A7V133 probl. Promise Raid-0 > ATA-100

Pagina: 1
Acties:

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Even een "Vóór"-situatieschets als inleiding op het eigenlijke probleem:

De IDE aansluitingen op mijn A7V133 met raid vóór de problemen was als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
------------
Primary Master: Maxtor 30 GB (OS & Progs)
------------
Secondary Master: Plextor 12/10/32A
Secondary Slave: Onstream DI-30 Fast
------------

------------
Promise_1 Master: Maxtor 30GB
------------            (samen in Raid-0: 60 GB 'AV'-schijf - DV-editing)
Promise_2 Master: Maxtor 30GB
------------

De "OS-Maxtor" werd te klein en gaf vanaf begin deze week bovendien een SMART-error, dus die moest vervangen worden. Ik kwam op het idee om de RAID-array ook gelijk te vervangen door een nieuwe schijf, aangezien ik de vrijkomende schijven goed kan gebruiken.

Nieuw materiaal: 2x Maxtor D740X 60 GB, één als OS- en één als 'AV'-schijf)

Met Norton Ghost alle data overgezet en daarna getest: de nieuwe schijven deden het prima in W2K, 1 als Primary-Master en de ander als Primary-Slave. De CD-Rom en de tapestreamer waren sinds het klonen niet aangesloten.

Operatie geslaagd dacht ik, alleen nu moest de On-board Promise nog 'even' met de 2 jumpers op het moederbord omgeschakeld worden van RAID naar een normale ATA-100 controller, zodat ik ook de CD-Rom en de streamer op een apart kanaal kwijt kan.

En toen begon de ellende. Win2K weigert te starten als de jumpers als ATA-100 ingesteld staan. Ongeveer halverwege 't blauwe balkje in 't witte opstartscherm met Windows-logo (hoe noem je dat anders ;)) blijft 'ie hangen. Terug met de jumpers in de RAID-instelling wil Windows alleen nog maar in Veilige Modus starten.

Volledige systeemspecs:

ASUS A7V133 met Promise Raid on-board
TB 1200 (9*133)
768 MB PC-133 Cas2

Matrox Mill. G450 32MB DH
3Com 3CR990-TX-95 10/100 NIC
Pinnacle DV500-Plus
SB Live 5.1 Plat.

2x Maxtor D740X 60GB
Plextor 12/10/32A
OnStream DI-30 fast

Board-rev.: 1.05, BIOS 1008a,
Fasttrak BIOS: 1.31 build 22
Ultra100 BIOS: 2.01.0 buld 45

Win2K SP2, IE6, Off.XP (<- denk ik nu pas aan, kan die XP activatie-procedure nu al gaan k*tten?)

Wie biedt...? :+ Ik ben u bij voorbaat dankbaar... :)

(Excuses voor t lange verhaal, trouwens)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 13:31
Begrijp ik jou goed dat je eerst een raid van twee hd's hebt gemaakt en daarop jouw ghost backup terug hebt gezet en dat je nu raid weer uitzet?

• ESteg
De raid (2x30 GB) heb ik vervangen door één nieuwe schijf van 60GB, dus ik heb geen RAID meer nodig. Toen ik dit aangepast had op het moederbord met behulp van de jumpers (dus van RAID -> ATA-100 controller), wilde ik de juiste drivers installeren in windows, maar Win2K bleek dus helaas niet meer op te starten... :(

(Ook niet in veilige modus of fouttracering(?) oid, BtW)

Verwijderd

Wat in raid is weggeschreven kun je toch in een niet raid configuratie vervolgens weer aanroepen?

• Brakius
Ah, nu begin ik ongeveer te begrijpen wat je gedaan hebt (nadeel van lange verhalen ;-). Je hebt een 60gb maxtor achter een normale ide poort gehangen en daarna al jouw data van de raid hd's overgepompt naar de 60gb hd. Daarna computer uit en de nieuwe 60 hd aan de promise poort gehangen en de jumper voor raid uitgezet.

Ik denk dat dit geen probleem had moeten opleveren. Dus denk ik dat dit een Windows probleem is (ingeval geen processor probleem, mobo of geheugen).

Boot de hd wel van een normale poort?

Verwijderd

Maar wat ooit in een raidconfiguratie naar hdd's is weggeschreven, kun je toch nimmer in een niet-raid configuratie weer gebruiken. De wijze van data wegschrijven is toch volstrekt anders? Of zie ik dit nou verkeerd.

• Brakius
Oh dat kan wel. Ghost leest gewoon de bestanden en leest niet raw van de hd's. Hij start windows toch ook wel op, echter hij krijgt een blauwe scherm.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al geprobeerd om in de veilige modus alle harddisk/adapterdrivers van de apparaatbeheer te verwijderen? Bijvoorbeeld Promise drivers onder SCSI Adapters oid en de RAID configuratie onder Schijfstations :)

• ESteg
Sorry voor de late reply, Quicknet (voorheen Sonera) was uit de lucht... :(

De oplossing ben ik een tijdje terug alweer tegengekomen: het lag inderdaad in de lijn van wat BalusC postte.
(Ik heb trouwens) getwijfeld om deze topic niet in WOS te posten, en dat was achteraf inderdaad toch beter geweest.

Het bleek dus toch een driver-probleem. Voor zover ik het nu kan overzien herkende Windows de Promise ATA-100 niet als afwijkend t.o.v. de RAID, zodat hij de drivers niet automatisch aanpaste en dus daarop stuk liep.

Ik heb in veilige modus een driver "update" gedaan voor de RAID met de stuurprogramma's die bij de ATA-100 hoorden (het verbaasde me enigszins dat dat zonder slag of stoot ging) en toen PC uit, jumper om en werken maar... :)

Stom trouwens dat ik dat niet eerder bedacht had om te doen |:(
Nou ja, handig om te weten voor de volgende keer ;)

(Dank nog voor de reacties, trouwens!)
edit:
typo's

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 04 mei 2002 21:04 schreef ESteg het volgende:
Dank nog voor de reacties, trouwens!
No Problem, daar zijn wij voor en daarvoor kom je ook hier :)
Pagina: 1