Toon posts:

Systeemkast onder stroom met Enermax voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er weleens wat over gelezen, maar kon zo met de search niet zo 123 een antwoord vinden...

Ik had voorheen in mijn systeem een Chieftec 340W voeding (geen problemen mee verder), en sinds vandaag een Enermax 350W (EG365P-VE)

Als ik nu mijn systeemkast aanraak dan krijg ik stroomschokjes.

Ik heb geen randaarde, en heb daar ook geen mogelijkheden toe. In mijn mobo boekje stond dat ik de polariteit om kon draaien door de stekker om te draaien, maar dit maakt niks uit dus :)

Mijn vragen:

1. Is dit slecht/schadelijk voor mijn systeem?
2. Is dit normaal?
3. Als ik deze Enermax voor een andere zou ruilen, zou dat uitmaken?
4. Waarom met de Enermax wel en met de Chieftec niet?
5. Kan ik het oplossen (randaarde is geeen mogelijkheid)?
6. Kan ik beter terugstappen naar mijn Chieftec voeding?

Hij is verder wel erg stil, en m'n systeem lijkt het prima te doen :)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ja het is slecht voor het systeem, windows zou kunnen gaan hangen, voorderest, zorg ervoor dat je toch randaarde creert, want daarmee los je dit probleem op

Verwijderd

Polariteit omdraaien is een klein beetje onzin, de polen van je stopcontact wisselen 50x per seconde van polariteit (50hz) >:)

Die schokjes krijg je inderdaad omdat je kast niet geaard is, en jij wel. Het kan je systeem niet heel veel kwaad, zolang je maar niet het mobo of een van de andere componentjes aanraakt.

Oplossing is een aarde ergens vandaan trekken. Verwarming(sbuis) oid voldoet al.

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
En waarom kun je gaan randaarde eraan maken?
Je moetgewoon een ongeverfd deel van je pc een draadje aan maken en dan bijv. aan een ongeverfd deel aan de verwarming vast maken :) verwarmingen zijn (bijna) altijd geaard.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

1. Is dit slecht/schadelijk voor mijn systeem?
2. Is dit normaal?
3. Als ik deze Enermax voor een andere zou ruilen, zou dat uitmaken?
4. Waarom met de Enermax wel en met de Chieftec niet?
5. Kan ik het oplossen (randaarde is geeen mogelijkheid)?
6. Kan ik beter terugstappen naar mijn Chieftec voeding?
1. Het is niet per definitie slecht, maar elektrische ontladingen kunnen je hardware permanent beschadigen of tijdelijk ontregelen, dus aarden van je kast is beter.

2. Ja, ik weet zeker dat 99% van de mensen een schok(je) krijgt als ze hun ongeaarde kast aanraken en tegelijkertijd iets aanraken dat wel geaard is (voeten op de vloer bijvoorbeeld :7)

3. Nee, dikke kans van niet.

4. Stom toeval, of een kleiner potentiaalverschil waardoor je er geen schokje van kreeg.

5. Zonder randaarde is er geen oplossing.

6. Niet alleen om deze reden lijkt mij.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Op zaterdag 04 mei 2002 19:47 schreef Hieronymus het volgende:
Polariteit omdraaien is een klein beetje onzin, de polen van je stopcontact wisselen 50x per seconde van polariteit............
Wie was eerder?? :+

Verwijderd

Je systeem hoeft er helemaal geen hinder van te ondervinden en gevaarlijk is het ook niet.
Normaal is het wel, omdat via een of meer ontstoorcondensatoren de halve netspanning op je kast staat. Hoef je niet van te schrikken, want er kan maar een heel klein stroompje lopen.
Beter is het om je systeem wel te aarden, trek anders een draadje naar CV of waterleiding.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

Op zaterdag 04 mei 2002 19:51 schreef exter het volgende:

[..]

Normaal is het wel, omdat via een of meer
ontstoorcondensatoren de halve netspanning op je kast staat. Hoef je niet van te schrikken, want er kan maar een heel klein stroompje lopen.

[..]
Ik heb geen randaarde, maar er staat bij mij geen stroom op de kast. Het lijkt me zelfs nogal raar dat er 110V op je kast zou staan...

<edit> Ik heb zelf trouwens ook een Enermax 350W voeding </edit>

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb net dus een draadje getrokken van een ongeverfd deel van m'n kast naar de verwarming, en toen schoot de aardlek schakelaar eruit :?

Ik hoor heb overigens ook dingen gelezen over dat het juist niet goed is om te aarden op verwarmingsbuizen, gasleidingen oid

Al met al kan het dus niet veel kwaad? En het beetje risico wat ik loop, zou ik met mijn oude voeding ook lopen (ook al gaf deze geen schokjes)?

