Netwerk over Telefooncentrale technisch mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
In een ander topic heeft iemand anders afgevraagd of het mogelijk is een om een Videotex aan de gang te krijgen als terminal voor een linux-krat.
Mijn mening is om eerst te kijken of het technisch haalbaar is voordat we überhaupt aan Linux gaan denken.

De Videotex is een "Dom" apparaat dat niets anders kan dan telefoonnummer bellen en doen wat er door de "server" aangereikt wordt.

Gegevens van de interne-modem:
1200/75 baud, 7 databits, 1 startbit, 1 stopbit, 1 paritybit, totaal 10 bit per pakketje
Wat is de planning?

Videotex (0) ----> Telefooncentrale ----> Linux-krat (1)

Ik wil dus dat als ik "1" draai op mijn videotex, dat mijn telefooncentrale doorschakeld naar mijn linux-krat, hij de telefoon opneemt en een "console" teruggooid over de lijn naar de videotex. (Oftewel networking over telfoonlijn)

Ik wil vragen of dit mogelijk is, zeker omdat we te maken hebben met die achterlijke specificaties van die interne modem van die Videotex. Ik ben ik bezit van 1200 & 2400 Baud-kaartjes voor in het linux-krat, dus da's géén probleem.

20*350ZO45°

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
het lijkt mij technisch mogelijk.

Maar.........
Of het met de hardware die jij hebt kunt, daarvan heb ik geen idee. Of de software ervoor is die dit kan regelen vraag ik me ook af en of de telefooncentrale/modem werken op de manier waarop je wil vraag ik me af.

Als je echter hard gaat zitten programmeren en desnoods een soldeerbout in de hand neemt is het vast wel mogelijk. Ik snap alleen de voordelen/het nut er niet van.

Verwijderd

ik snap het gehele nu niet hiervan

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zaterdag 04 mei 2002 22:31 schreef lemac4444 het volgende:
ik snap het gehele nu niet hiervan
Ik zie eigenlijk buitenom "zakelijke" & "belangrijke" dingen eigenlijk het hele nut niet van een PC, Veel dingen zijn voor de fun, als je kijkt bij OCE, zie je ook veel 4x40 LCD's en blauwe LED's voorbij komen, ook hier zien sommige mensen het nut niet van in.

Persoonlijk zie ik het nut van het leven niet in, je wordt geboren om er 100% zeker van te zijn dat je dood gaat. Niemand heeft gevraagt of ze me op deze aardkloot neer wilden zetten, daar zie ik dus ook het nut niet van in.

Ik hoop duidelijk te hebben gemaakt dat er zoveel dingen eigenlijk helemaal géén nut hebben, maar ze er wel gewoon bij horen.

20*350ZO45°

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 23:12 schreef Richard het volgende:

[..]

Ik zie eigenlijk buitenom "zakelijke" & "belangrijke" dingen eigenlijk het hele nut niet van een PC, Veel dingen zijn voor de fun, als je kijkt bij OCE, zie je ook veel 4x40 LCD's en blauwe LED's voorbij komen, ook hier zien sommige mensen het nut niet van in.

Persoonlijk zie ik het nut van het leven niet in, je wordt geboren om er 100% zeker van te zijn dat je dood gaat. Niemand heeft gevraagt of ze me op deze aardkloot neer wilden zetten, daar zie ik dus ook het nut niet van in.

Ik hoop duidelijk te hebben gemaakt dat er zoveel dingen eigenlijk helemaal géén nut hebben, maar ze er wel gewoon bij horen.
Ja is best wel een goed punt eigenlijk...

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:52
kan wel modem>>centrale>>modem

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Technisch mogelijk
ik heb bijvoorbeeld wel eens intern van faxmodem naar faxmodem via een tel.centrale gaat prima

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

2 modems over een telefooncentrale is meestal geen probleem. Oudere 14k4 modems enzo willen wel eens moete hebben met de andere belsignalen van interne telefoontjes maar met moderne modems is dat geen probleem. Heb het eens geprobeerd met een 56k en een 14k4 modem. de 14k4 kon wel bellen naar de 56k maar andersom herkende de 14k4 de beltoon niet en nam niet op. Met 2 56k modems deed ie het wel 2 richtingen op :) Dus het kan :) Alleen hoe krijg je het voor elkaar een videotex 'server' te maken.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

heb de binnenkant van het apparaat gepost Richard in dit topic: [topic=454337]

Was het een beetje vergeten te posten die foto's :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik snap het hele probleem niet.

