Op zondag 05 mei 2002 02:24 schreef Mauriceje het volgende:
Ik zal eens kijken of het wat helpt als ik er wat minder volt opzet. Staat nu 12 op....Wel minder airflow natuurlijk...
Aleen heeft mijn mobo standaard 12...enig idee hoe dit te verlagen?....in de BIOS is dit niet mogelijk
Je zou ook nog speedfan (
http://www.almico.com/sfhistory.php ) kunnen proberen. Hiermee kun je bij een aantal moederborden softwarematig de fans, die je op je moederbord hebt aangesloten, langzamer en sneller laten lopen afhankelijk van de temperatuur van bijvoorbeeld je processor. Bij mij werkt dat prima.
Trouwens een molex stekker is zo'n voedingsstekker die je in je Harde schijf/CD-ROM speler stopt. Daar zitten 4 draden aan: rood, twee zwarten en een gele. De rode is de 5 volt (dacht ik) en de gele de 12 volt (of andersom) de zwarten zijn in ieder geval de aarde (0 volt). Aan een fan zitten 2 of 3 draden. meestal rood, zwart en een andere kleur (vaak geel, dit is de toerenteldraad). De rode en de zwarte zijn de plus en de min. Als je de rode nou met de 12 V verbind en de zwarte met de 5 volt staat er over de fan 12-5=7 volt.
klaar.
<edit> nog ff gecheckt geel is idd 12 volt en rood idd 5 volt. Als je met molexen wil gaan werken is het misschien een idee om een baybus te maken. voorbeelden hiervan staan wel op
www.fanbus.com ook had Hlpdesk ooit eens een hele simpele gemaakt, die wel met de search te vinden moet zijn. </edit>