Wat vervormt er, de boxen of de versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 22:07
Ik heb een Sony Eindversterker van 2x 80 Watt Piekvermogen. Ik heb er 2 Aiwa boxen van 120 Watt Piekvermogen per stuk aan hangen. Ik weet da het RMS vermogen een betere indicatie geeft, maar dat weet ik dus niet...kan ik hier ook achter komen, ik bedoel is er een soort vuistregel waarmee je Piek naar RMS (ongeveer) kunt omrekenen?

Maar goed, terug naar de hoofdvraag. Als ik de versterker voor ongeveer de helft opendraai gaat de muziek vervormen. Zijn het dan de boxen die vervormen, of de versterker?

Oja, foutje in de topicnaam,slordig. "we" moet "er" zijn.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 16:52
Normalerwijze gaat de amp clippen en dan gaan de speakers clippen, in dit geval gaan waarschijnlijk die speakers over hun nek, omdat aiwa en meer van die goedkope prulmerken de specs heel hard overdrijven.

Slaan de units heel ver uit? Of zit er zon vast rooster op? :P

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

in dit geval de speakers gok ik, kan bijde, de versterker geeft in dit geval waarschijnlijk teveel vermogen door aan de speakers, waardoor ze overbelast worden, andersom kan ook, maar dat is dnek ik niet het geval,

met andersom bedoel ik, dat de versterker eigenlijk veel te weinig kracht heeft om de speakers aan te sturen, maar met aiwa speakers lijkt me dit niet het geval :D

en van die 120 watt [piek moet je nix an trekken, en nix van geloven, zeker niet bij aiwa :)

met 1 watt speel ik hier al op een leuk niveau, vrijwel altijd eigenlijk of je moet een hele grote kamer hebben.

• FFF

FFF

Op zaterdag 04 mei 2002 18:17 schreef hervaz het volgende:
omdat aiwa en meer van die goedkope prulmerken de specs heel hard overdrijven.
Ik wilde het niet zeggen, maar eigenlijk zijn ze waardeloos, mijn versterker gaat dus wel clippen, maar dnek in dit geval gewoon hele spechte speakers, die gewoon niet harder kunnen en gewoon snel vervormen.

• Bonkdoos
Op zaterdag 04 mei 2002 18:17 schreef hervaz het volgende:
Normalerwijze gaat de amp clippen en dan gaan de speakers clippen, in dit geval gaan waarschijnlijk die speakers over hun nek, omdat aiwa en meer van die goedkope prulmerken de specs heel hard overdrijven.

Slaan de units heel ver uit? Of zit er zon vast rooster op? :P
Bedankt dat je me boxen afgezeken hebt he is ook lekker ontopic maar goed ze slaan best wel ver uit. Er komt ook best wat lucht uit die gaten dus het kunnen best de speakers zijn. Maar omdat de versterker ook maar 80 Watt piek per kanaal levert kan die het ookbest zijn. Hoeveel zou die versterker van mij continu kunnen leveren?

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 18:23 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Bedankt dat je me boxen afgezeken hebt he is ook lekker ontopic maar goed ze slaan best wel ver uit. Er komt ook best wat lucht uit die gaten dus het kunnen best de speakers zijn. Maar omdat de versterker ook maar 80 Watt per kanaal levert kan die het ookbest zijn. Hoeveel zou die versterker van mij continu kunnen leveren?
sorry maar dat is geen afzeiken dat is realiteit!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moeilijk te zeggen, maar over het algemeen is versterkervervorming erg goed te horen, omdat het laag gaat "scheuren". Meestal is het bij het laag omdat dat in gemiddelde muziek vrij hard is ingemixt en omdat een drumstel gewoon veel meer DB's maakt dan een gitaar en het menselijk gehoor veel ongevoeliger is voor laag. Hierdoor kost een lage toon die lekker in de muziek klinkt veel meer vermogen.

