Met een lege partitie aan Linux beginnen...

Pagina: 1
Acties:

• kjeldsanders
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:09
Ik wil gaan proberen om zelf een linux-systeem in elkaar te knutselen. Daarmee bedoel ik niet dat ik allerlei programmas will gaan programmeren, maar ik wil gewoon beginnen met een kernel downloaden, en daar dan alles omheen bouwen. Ik denk dat ik op die manier het beste kan leren, hoe linux werkt.

Ik heb alleen echt geen flauw idee hoe ik moet beginnen. Als ik bijvoorbeeld een Kernel gedownload heb, is die dan bootable? Zo nee, hoe doe ik dat dan?

Mijn vraag is of er al mensen zijn geweest die dit zelf samenvoegen van een linux-installatie ook geprobeerd hebben, en die misschien ergens een guide gevonden hebben, of er misschien zelf een gemaakt hebben. Ik hoop het wel, want zonder einige hulp gaat dit projekt me nooit lukken.

:: AMD Athlon XP 1700+ (T'bred B) :: EPOX 8RDA+ :: 512 MB :: GF4 4200 ::

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
www.linuxfromscratch.org is de url die jij wilt weten :).

En veel succes, soms is het een beetje proberen en veel lezen, maar je leert volgens mij wel veel van zelf een LFS'je bouwen.

* _Squatt_ is ook een tevreden gebruiker.

edit:

Met Linux from Scratch bouw je je eigen linux systeem van de grond af op. Je hebt echter wel al een linux installatie nodig, om van daar af te bouwen.
Die eerdere installatie heb je alleen voor het allereerste begin nodig, daarna kun je die gewoon weggooien.

Gentoo is ook wel leuk om te noemen, is wat meer een bij elkaar horend geheel. 't Heeft een package manager enzo, maar daar heb je niet een eerdere linux installatie voor nodig.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:37
Jouw omschrijving is de Power Up to Bash Prompt Howto, maar dit is eigenlijk niet uit te voeren zonder een tweede Linux systeem.
(Of crosscompilen mischien vanaf een ander OS, maar dan maak je het nog een stap lastiger, als dat al werkt, ik heb er in elk geval geen ervaring mee.)
[edit] Die iso hieronder denk ik dat je powerup2bash mee moet kunnen uitvoeren...

Veel makkelijker is Linuxfromscratch

Gister op de LFS-Support mailist kwam er een urltje naar een ISO van een LFS, deze iso zou in staat moeten zijn te booten en vervolgens de basis te zijn om een linuxfromscratch te bouwen.

http://pogostick.net/~peram/lfs/LFS-3.2.iso.bz2

Deze heb ik niet zelf getest nog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kjeldsanders
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:09
Ik heb net het Linux From Scratch boek versie 3.3 gedownload, Ik ga dat eens even rustig bekijken.

Het is dus met Linux From Scratch mogelijk om echt zelf alles te installeren wat ik wil, en alles weg te laten wat ik niet wil? Ik heb nu bijvoorbeeld ervaring met Mandrake, en dat is op zich wel leuk, maar zodra je bijvoorbeeld KDE wil upgraden kom je in de problemen, omdat die Kernel helemaal is omgebouwd. Hoe dat allemaal precies zit weet ik niet, maar ik wil gewoon een zo "puur" mogelijk linux-systeem... Ik wil precies weten wat er geinstalleerd is enzo.

:: AMD Athlon XP 1700+ (T'bred B) :: EPOX 8RDA+ :: 512 MB :: GF4 4200 ::

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:37
LFS heeft geen package manager, dus je doet alles zelf. Je kunt er wel RPM of dpkg enzo opzetten, maar dan ga je het toch migreren naar een standaard distro.

Linux from scratch: Your distro, Your rules.

Schrijf je in elk geval in op LFS-Support (of gebruik de newsgroep, maillist en newsgroep crossposten op elkaar), Daar kun je alles vragen wat je maar wil over LFS gebaseerde systemen en problemen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 04 mei 2002 16:44 schreef kjeldsanders het volgende:
Ik wil gaan proberen om zelf een linux-systeem in elkaar te knutselen. Daarmee bedoel ik niet dat ik allerlei programmas will gaan programmeren, maar ik wil gewoon beginnen met een kernel downloaden, en daar dan alles omheen bouwen. Ik denk dat ik op die manier het beste kan leren, hoe linux werkt.
Dat is LFS-zonder-het-boek... Alleen voor echte helden :)
Ik heb alleen echt geen flauw idee hoe ik moet beginnen. Als ik bijvoorbeeld een Kernel gedownload heb, is die dan bootable? Zo nee, hoe doe ik dat dan?
Allereerst wordt het vrij lastig zonder dat je al een bestaand GNU/Linux systeem hebt. De kernel bijvoorbeeld download je meestal als source, dus die zul je dan eerst moeten compilen.
Maar om je vraag te beantwoorden: een kernel is niet 'bootable', een kernel is een stuk data dat in het geheugen gezet moet worden, en dan uitgevoerd moet worden.

Tijdens het booten van een PC wordt in je MBR gekeken wat er gedaan moet worden. In je MBR zit meestal een bootloader die het opstarten van je OS van keuze voor zijn rekening neemt. Als je dus een lege partitie hebt, dan moet je eerst die partitie formatteren naar een filesystem (bijvoorbeeld vanaf flop), dan de kernel op dat filesystem zetten, en dan een bootloader installeren (bijvoorbeeld LILO, wederom vanaf flop).
Als je dan alles goed gedaan hebt kun je je computer booten. Heel ver zal hij niet komen, want de kernel wil na een tijd init opstarten, en die is er nog niet. Dus init is het volgende wat je (op je andere, bestaande GNU/Linux systeem) compiled, en daarna op je from-scratch systeem zet. Enz...

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op zaterdag 04 mei 2002 17:06 schreef kjeldsanders het volgende:
Hoe dat allemaal precies zit weet ik niet, maar ik wil gewoon een zo "puur" mogelijk linux-systeem... Ik wil precies weten wat er geinstalleerd is enzo.
Ik wil je toch even wijzen op Gentoo. Met deze distro download je een 16mb grote iso met daarop een standaard compiler en enkele nodige programma;s zoals fdisk en dergelijke. Booten vanaf de cd en daarna begint het feest. Je zult moeten aangeven wat voor systeem je hebt en wat voor systeem je wilt. De compileervariabelen worden op die manier bepaald.

Als het systeem alles van jou weet, begint het grote wachten. Er wordt een compiler voor jouw systeem gecompileerd etc. Uiteindelijk heb je een linux/gnu systeem dat geheel op jouw hardware en wensen is afgestemd. Het proberen waard zou ik zeggen :)
Pagina: 1