Backup van CD maken

Pagina: 1
Acties:

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 22:07
Ik hoor mensen wel es zeggen dat het toegestaan is om van een gekochte cd een kopie te maken (zolang je natuurlijk de orginele cd in je bezit hebt). Is dat nou eigenlijk waar of niet? Ik heb bijvoorbeeld Yuri's Revenge gekocht en daar zou ik bijvoorbeeld wel een kopie van willen maken. (heb thuis een LAN en Yuri's REvenge is maar 1 cd, dus kan je de nieuwe co-op missies niet spelen). Ik koop trouwens mijn software (lees: spellen) altijd legaal (ben al zo vaak voor gek verklaard), maar dit vroeg ik me dus zomaar even af.

Verwijderd

leek me zelf ook wel ff handig om te weten en kwam uiteindelijk op dit url terecht:
http://www.cedar.nl/cgi-bin/zap?/thuiskopie/top|home
Thuiskopiëren is het opnemen van beeld of geluid voor persoonlijke doeleinden. Volgens de Auteurswet 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur, voor eigen oefening, studie of gebruik een kopie maken van bijvoorbeeld een CD, een videoband of een door radio of televisie uitgezonden programma. De kopie moet wel door de gebruiker zelf zijn vervaardigd. Iemand anders opdracht geven om de kopie te maken is geen thuiskopiëren, net zo min als het zelf kopiëren en vervolgens verhuren of verkopen van de kopie. In die gevallen is weer wel toestemming van de rechthebbende nodig.
dus zolang je zelf die kopie maar maakt, is er niks aan de hand :)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 11:24
En mag je voor een ander een backup maken? Ik bedoel wanneer iemand met zijn eigen gekochte cd komt en graag een backup wil van deze cd.

(ik neem aan dat de mensen die ik help een backup te maken dit allemaal voor eigen gebruik houden)

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 17:08 schreef Brakius het volgende:
En mag je voor een ander een backup maken? Ik bedoel wanneer iemand met zijn eigen gekochte cd komt en graag een backup wil van deze cd.

(ik neem aan dat de mensen die ik help een backup te maken dit allemaal voor eigen gebruik houden)
als je dat stukje even goed leest, staat er: "Iemand anders opdracht geven om de kopie te maken is geen thuiskopiëren, net zo min als het zelf kopiëren en vervolgens verhuren of verkopen van de kopie."

dus iemand anders voor jou een kopie laten maken, valt niet onder thuiskopiëren en is dus illegaal (tenzij je toestemming van de rechthebbende hebt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dus een backup maken met mijn externe fikker bij de buurman is strafbaar?
(hoe kunnen ze ooit zien wie de record knop ingedrukt heeft, ik of mijn buurman?)

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 17:15 schreef Terw_Dan het volgende:
Dus een backup maken met mijn externe fikker bij de buurman is strafbaar?
(hoe kunnen ze ooit zien wie de record knop ingedrukt heeft, ik of mijn buurman?)
ik heb geen idee hoe het met dat soort slimme trucs zit :P
denk dat het niet gaat om wie de knop indrukt, maar van wie het apparaat is en van wie de originele cd is :?

ik zou zeggen: stuur ze een mailtje met die vraag :)

misschien komen ze je dan wel een bezoekje brengen...

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-04 23:33
Helaas voor jou maar Yuri's revenge is niet met dezelfde cd in een LAN te spelen. Het spel checkt je serials en als die bij beide CD's hetzelfde zijn werkt ie niet.

tvw

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-04 12:49
....vaak is het zo dat je een programma maar op 1 computer mag 'runnen'. je mag het wel op meerdere computers installeren maar niet tegelijkertijd gebruiken.

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Ik heb al eens een "starters paket LAN gaming" gezien, met 2 NICs, een crossover kabel en 2 exemplaaren van FIFA 2000!
Belachelijk...

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Kwistnix
  • Laatst online: 11-04 22:07
Op zaterdag 04 mei 2002 18:22 schreef joshuasioso het volgende:
Helaas voor jou maar Yuri's revenge is niet met dezelfde cd in een LAN te spelen. Het spel checkt je serials en als die bij beide CD's hetzelfde zijn werkt ie niet.
Dan hebben die co-op missies ook veel zin...
Ik snap dit dus echt niet, RA2 moet het hebben van mplayer en dan flikken ze je dit.

Verwijderd

Je mag voor eigen gebruik altijd een backup maken van een originele cd om zodoende je backup te gebruiken om mee te werken, maw je origineel op te kunnen bergen en beschermen.