Ik zou zo zeggen zet eens een flinke basgitaar aan en luister of je versterker gaat klippen (het laag gaat "distorten", net als lage tonen van de slechte gabberplaatjes van begin jaren 90 deden) of dat je speaker begint te klapperen (laag houdt er deels mee op, je hoort de woofer "slaan") of dat het poortresontie is (lage tonen gaan gepaart met een "scheetachtig" geFLLLRRPPFLLLRRRRRRRRRRRR door turbulentie in de poort). :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FFF

FFF

[..]

Bedankt dat je me boxen afgezeken hebt he is ook lekker ontopic maar goed ze slaan best wel ver uit. Er komt ook best wat lucht uit die gaten dus het kunnen best de speakers zijn. Maar omdat de versterker ook maar 80 Watt per kanaal levert kan die het ookbest zijn. Hoeveel zou die versterker van mij continu kunnen leveren?
Maar 80 watt per kanaal??????

als dat continu aan 8 ohm is is dat veel :D maar met de sony kwaliteit haal je dat echt niet ze zetten er vanalles op, hang je er een dikke speaker aan gaat hij clippen.
Niet om je versterker af te zeiken hoor, maar het is gewoon zo, als je bijvoorbeeld een wat duurdere versterker weegt/bekijkt van binnen zie je zelf ook duidelijk het verschil.

Helaas het ik zeg ook een sony, een wat oudree met Vu meters, ben zwaar aan't sparen voor een neiuwe set.

Ik heb er dan speakers aan hangen die niet overeen komen met aiwa :D bij de 20 watt gaat hij echt al flippen :D euh clippen. binnekort staat er een nieuwe (spaar voor een rega cursa, met 2 exon monoblokken, dnek ik)

• FFF

FFF

euh, typ de specs anders een over, ov hij 80 watt aan 8 of aan 2 ohn leverd maak wel een verschilletje, en dat ook met je speakers.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

TTLCrazy

Listen to Frankie

kan je het type nummer van die aiwa boxen opnoemen, ik ben behoorlijk goed bekend met aiwa. dan kan ik je wel ongeveer vertellen of het een beetje goede zijn.

ennuh.. t klopt nartuurlijk wel dat aiwa prutsboxen maatkt, maar ze hebben ook best goede, geen high end tuurlijk, maar wat wil je voor die prijs

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• hervaz

[..]

Sorry, ik wil je niet afzeiken ofzo hoor, no offence.

Maar als het een eindversterker is van sony, en hij levert daadwerkelijk 80 watts dan is dat best veel, en niet vreemd dat de speakers het niet kunnen hebben.

Verwijderd

De speakers vervormen altijd.
Dit is nl. het hele principe waarom er geluid uit die dingen komt.

• FFF

FFF

Op zaterdag 04 mei 2002 19:10 schreef jochie het volgende:
Lol, daar zit wat in, maar waarom ze vervormen, he, bij mij ligt de oorzaak bij de versterker.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49

Cybje

First Post!

Op zaterdag 04 mei 2002 19:10 schreef jochie het volgende:
De versterker kan ook vervormen en dan hoor je gewoon vervormd geluid (de speakers geven het vervormde geluid gewoon weer, de speakers vervormen niet dan).

Wat ruist er door het struikgewas

• Bonkdoos
Op zaterdag 04 mei 2002 18:33 schreef FFF het volgende:

[..]