Verwijderd

Het lijkt erop dat je dan toch ergens een klein beetje sluiting hebt. Aardlek is ervoor dat zodra er stroom naar de aarde lekt, alles uit gaat.
Kijk es in je kast of er niet toevallig een niet afgeschermd draadje loshangt tegen je kast aan...
Wat je ook nog kan proberen is van de aard-pool van de stekker een draadje te laten lopen naar je verwarming, maar zorg dat je GEEN contact maakt met de 2 andere pooltjes ;)

Verwijderd

Jepz die voeding vertoond idd sluiting en of je nou de aarding van de verwarming / waterleiding / oid óf van het stopcontact gebruikt deze zijn allemaal aangesloten op de aardlek in de meterkast om bij sluiting de stroom deraf te gooien.

Je voeding is dus niet goed, ik zou er iig terug mee naar de winkel gaan.

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 20:17 schreef Ex_Inferis1 het volgende:
Nou, ik heb net dus een draadje getrokken van een ongeverfd deel van m'n kast naar de verwarming, en toen schoot de aardlek schakelaar eruit :?

Ik hoor heb overigens ook dingen gelezen over dat het juist niet goed is om te aarden op verwarmingsbuizen, gasleidingen oid

Al met al kan het dus niet veel kwaad? En het beetje risico wat ik loop, zou ik met mijn oude voeding ook lopen (ook al gaf deze geen schokjes)?
het zou goed kunnen dat er iets in je comp sluiting maakt met je systeemkast.Als dit het geval en er is GEEN randaarde dan zal die stroom dus ontladen via jou,als er wel randaarde is heb je daar geen last van uiteraard.
maarr..als je er gewoon voor zorgt dat er niks in je comp is dat sluiting maakt met je systeemkast(zoals het hoort)
dan kan er nooit stroom staan op jouw kast.

ik weet niet of je je mobo ook hebt uitgebouwd tijdens het wissslen van voeding?
zo ja : dan maakt je mobo waarschijnlijk sluiting met je systeemkast(frame) dmv de schroefjes.

check dus vooral je mobo,apparaten/ccfl's/convertors/fans/losse kabels die contact maken/enz.

als alles veilig zit ingebouwd kan er geen stroom meer staan op je kast.
maar als je er 100% zeker van bent dat er niks sluiting maakt met je kast dan ligt het dus aan je voeding,in datgeval moet je gewoon ff teruggaan.
succes!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ff een update :)

Die aardlekschakelaar schoot om toen ik mijn kast met de verwarmingsbuis had verbonden, omdat ik aan het draadje zat te friemelen :). Ik wist niet dat dat uit zou maken maar ik heb me laten vertellen dat dat friemelen al genoeg aanleiding kan zijn voor de aardlekschakelaar om om te slaan

Ik heb net ff m'n kast in de badkamer aangesloten op een geaard stopcontact, en hij deed het gewoon prima. Ik heb dus geen stroomlek of iets wat sluiting maakt oid lijkt me. Echter, het tintelende gevoel was er nog steeds als ik de kast aanraakte

Vriend van me zegt dat het in dit geval zou kunnen gaan om een beetje statische elektriciteit, wat misschien veroorzaakt zou kunnen worden doordat de fans in de voeding nog wat in moeten slijten. Zou dat kunnen? Ik heb iig wel ff de fingerguards eraf geschroefd en de fans lopen niet aan (zou ik in dat geval toch wel gehoord hebben maar ja :))

Nu hangt de voeding er weer in, en de tinteling lijkt ook weg te zijn. Misschien was het gewoon iets wat niet goed zat ofzo, maar het lijkt nu prima te werken en m'n systeem is ook stabiel :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:25
Op zondag 05 mei 2002 15:39 schreef Ex_Inferis1 het volgende:
Nou, ff een update :)

Die aardlekschakelaar schoot om toen ik mijn kast met de verwarmingsbuis had verbonden, omdat ik aan het draadje zat te friemelen :). Ik wist niet dat dat uit zou maken maar ik heb me laten vertellen dat dat friemelen al genoeg aanleiding kan zijn voor de aardlekschakelaar om om te slaan

Ik heb net ff m'n kast in de badkamer aangesloten op een geaard stopcontact, en hij deed het gewoon prima. Ik heb dus geen stroomlek of iets wat sluiting maakt oid lijkt me. Echter, het tintelende gevoel was er nog steeds als ik de kast aanraakte

