Voeding voor versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:08

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ik heb op internet een schema gevonden voor een versterker. Deze wilde ik proberen te bouwen om mijn subwoofer mee aan te sturen.

Het is blijkbaar een versterker van 260 watt bij 8Ohm en heeft een voedingsspanning van 45 volt nodig (staat op de site waar ik hem gevonden heb)

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://ripkip.8m.com/260wamp.gif

Ik weet nu niet hoe het nu met die voedingspanning zit. Is het nu:
-22,5 en +22,5
of
-45 en +45

En heeft er iemand misschien een schema van een passende voeding? Ik heb gezocht maar ik heb tot nu toe nog niets kunnen vinden. Volgens de site waar het schema vandaan komt moet de voeding ongeveer 5 A kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ga er maar vanuit dat het +45v en -45v is.

een ringkerntrafo + 22000uf afvlak c's volstaat volgens mij
De trafo zou dan 2x 45v /wortel uit 2 aan wissel spanning moeten hebben

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 01:44 schreef cruger het volgende:
ga er maar vanuit dat het +45v en -45v is.

een ringkerntrafo + 22000uf afvlak c's volstaat volgens mij
De trafo zou dan 2x 45/1.4 aan spanning moeten hebben
Je moet toch eerst gelijkrichten enzo? en op de een of andere manier aan het negatieve voltage komen? en de voeding is voor een versterker, dan moet het toch wel een aardig goede voeding zijn neem ik aan, anders kan hij toch gaan brommen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
heb een zakjap gevonden!
Het is volgens "jou" een schema voor 260W aan 8ohm , dat is best veel.
(misschien zoek ik die tip transistors wel op)

De trafo die je kan gebruiken is een 300va ringkern van 2x33v + afvlak bekerelko's van 22000uf/50v (minimaal 50v!)
en een brugcel geschikt voor 10A

Eigenlijk is die 300va te weinig voor de max aan vermogen maar dat zul je in de praktijk niet veel gaan gebruiken.
en deze onderdelen zijn al duur zat

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
dat het 260 watt moet zijn ,kan best
de tip140 is zwaar zat (125w ptot)

het is wel een minima schema betreft de verschil versterker met die bc5xx torren

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Die termen (zo ver het termen zijn) waar je nu allemaal mee gooit zijn niet echt duidelijk voor mij. Ik ben een redelijke leek op het gebied van zelf bouwen.

Ik weet ook niet of het schema van die versterker wel goed is, kan iemand mij er iets nuttigs over vertellen (slecht/gaat/goed?).
Ik ben al op zoek naar info over symmetrische voedingen en hoe deze opgebouwd zijn.

Maar is het al zeker dat de voeding +45 en -45 moet zijn?? is dit waarschijnlijk?

Ik heb trouwens dit schema gevonden op het internet, is dit iets wat ik kan gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://www.logosfoundation.org/elektron/SCH_HighCurrentPS.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
eigenlijk is die basis kennis wel nodig/handig bij het zelf bouwen.

een simpele symetrische voeding is echt genoeg voor dit doel.
het schema is wat eenvoudig, De stroomversterking is klasiek van opzet alleen de 47ohm weerstanden zijn wat groot ,daar valt veel spanning over.

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 14:58

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

MidiMaze vraagt zich sterk af of hier wel 200 zoveel Watt uit kan komen, http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/150000-174999/161608-da-01-en-TIP140_141_142_145_146_147.pdf hier is het data sheet van die Tip 140, der kan wel 15 amps doorheen en met twee van die dingen op 45 volt symetrisch kom je dan wel op bijna 300 Watt maar het rendement van dat ding is ook niet al te hoog denk ik .... :( dus of je dat vermogen er uit weet te krijgen weet ik niet. als dat wel zo is ga ik die ook bouwen.
tevens zou ik deze versterker schakeling niet voor HiFi doeleinden gaan gebruiken omdat de TIP 140 daar simpelweg niet echt geschikt voor is. dan zou ik naar een schakeling gaan kijken met mos fet's of power darlington's. :)
hou in ieder geval in de gaten dat je voldoende dikke draden voor je voeding gaat gebruiken, anders fikt de boel af. neem in ieder geval 2,5 mm2.

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 14:58

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

zow,

De voeding van deze versterker is 45 Volt en het verbruik bij vol vermogen is 5 ampère. Diode A, B en C zijn alle 1N4001

dat staat op de site van ripkip , http://ripkip.8m.com/260wamp.htm

dus 5 amps bij 45 volt symetrich is lang geen 260 Watt...

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Misschien is het verstandiger om een Velleman eindversterker te kopen, die 300 Mosfet versterker bijvoorbeeld. Dan ben ik wel in een keer klaar. Heeft er iemand ervaring met die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 09:54

jll

Op maandag 06 mei 2002 17:58 schreef mymind* het volgende:
Misschien is het verstandiger om een Velleman eindversterker te kopen, die 300 Mosfet versterker bijvoorbeeld. Dan ben ik wel in een keer klaar. Heeft er iemand ervaring met die dingen?
uuuh search hier loopt wel een topic over [topic=447501/1/25]

het is natuurlijk leuker om zelf helemaal je ampje te bouwen dus ook de printen etsen

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Als ik de printen zelf zou moeten etsen, moet ik dat eerst helemaal onder de knie krijgen (spullen kopen, oefenen etc) Ik denk niet dat het verstandig is om als eerste zelfgeetste print een aantal printen voor een versterker te nemen.

Het gemak van dat velleman setje is dat alles er al bij zit, hij komt toch in de kist van m'n subwoofer te zitten dus een behuizing is niet nodig.
Pagina: 1