Maar 80 watt per kanaal??????

als dat continu aan 8 ohm is is dat veel :D maar met de sony kwaliteit haal je dat echt niet ze zetten er vanalles op, hang je er een dikke speaker aan gaat hij clippen.
Niet om je versterker af te zeiken hoor, maar het is gewoon zo, als je bijvoorbeeld een wat duurdere versterker weegt/bekijkt van binnen zie je zelf ook duidelijk het verschil.
Het is 80 Watt PIEKvermogen per kanaal bij 6 Ohm

• Bonkdoos
Op zaterdag 04 mei 2002 18:39 schreef TTLCrazy het volgende:
kan je het type nummer van die aiwa boxen opnoemen, ik ben behoorlijk goed bekend met aiwa. dan kan ik je wel ongeveer vertellen of het een beetje goede zijn.

ennuh.. t klopt nartuurlijk wel dat aiwa prutsboxen maatkt, maar ze hebben ook best goede, geen high end tuurlijk, maar wat wil je voor die prijs
Hmm het exacte typenummer: SX-ANA72
Het waren inderdaad niet van die dure boxen en ik moest ff wat meer vermogen hebben op die tijd. Ze zijn afkomstig van een Aiwa setje en werden in die winkel waar ik ze vandaan had destijds los van de installatie zelf verkocht. Ik heb nu op het A-kanaal de 2 aiwa's hangen en aan het het B-kanaal hangen nu 2 boxen van 35 Watt Continu / 50 Watt maximaal per stuk....Eigenlijk verwacht ik dus geen vervorming aan de kant van de boxen meer, omdat het vermogen van de boxen wordt overschreden door het piekvermogen van de versterker. Klopt mijn gedachtengang ? JvS??

• Bonkdoos
Op zaterdag 04 mei 2002 19:00 schreef hervaz het volgende:

[..]

Sorry, ik wil je niet afzeiken ofzo hoor, no offence.

Maar als het een eindversterker is van sony, en hij levert daadwerkelijk 80 watts dan is dat best veel, en niet vreemd dat de speakers het niet kunnen hebben.
Ja ik snap ook wel dat je niet direct iets tegen mij hebt, maar het is gewoon die hele mentaliteit op dit forum. Sommigen hebben het niet eens in de gaten maar het komt wat neerbuigend over. Niet iedereen kan tenslotte boxen van 1000 euro per stuk betalen he

Verwijderd

*knuffeld zijn oude akai versterkertje* :) 4 speakers
100 watt P2P ofzo dreunt lekker met 4x 130 watt
ding word wat warm maar dat is mijn probleem niet :) zet er wel eens een fantje in ofzo :) als ik zin heb

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 18:44

NaWA

Hai, I Copy desu!

Op zaterdag 04 mei 2002 22:46 schreef Dannyke het volgende:
*knuffeld zijn oude akai versterkertje* :) 4 speakers
100 watt P2P ofzo dreunt lekker met 4x 130 watt
ding word wat warm maar dat is mijn probleem niet :) zet er wel eens een fantje in ofzo :) als ik zin heb
[joke mode on]
neem deze fan:

Afbeeldingslocatie: http://nawa.mine.nu/gehaktmolen.jpg

[/joke mode off]

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Op zaterdag 04 mei 2002 21:42 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Hmm het exacte typenummer: SX-ANA72
Het waren inderdaad niet van die dure boxen en ik moest ff wat meer vermogen hebben op die tijd. Ze zijn afkomstig van een Aiwa setje en werden in die winkel waar ik ze vandaan had destijds los van de installatie zelf verkocht. Ik heb nu op het A-kanaal de 2 aiwa's hangen en aan het het B-kanaal hangen nu 2 boxen van 35 Watt Continu / 50 Watt maximaal per stuk....Eigenlijk verwacht ik dus geen vervorming aan de kant van de boxen meer, omdat het vermogen van de boxen wordt overschreden door het piekvermogen van de versterker. Klopt mijn gedachtengang ? JvS??
hmm.. SX-ANA72 komt me zo niet bekend voor, kzal es kijken of ik wat meer te weten kan komen.

En wat je zegt over vervorming klopt wel in principe natuurlijk. Maar zoals al in de 2e posting werd vertelt zullen deze specs niet helemaal kloppen. Zodra jij vervorming hoort, kan of de versterker het niet aan, of de speakers niet.

