Toon posts:

[PHP] Algemene vraagjes...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van wat gratis scriptjes voor hotscripts.com om wat meer ervaring op te doen met PHP. Natuurlijk wil ik dat de scriptjes het op zoveel mogelijk servers draait zonder eerst de source aan te passen. Ik vroeg me dus af waar je vooral op moet letten.

Ik had al iets gehoord van de $_POST en $_GET vars. Omdat op sommige servers de registered globals uitstaan ofzo.

Maar zijn er nog meer punten waar ik op moet letten?

• WOmBaT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025

WOmBaT

Nyaaa!!!

Met de niewe PHP versie staat dat standaard uit en het is voor de veiligheid van je scripst als je de waarde van de variabelen gewoon via die arrays ophaald :)

Verwijderd

Niet echt op het werken van die scriptjes gericht maar het gebruik: zorg dat alles wat een user kan invullen zo veel mogelijk gecontroleerd wordt. Dit om misbruik te voorkomen, filter bij een gastenboek bijvoorbeeld de < eruit om te voorkomen dat er html, php of javascript wordt gebruikt.

Verwijderd

Zorg dat je bijv variabelen die je in een sessie opslaat, niet met de url kan veranderen (word vaak vergeten).

Voorbeeld: Iemand logt in en daarbij sla je het id van de user op in sessie $UserID.
Als je de gebruikers dan dingen kunnen editen, en ze kunnen dit meegeven: file.php?UserID=5.

Dit kan je voorkomen met: $HTTP_SESSION_VARS["UserID"] (kweet het niet helemaal zeker, zoek ff na).