende cultuur bepaalt in hoeverre en op welke manier dit tot uiting komt. Onze cultuur ontwikkelt zich in de richting van steeds verder gaand individualisme. Waar vroeger mensen zich vooral braaf moesten conformeren, moeten mensen nu vooral anders en origineel zijn.

Ik zag op discovery een reportage waarin ze onderzoek hadden gedaan naar de periode waarin de Engelsen het gelukkigst waren. Wat bleek, voor veel mensen was de oorlog de meest gelukkige tijd uit hun leven, door de saamhorigheid en het eenheidsgevoel. Ik heb mijn ouders horen vertellen dat er in de oorlog ook geen criminaliteit was.

In onze individualistische, multiculturele, "doe maar wat je wilt" samenleving hangt alles als los zand aan elkaar. Je mag nu anders zijn, maar niemand kan het wat schelen wat jij doet. Ook de warmte en veiligheid van het gezin staat onder druk door twee-verdienen en variabele werktijden. Dat kinderen gruwelijke moordpartijen plegen is een uiting van de leegte en wanhoop die mensen voelen.

Misschien is de mens wel een grote egoist, die zich alleen uit noodzaak sociaal gedraagt en zijn wij eenvoudig te rijk geworden om daar nog toe gedwongen te worden.

Verwijderd

-intelligentie van de mens verlagen

Juist Niet, al dat gezeur is juist het gevolg van de lage inteligentie van de gemiddelde meeloper/gelovige/nationalistische fanatiekeling/willekeurige herrieschopper. Je kan wel iedereen bijzonder dom maken (hoeft tegenwoordig eigenlijk niet eens meer, laat dat maar aan de overheid over) maar het probleem is niet dat iedereen dom is, het probleem is dat de meeste dom zijn met als gevolg dat een paar intelligente mensen zichzelf zo een legertje kunnen manipuleren met alle gevolgen vandien. Beter is iedereen inteligenter maken zodat je van het meeloop gezeur af bent.
Pagina: 1