• hervaz
Op zaterdag 04 mei 2002 21:44 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Ja ik snap ook wel dat je niet direct iets tegen mij hebt, maar het is gewoon die hele mentaliteit op dit forum. Sommigen hebben het niet eens in de gaten maar het komt wat neerbuigend over. Niet iedereen kan tenslotte boxen van 1000 euro per stuk betalen he
Nee ik ook niet >:)

Verwijderd

btw...als je versterker-volume-knop(wat een woord... :P )...half open staat, komt er al het maximale vermogen uit....

• Triple-D
  • Laatst online: 09-08-2023
<brakmode>
He, als een versterker vervormd, Wordt ie dan rond? OF gaat ie hangen? Misschien zakt ie wel in.
</brak>

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Op zaterdag 04 mei 2002 22:46 schreef Dannyke het volgende:
*knuffeld zijn oude akai versterkertje*
doe ik ook, en me ouwe pioneer natuurlijk ook. zit nu op zo'n 2/3 ohm en hij is nog niet doorgebrand :)

• Bonkdoos
Op zondag 05 mei 2002 14:21 schreef Fatboy het volgende:
btw...als je versterker-volume-knop(wat een woord... :P )...half open staat, komt er al het maximale vermogen uit....
Ja, hetgeen toch wel vaag is eigenlijk, hadden ze hem net zo goed halfrond kunnen maken >:)

• FFF

FFF

Op zaterdag 04 mei 2002 21:36 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Het is 80 Watt PIEKvermogen per kanaal bij 6 Ohm
ff een globale schatting,

RMS vermogen ongeveer, 50 watt, aan 6 ohm
RMS vermogen ongveeer, 35 watt, aan 8 ohm
Normale maatstaven, ipv die die sony gebruikt komt het denk ik neer op een wattje of 20 :P

Verder gat het ook om de hoeveelheid ampere die dat ding kan leveren, ik heb hier een bakkie staan met een 140 watt trafo, da's echt nix. Die zal waarschijnlijk niet veel meer hebben.

Dus het zou toch aan de amp kunnen liggen, maar ja aiwa speakers presteren waarschijnlijk niet veel beter.

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12 14:58

Twan V

...en er stralend uitzien

Op zaterdag 04 mei 2002 21:44 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]
Niet iedereen kan tenslotte boxen van 1000 euro per stuk betalen he
Bij mij is geld niet het enige probleem, bureauruimte is probleem 2. Daarom heb ik interne speakers in mijn monitor Afbeeldingslocatie: http://devilschoice.dhs.org/images/box1.jpg

en akai-boxen met philips 80/120W 8"ers Afbeeldingslocatie: http://devilschoice.dhs.org/images/box2.jpg. Die laatste boxen heb ik gekregen en (op de zelf ingebouwde basspeakertjes na) kost dat dus helemaal niets. Daarom zou ik zeggen: ga vrienden/familie/rommelmarkt eens af op zoek naar ouwe muk. vaak kom je voor weinig iets tegen wat misschien nog wel beter werkt

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

jsus, zijn die foto's uit 1935 ofzo :)

Verwijderd

offtopic:

Na het lezen van dit topic ben ik trots op mijn oude Kenwood versterker waar nog geen stukje digitaal in te vinden in is.

Jah dat oude spul is echt tien keer beter dan die nieuwe huis tuin en keuken troep...

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12 16:29
Ja dat denk ik ook wel.

Niet dus.

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegd dat het aan je speakers ligt. Ik heb zelf een Sony surround versterker die voor iets van 60 Watt en achter geloof ik 20 Watt levert. Op het voorste stereo kanaal heb ik 2 Denon speakers hangen. Die speakers heb ik een aantal jaren geleden gekocht voor een prikkie maar er komt een waanzinnig geluid uit. Als ik de versterker half open zet dan knallen de ramen er zowat uit maar totaal geen vervorming in speaker of versterker.

