Toon posts:

Linux boeken!

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had als vraag: Wat voor boeken raden jullie me aan die over linux gaan. En dan niet van dat soort boeken van Linux in een notendop of Linux in 24 uur.

Ik heb liever uitleggen er in en een soort met van encyclopedie dat ik makkelijk kan opzoeken wat bijvoorbeeld SSH betekend en de functie ervan.

Het liefst in het nederlands maar engels is geen probleem.

Bedankt alvast!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:03

Arjan A

Cenosillicafoob

Dan kun je beter Unix boeken zoeken. Wat jij zoekt is algemene *nix kennis.
Ik heb hier nog van Tacket jr en Burnett "het complete handboek LINUX" liggen, vond ik indertijd wel interessant (nu weet ik al veel meer ervan)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Er is zo'n boek met alle handleidingen, manpages en dergelijke gebundeld, ik weet de naam er niet van maar daar staat wel veel informatie in en het leest misschien wat makkelijker dan van je beeldscherm. Daarnaast zijn er nog verschillende meer specifieke boeken.

* odysseus heeft hier nog het boek 'Starterspakket LINUX' nog liggen, met informatie over kernel 2.2.5 en Qt 1.44, die toen nog in RawHide zat...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Op zaterdag 04 mei 2002 20:58 schreef odysseus het volgende:
Er is zo'n boek met alle handleidingen, manpages en dergelijke gebundeld, ik weet de naam er niet van maar daar staat wel veel informatie in en het leest misschien wat makkelijker dan van je beeldscherm. Daarnaast zijn er nog verschillende meer specifieke boeken.
Mijn nutshells (vooral linux in a nutshell) bevat inderdaad alle manpages (zo'n beetje) met complete nederlandse uitleg per optie. Bovendien van een aantal scripttalen, lilo, en nog meer gekkigheid ook goede nederlandse handleidingen.

Aanrader!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 04 mei 2002 20:58 schreef odysseus het volgende:
Er is zo'n boek met alle handleidingen, manpages en dergelijke gebundeld, ik weet de naam er niet van maar daar staat wel veel informatie in en het leest misschien wat makkelijker dan van je beeldscherm.
Misschien de 'Linux Bible' ofzo ?

* moto-moi heeft laatst 'LP1 studiegids' besteld :P
Dat is een studieboek voor LPi , een officeel onafhankelijk certificaat.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Yup, dat was de Linux Bible inderdaad.

* odysseus raadt mensen ook aan om The Cathedral and the Bazaar eens te lezen, misschien niet softwaretechnisch maar niet minder belangrijk om goed het idee achter GNU/Linux te begrijpen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Ik heb heel veel geleerd uit de boeken van O'Reilly (hopelijk heb ik dat goed geschreven).
Vooral device drivers enzo. Beestig goede boeken in mijn ogen.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De beste uitgevers op dit gebied zijn naar mijn mening O'Reilly (onbetwist de beste op het gebied van Free Software denk ik) en Academic Service. Ik vermoed dat Addison Wesley ook wel boeken heeft over GNU/Linux, hun boeken zijn ook meestal van goede kwaliteit. Ik heb die LPI certificatie-eisen eens bekeken en dat Level 2 ziet er leuk uit, in de boeken daarvan staat waarschijnlijk ook een hoop informatie. Ik vrees alleen dat die dingen net als bij andere certificaties weer vreselijk duur zijn :7...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 04 mei 2002 21:29 schreef odysseus het volgende: Ik vrees alleen dat die dingen net als bij andere certificaties weer vreselijk duur zijn :7...
The LPI exams have been deployed globally in English and Japanese through the 2,400 testing centers operated by Virtual University Enterprises (VUE). The cost of the English exam is US$100. The cost of the Japanese exam is 15,000 yen.
Valt best mee denk ik, al bestaat het eerste level uit 2 exames, t.w. 101 en 102 (Zo uit m'n hoofd tenminste)..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanx mensen dan gaat ik zo eens even naar het centrum toe. En de boekenwinkel opzoeken.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 04 mei 2002 21:08 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Misschien de 'Linux Bible' ofzo ?

* moto-moi heeft laatst 'LP1 studiegids' besteld :P
Dat is een studieboek voor LPi , een officeel onafhankelijk certificaat.
Het is "LPI Studiegids" :P Ja bij hccnet hebben ze dat inderdaad verkeerd op de site staan ;) Je kunt het boek trouwens erg goedkoop kopen bij alt0128 op www.hccnet.nl (moet je wel HCC lid zijn).

Ook dit boek over level 1 bevat al veel informatie die je waarschijnlijk nog niet wist (heb t nu tegen odysseus ;) ).

Verder lijkt me dit ook een erg goed boek als je net begint met Linux. Het gaat misschien wel wat snel en je moet ook veel zelf erbij opzoeken, maar dit houd je toch ;)

Ik raad dit boek je in ieder geval ook aan. Over de grafische omgeving staat er trouwens wel weinig over in, dus als je vooral daar dingen over wilt weten zou ik het niet kopen.

Een echte encyclopedie is toch wel dat boek van O'Reilly: "Linux in een notendop".

edit:
hmm, lekker onoverzichtelijk verhaaltje geworden geloof ik :+ :Y)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Persoonlijk de boeken die bij sommige distro's komen ook altijd wel goed gevonden...
Pagina: 1