Verwijderd

een backup maken van software-cd's is (helaas) NIET toegestaan, dit mag alleen bij audio en video-dragers (cda en dvd)

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 21:57 schreef deur het volgende:
een backup maken van software-cd's is (helaas) NIET toegestaan, dit mag alleen bij audio en video-dragers (cda en dvd)
Natuurlijk wel, en ik quote:

Meestal mag u een programma maar op één
computer installeren of gebruiken, waarbij u
normaal gesproken wel een reservekopie mag
maken voor archiveringsdoeleinden of als
'back-up' voor het geval uw computer het
begeeft. Als u zich niet houdt aan de licentiebepalingen,
als u bijvoorbeeld een programma
dat voor gebruik op één computer is bedoeld
toch installeert op meerdere computers, dan
maakt u zich in beginsel schuldig aan piraterij.
De eigenaar of uitgever van de software kan in
dat geval gerechtelijke stappen ondernemen
tegen u of uw bedrijf.
het wel een verouderde

bron: http://www.bsa.org/resources/2001-09-04.61.pdf (900KB)
bladzijde 4

Verwijderd

quote (wvs Auteurswet 1912):

Artikel 45m

1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, worden niet beschouwd het vervaardigen van een kopie van dat werk en het vertalen van de codevorm daarvan, indien deze handelingen onmisbaar zijn om de informatie te verkrijgen die nodig is om de interoperabiliteit van een onafhankelijk vervaardigd computerprogramma met andere computerprogrammas tot stand te brengen

Artikel 45k
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

waarbij artikel 10, eerste lid, 12° = computerprogrammas en het voorbereidend materiaal;

een reservekopie maken mag dus alleen als dat voor het doel van de originele software noodzakelijk is.

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 22:14 schreef deur het volgende:
quote (wvs Auteurswet 1912):

Artikel 45m

1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, worden niet beschouwd het vervaardigen van een kopie van dat werk en het vertalen van de codevorm daarvan, indien deze handelingen onmisbaar zijn om de informatie te verkrijgen die nodig is om de interoperabiliteit van een onafhankelijk vervaardigd computerprogramma met andere computerprogrammas tot stand te brengen

Artikel 45k
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

waarbij artikel 10, eerste lid, 12° = computerprogrammas en het voorbereidend materiaal;

een reservekopie maken mag dus alleen als dat voor het doel van de originele software noodzakelijk is.
Ik wil niet veel zeggen maar ik acht een reservekopie ter bescherming van mijn originelen die ik ten aller tijden in een kluis wil bewaren wél belangrijk.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op zaterdag 04 mei 2002 21:50 schreef FallenAngel666 het volgende:

[..]

Dan hebben die co-op missies ook veel zin...
Ik snap dit dus echt niet, RA2 moet het hebben van mplayer en dan flikken ze je dit.
Met Emperor kan k prima LANnen met dezelfde serial...

maar goed, zolang je die kopie voor jezelf houdt is er nix aan t handje :)

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 22:19 schreef SuperMouse het volgende:

[..]

Ik wil niet veel zeggen maar ik acht een reservekopie ter bescherming van mijn originelen die ik ten aller tijden in een kluis wil bewaren wél belangrijk.
waar zie jij dan staan dat het belangrijk moet zijn.

ik vind backups trouwens ook balangrijk

Verwijderd

ok....en nu de volgende grap... als ik via bijvoorbeeld een cytrix client een programma opstart en via een andere hetzelfde programma... moet ik dan 2 licenties hebben of volstaat 1 licentie?

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 22:28 schreef swabbertje het volgende:
ok....en nu de volgende grap... als ik via bijvoorbeeld een cytrix client een programma opstart en via een andere cytrix client hetzelfde programma... moet ik dan 2 licenties hebben of volstaat 1 licentie?

Verwijderd

als je het 2 x tegenlijk gebruikt, dan heb je 2 licenties nodig.

Verwijderd

2 licenties

Verwijderd

progje draait op een server... twee schermen gebruiken het echter...

Verwijderd

Daarnaast is het ook zo dat je twee terminal-user-licenties moet hebben.

• Brakius
Oh, begin niet met cytrix. Op ons werk hebben wij een test gedaan met een terminal waarbij 10 mensen te gelijker tijd aan het werk gaan. Bepaalde programma's werken super traag!!!

Verwijderd

ik zeg ook bijvoorbeeld cytrix ... gaat om het idee ...1 programma dat centraal op een server draait maar 10 gebruikers via schermemulatie... hoeveel licenties heb je dan nodig?

• Brakius
In theorie moet cytrix ook wel werken, en we werken er ook onder (de programma's die het goed kunnen verdragen). Echter, bepaalde programma's zijn zo kloten geprogrammeerd dat ze gewoonweg niet goed draaien onder cytrix. En dan heb ik over programma's van grote leveranciers!

Verwijderd

om terug te komen op de originele vraag:

kopie maken als backup voor als je oorspronkelijk medium defect raakt mag.

Beide exemplaren simultaan in gebruik hebben is niet legaal.

(2pc's vereisen dus 2 licenties, tenzij je zo'n SPAWNED install hebt zoals Blizzard bij Warcraft/Diablo/Starcraft doet)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gaat er iemand na het lezen van deze tekst ineens minder cds kopieren?
Pagina: 1