Als je Aiwa speakers hebt gekocht die eigenlijk bij een setje geleverd werden dan vrees ik het ergste. Veel goedkopere speakers zijn al slecht maar speakers die bij goedkopere sets geleverd worden zijn meestal (95% van de gevallen) zo brak als brak maar brak kan zijn. Dit niet om jouw speakers af te zeiken, maar lees alle audio magazines er maar op na.
Hetzelfde zie je bij computer speakers. De goedkopere modellen geven een brak geluid en gaan over hun nek als je te hard wil gaan. Hang de duurdere speakers (kwaliteit speakers zoals Klipsch) aan dezelfde kaart en je hebt waanzinnig geluid zonder vervorming.

Een goedkope pruts versterker levert normaal gesproken nog geweldig geluid als er goeie speakers aan hangen. Vervorming ligt eerder aan je speakers dan aan je versterker. Wat je kunt proberen (let wel op gehoor beschadiging hehe ;) ) is uitproberen met een koptelefoon op dezelfde sterkte (wel eentje die duurder dan 5 euro is). Als deze niet vervormen dan ligt het voor 99% aan je speakers.

Verwijderd

spyc@m van apishit roels :r

• Bonkdoos
Op maandag 06 mei 2002 16:34 schreef Egberttheone het volgende:
spyc@m van apishit roels :r
Ehm, kun je iets duidelijker zijn :?

• Twan V

Twan V

Op maandag 06 mei 2002 14:16 schreef TTLCrazy het volgende:
jsus, zijn die foto's uit 1935 ofzo :)
Neu, gewoon te weinig licht en een heeeele goeiekope webcam :D

• OverSoft
  • Laatst online: 03-12 10:35
Op maandag 06 mei 2002 22:52 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Ehm, kun je iets duidelijker zijn :?
oftewel: pencam a 35 euro bij de albert heijn sux

• Bonkdoos
Ik (de topicstarter) heb vandaag weer ff een nieuwe test uitgevoerd. Op mijn eindversterker (een sony LBT-V925 overigens) kan ik aan de hand van ledjes zien hoeveel vermogen er gebruikt wordt! En nu heb ik de buren vanochtend eens grondig wakker gemaakt. De pieken kwamen tot 100 Watt per kanaal, en nog steeds geen vervorming, wauw! Pas daarna ging de boel vervormen.
Nou vraag ik me toch af of de vervorming echt aan de boxen ligt of aan de versterker. En die 100 Watt per kanaal kunnen eigenlijk nooit, want hij levert volgens het boekje toch maar 80 Watt Maximaal per kanaal? Of klopt die indicatie gewoon niet?? Vaaaage sjit mensen....

Nogmaals de setup:

Sony TA-V925EE Voorversterker
Sony LBT-V925 Eindversterker (2x 80 Watt Piekvermogen)
2x Aiwa boxen van 120 Watt Piekvermogen
2x Boxen van 35 / 50 Watt (RMS / Piek)

Verwijderd

Kijk uit met dat piekvermogen want dat zegt namelijk niet veel. Het "RMS vermogen" is het vermogen dat de versterker continue kan leveren. Piek vermogen is een vermogen dat kortstondig geleverd kan worden.

Een goedkope versterker levert misschien 100 watt, alleen vergat de fabrikant te noemen dat hierbij 10% vervorming optreedt. Een goede versterker levert bij hetzelfde vermogen minder dan 1% vervorming.

Hetzelfde geldt voor speakers en geloof me, bij goedkope speakers en zeker speakers die bij mini of midi sets worden geleverd zit een hoog vervormings percentage.

Kortom, de uitdrukking "piekvermogen" lijkt misschien leuk (en verkopers lullen dan ook vaak over dat piekvermogen alsof dat de performance van de versterker of speaker is) maar het gaat om het RMS of nominaal vermogen.