Vriend van me zegt dat het in dit geval zou kunnen gaan om een beetje statische elektriciteit, wat misschien veroorzaakt zou kunnen worden doordat de fans in de voeding nog wat in moeten slijten. Zou dat kunnen? Ik heb iig wel ff de fingerguards eraf geschroefd en de fans lopen niet aan (zou ik in dat geval toch wel gehoord hebben maar ja :))

Nu hangt de voeding er weer in, en de tinteling lijkt ook weg te zijn. Misschien was het gewoon iets wat niet goed zat ofzo, maar het lijkt nu prima te werken en m'n systeem is ook stabiel :)
Neuj statische electriciteit is onzin

dat tintelt niet (als in wisselt 50x per seconde)

Ik kan je maar 1 tip geven : zorg dat je je pc aard !!

heb het zelf al vaak genoeg mee gemaakt

Problemen met modems ,problemen met netwerken ,sneuvelende video kaarten

en maar te zwijgen van de opdonder die je krijgt als je het in je hoofd haalt om radiator en pc tegelijk vast te pakken

en ALS er ergens iets doorslaat in je psu gaat je aardlek er niet uit totdat er een lekstroom richting aarde onstaat
(waar jij dan als geleider mag spelen en het in het ergste geval niet meer na kunt vertellen )

Repareren doe je zo.

Verwijderd

krijg je punk haar van :+

Verwijderd

en maar te zwijgen van de opdonder die je krijgt als je het in je hoofd haalt om radiator en pc tegelijk vast te pakken
Jah, daz duidelijk kut, had ik ook, zat met me voeten op een verwarmingsbuis en ik vond me monitor nogal viez, duz ik maak me handen beetje net met me mond en wrijf over me monitor heen AUW. dat vielde niet fijn.. |:(

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 20:17 schreef Ex_Inferis1 het volgende:

Dit komt omdat een verwarming enz. wel aan dezelfde aarde zit, maar de aardlek klapt eruit omdat hij een verschil ziet. Een aardlek werkt als volgt hij kijkt wat er in gaat en wat er uit komt, zit daar een verschil dan klapt hij eruit. Wat gebeurd er als je de pc aard aan de verwarming? Er gaat een kleine lekstroom lopen via de verwarming, daardoor loopt dit stroompje niet meer door de aardlek en hij ziet een verschil. Het gevolg is bekend lijkt me...

• Pepper
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 08:48

Pepper

The one and only!!

Op zondag 05 mei 2002 15:50 schreef Sine het volgende:

[..]

Ik kan je maar 1 tip geven : zorg dat je je pc aard !!
IDD

Bij ons thuis deed de isdn-centrale het niet meer om dat mijn pc niet geaard was...

toch maar ff geaard nu :)

dus...

Verwijderd

Aarden aan de verwarming is (meestal) beter dan niet aarden. Als je een klap krijgt van je pc en de verwarming dan lijkt het erop dat de verwarming dus goed geaard is.

Ikzelf heb dit probleem ook. 115V tusen pc en verwarming. Vraag me niet waardoor het komt maar het schijnt zo te zijn dat de meeste voedingen de helft van de ingansspanning als aarde geburuiken oid. Veel voedingen hebben dat met ong 115V.

Ik heb ook gewoon een kabeltje getrokken van pc naar rad omdat ik hier nergens aarde in de buurt heb en halsbrekende toeren uit moet halen om toch aarde te krijgen.

Zorg altijd wel dat je een weerstand tussen de afvoer draad zet. Ongeveer 10Kohm oid. Dit voorkomt piekstromen als je de draad aansluit of als je je monitor aanzet ofzo. De monitor zit namelijk ook met de aarde verbonden aan de pc. Door middel van die weerstand loopt de "opgewekte" energie langzaam weg en voorkomt dat sommige componenten alsnog kapot gaan door het te snel ontladen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:16

Epsilon

Op zaterdag 04 mei 2002 19:44 schreef MR_WAZOO het volgende:
ja het is slecht voor het systeem, windows zou kunnen gaan hangen, voorderest, zorg ervoor dat je toch randaarde creert, want daarmee los je dit probleem op
maakt niks uit
heb ik bij meerdere voedingen gehad.
Boeit echt niks :)

nooit meer vastlopers door gehad

Verwijderd

Mijn ervaring is ook dat het voor je systeem niks uitmaakt, maar voor jezelf is het wel zo fijn als je je pc aard. Dat scheelt in ieder geval iedere keer een opdonder van je pc.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:49
Als je brakke componenten hebt dan kan een niet geaard stopcontact er net voor zorgen dat ie helemaal kaduuk gaat. Als er iets in mijn omgeving wat hardware kapot is gegaan, hadden ze iedere keer een niet geaard stopcontact (including myself).

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Pagina: 1