Ik weet niet wat voor telefooncentrale je hebt, maar als die een gewoon carrier-signal geeft (dat doen VOX novo's Aliances e.d. dus NIET. die geven een systeem signaal (je kan wel weer instellen dat die gewoon carrier geven --> meot jet KPN bellen (of welke telecommunicator je dan hebt))) kan je er gewoon een modem aan hangen.

hang daar die terminal aan. deze moet ook ene telefoonnummer hebben (--> geef em b.v. '2')

hang aan een andere poort die server.
geef deze het telefoonnummer '1'.

als die terminal nu aangezet word, zal die naar '1' bellen. het signaal zal daar ook op de server aankomen. nu is het aan je linux bak om de hele kiet af te handelen.

PS. als je een quatrovox hebt, is het helemaal makkelijk.
hang de server op poort 1
hang de terminal op poort 2
stel de quatrovox in dat standaard intern gekozen word. (dwz. instellen dat die WEL een '0' voor buitenlijn moet krijgen).

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 14:34 schreef Dirk-Jan het volgende:
Ik snap het hele probleem niet.

Ik weet niet wat voor telefooncentrale je hebt, maar als die een gewoon carrier-signal geeft (dat doen VOX novo's Aliances e.d. dus NIET. die geven een systeem signaal (je kan wel weer instellen dat die gewoon carrier geven --> meot jet KPN bellen (of welke telecommunicator je dan hebt))) kan je er gewoon een modem aan hangen.

hang daar die terminal aan. deze moet ook ene telefoonnummer hebben (--> geef em b.v. '2')

hang aan een andere poort die server.
geef deze het telefoonnummer '1'.

als die terminal nu aangezet word, zal die naar '1' bellen. het signaal zal daar ook op de server aankomen. nu is het aan je linux bak om de hele kiet af te handelen.

PS. als je een quatrovox hebt, is het helemaal makkelijk.
hang de server op poort 1
hang de terminal op poort 2
stel de quatrovox in dat standaard intern gekozen word. (dwz. instellen dat die WEL een '0' voor buitenlijn moet krijgen).
Ik heb nog helemaal géén telfooncentrale, die moet ik nog aanschaffen, maar ik wilde uiteraard graag eventjes weten of het mogelijk is voordat ik onnodig dingen ga aanschaffen.

20*350ZO45°

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 05 mei 2002 14:55 schreef Richard het volgende:

[..]

Ik heb nog helemaal géén telfooncentrale, die moet ik nog aanschaffen, maar ik wilde uiteraard graag eventjes weten of het mogelijk is voordat ik onnodig dingen ga aanschaffen.
koop een quatrovoxje.
zijn cheap! en voor dit soort dingen goed :)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ik had ook nog een hint gekregen van iemand omdat ik ook bezig was zoals richard misschien weet....

Je kunt in Linux je modem ook een signaaltje laten geven waardoor je er met je bak heen kan gaan. Volgens mij hoord dat bij de instellingen van het modem ofzo. Modem Howto/Man bekijken waard dus.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 05 mei 2002 18:49 schreef Skinkie het volgende:
Ik had ook nog een hint gekregen van iemand omdat ik ook bezig was zoals richard misschien weet....

Je kunt in Linux je modem ook een signaaltje laten geven waardoor je er met je bak heen kan gaan. Volgens mij hoord dat bij de instellingen van het modem ofzo. Modem Howto/Man bekijken waard dus.
Bedoel je ermee te zeggen dat ik misschien géén telefooncentrale er voor nodig zou hebben?

Je moet er rekening mee houden dat natuurlijk die Videotex zo'n lomp/log apparaat is, dat ik niets anders kan laten doen dan een nummer bellen.

Als ik een 1 op mijn Videotex "draai" en hij kan mijn linuxbak connecten, heb ik eigenlijk al genoeg.

20*350ZO45°

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ja dat bedoel ik te zeggen ja. het ging er om dat je modem een signaal produceerde waarbij je als je, je bak connecte gelijk op werd genomen.

waar ik ook nog ff aan dacht, ik heb toen ik nog op de basisschool zat bij de pabo nog wat leuke dingetjes gedaan:

2x 4,5 volt batterij
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 ---------------
|----| |--------|
|----| |--------|  -----------      telefoon 1
 ---------------          |___________
 ---------------          |
|--------| |----|  -----------
|--------| |----|
 ---------------

aan de andere kant telefoon 2, dan heb je iets waardoor 2 telefoons met elkaar kunnen babbelen.

Ik zal ondertussen mijn oren openhouden over de info howto videotext...

btw dat lompe ding van mij is dus video text en de hele reutemeut, je kunt er dus ook dingen mee printen en er zit een rs232 data port op ik zit echt te springen om zo'n manual

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 05 mei 2002 19:29 schreef Richard het volgende:

[..]

Bedoel je ermee te zeggen dat ik misschien géén telefooncentrale er voor nodig zou hebben?
een centrale heb je altijd nodig, omdat je een carrier-signal moet hebben

en de modems die ik ken, kunnen dat niet produceren.

Pagina: 1