Zoals ik al eerder zei, ik denk dat het je speakers zijn. Een speaker zal eerder gaan vervormen dan een versterker. Het is trouwens een samenhang van beide. Hoe beter je speakers, hoe beter je versterker presteert. Pak een versterker van 2000 euro en hang er goedkope speakers aan en je krijgt nog steeds bagger geluid terwijl je een top versterker hebt. Andersom is natuurlijk ook het geval. Heb je topspeakers met een slechte versterker dan krijg je ook geen perfecte performance MAAR altijd beter dan goede versterker met slechte speakers.
Tis niet moeilijk te begrijpen dat als bijde componenten van matige kwaliteit zijn, dat dit tegen elkaar in gaat werken.
Wil je iets investeren (weet niet of je dat van plan bent als je weet waar het aan ligt) dan investeer in speakers. Speakers maken of breken je hele systeem.

Wat je kunt doen is het volgende.
Ga naar een gespecialiseerde audio zaak (dus niet It's of zo) en vertel je probleem. Laat 'm dan even testen op andere speakers :)

Verwijderd

Ik heb een NAD C300 versterker. Volgens de specs "maar" 2x 25 watt. 1 Ding is zeker. Er zit HEEL veel volume in.

Het gaat om de stroom die een versterker kan leveren. neem mijn NAD versterker. Die kan een piekstroom leveren van 40A :9 Ok dat is dan weer piek. Toch komt zo'n sony 80 watt versterker niet boven de 8A (geen grap)

Ik denk dat het aan je versterker ligt. Aangezien je aangaf de volume knop voor 50% open gedraaid te hebben. Normaal gesproken zit de versterker ongeveer op zijn max bij volume op 50%. Nu kan je denken dat is onzin... maar die "extra" 50% is gewoon puur bedoelt voor als de input signaal niet zo sterk is.

edit: met versterker op je max bedoel ik dus dat de versterker gaat clippen. clippen betekend dat de wavevorm die wordt verstuurd afgekapt gaat worden... (distortion) dit is gevaarlijk voor je boxen want hierdoor krijgen je speakers steeds kortstondig gelijkstroom.. (tweater is hier gevoeligste voor) de speaker wordt dan erg heet... en gaat op den duur kapot (nou laat ik beveilinging van speakers even achterwegen)

• Bonkdoos
Op woensdag 08 mei 2002 12:35 schreef drax het volgende:

Het gaat om de stroom die een versterker kan leveren. neem mijn NAD versterker. Die kan een piekstroom leveren van 40A :9 Ok dat is dan weer piek. Toch komt zo'n sony 80 watt versterker niet boven de 8A (geen grap)
Hmmm P = U * I
oftewel vermogen = spanning * stroomsterkte
Jij zegt dat je versterker 40 Ampere levert, dus dat is 40 * 230 = 9200 Watt? Als dit klopt vind ik het wel wat veel, ook al is het piekvermogen!!
Ik denk dat het aan je versterker ligt. Aangezien je aangaf de volume knop voor 50% open gedraaid te hebben. Normaal gesproken zit de versterker ongeveer op zijn max bij volume op 50%. Nu kan je denken dat is onzin... maar die "extra" 50% is gewoon puur bedoelt voor als de input signaal niet zo sterk is.
Ja dat wist ik hoor, ik doe wel VWO tenslotte!
met versterker op je max bedoel ik dus dat de versterker gaat clippen. clippen betekend dat de wavevorm die wordt verstuurd afgekapt gaat worden... (distortion) dit is gevaarlijk voor je boxen want hierdoor krijgen je speakers steeds kortstondig gelijkstroom.. (tweater is hier gevoeligste voor) de speaker wordt dan erg heet... en gaat op den duur kapot (nou laat ik beveilinging van speakers even achterwegen)
Hmm ik dacht altijd dat de woofer het gevoeligst voor clippen was. Als ik naar mijn vette trance luister en de boel vervormt, en ik hoor de woofers klapperen, dan weet ik weer hoo jee daar gaat iets niet goed.

Verwijderd

/quote
Hmm ik dacht altijd dat de woofer het gevoeligst voor clippen was.

/quote

Om het moment dat een transistor klipt ontstaat er als het ware ineens een afgevlakt signaal, een blokgolf als het ware. Bij een speaker zal het signaal boven de maximale conusuitslag waarschijnlijk zeer sterk gedempt zijn maar niet ineens afgevlakt zijn. Als je het geld heb koop dan wat beter spul ik denk dat je verbaasd zult over de geluidskwaliteit t.o.v. wat je nu hebt (mits je oren al niet zijn verziekt).

suc6

• Bonkdoos
Op donderdag 09 mei 2002 10:31 schreef een_naam het volgende:
Als je het geld heb koop dan wat beter spul ik denk dat je verbaasd zult over de geluidskwaliteit t.o.v. wat je nu hebt (mits je oren al niet zijn verziekt).
Ja ik wil zeker iets anders kopen, maar ik weet echt niet waar te beginnen! Zijn er voor 500 Euro goeie (en harde!) speakers te koop?

• Twan V

Twan V

Ja hoor, volgens mij wel. Vaak levert zo'n groter stereosetje met Aux/TV-in best wel een berg lawaai. Dat is ook spul wat meestal wel op elkaar is afgestemd.

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op donderdag 09 mei 2002 12:38 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Ja ik wil zeker iets anders kopen, maar ik weet echt niet waar te beginnen! Zijn er voor 500 Euro goeie (en harde!) speakers te koop?
Jazeker wel, ga gewoon naar een HiFi-zaak en laat je een paar sets speakers voorschotelen...
Luisteren is het devies :)
Neem ook wel je eigen CD's mee e.d...

Ik heb een paar jaar geleden voor 750 gulden een setje erg leuk klinkende Wharfedales gekocht; het kan dus zéker voor 500 Euro...

Ga er trouwens maar vanuit dat ze allemaal hard genoeg gaan, let maar voor de verandering eens op de klankkleur en qualiteit ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
"Wat vervormt er, de boxen of de versterker?"

Je oren ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 18:51 schreef Bonkdoos het volgende:

Hmmm P = U * I
oftewel vermogen = spanning * stroomsterkte
Jij zegt dat je versterker 40 Ampere levert, dus dat is 40 * 230 = 9200 Watt? Als dit klopt vind ik het wel wat veel, ook al is het piekvermogen!!
Hmm... die versterker werkt heus niet op 230 volt ;) Er zit een transformator in (en laat die van NAD nou eens SUPER goed zijn, maar dat doet er niet aan toe.)
Ja dat wist ik hoor, ik doe wel VWO tenslotte!
Jeetje, en dat is een garantie dat je mega slim bent ofzo??? |:( (xxxxxxxxxxxx was te kwetsend wat hier stond xxxxxxxxx)

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 10:13

MaxxMark

HT is Tof!

Pak een versterker van 2000 euro en hang er goedkope speakers aan en je krijgt nog steeds bagger geluid terwijl je een top versterker hebt. Andersom is natuurlijk ook het geval. Heb je topspeakers met een slechte versterker dan krijg je ook geen perfecte performance MAAR altijd beter dan goede versterker met slechte speakers.
Ik lees juist op verschillende forums dat je beter je versterker eerst kon vervangen en daarna je speakers, dan eerst de speakers en daarna de versterker.

Dit is bij mij nogal van belang omdat ik eigenlijk alles wil vervangen maar niet het geld heb om dat allemaal meteen te doen..

Zelf heb ik nu een aantal wat oudere boxen staan, maar heb geen surround versterker (die ik wel wil voor bij mn dvd speler in de huiskamer). Ik snap wel dat als je niet alles nieuw hebt dat het sowiso niet de max haalt die het KAN halen. Maar welke nou het BESTE geeft als je moet kiezen tussen : nieuwe speakers - oude versterker of nieuwe versterker - oude speakers is mij nog niet geheel duidelijk, iedereen spreekt elkaar tegen :'(

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Pagina: 1