Ik heb een nieuws-systeempje op m'n website draaien. Deze werd gewoon geupdate door nieuwe bestanden op de server te plaatsen, en deze dan vanuit de index op te roepen. Hierdoor moet je dus telkens de index veranderen.
Eigenlijk is dit wat omslagtig,
dus wil ik dit nu dmv de database gaan doen. Ik heb twee tabellen aangemaakt: één voor de index(niews), en één waar de code in staat(nieuwsitems).
de items worden weergegeven, en als je op de link klikt wordt de bijbehorende row in de andere tabel erbij gezocht.
Op zich werkt dit perfect zo, zolang je de code maar als pure html houd. Maar er moet dus ook PHP in de tabel kunnen staan die goed verwerkt wordt. En dat gebeurt dus niet!
de nieuwsindex:
met deze functie zet ik het nieuwsitem neer:
hierin is $id de id uit de tabel nieuws, en reeks de koppeling naar deze tabel.
Ik heb van echo "$text"; al vanalles gemaakt:
echo, print, include, require, virtual. maar geeneen doet wat ik wil, of een foutmelding, of alleen html.
M'n vraag dus:
hoe kan ik de php code vanuit de database includen in de functie show_news_item().
Eigenlijk is dit wat omslagtig,
dus wil ik dit nu dmv de database gaan doen. Ik heb twee tabellen aangemaakt: één voor de index(niews), en één waar de code in staat(nieuwsitems).
de items worden weergegeven, en als je op de link klikt wordt de bijbehorende row in de andere tabel erbij gezocht.
Op zich werkt dit perfect zo, zolang je de code maar als pure html houd. Maar er moet dus ook PHP in de tabel kunnen staan die goed verwerkt wordt. En dat gebeurt dus niet!
de nieuwsindex:
PHP:
1
| <?function shownews(){ open_mysql_database(); $query1 = mysql_query("SELECT ID, omschrijving, cat FROM nieuws WHERE row ='1' ORDER BY cat, omschrijving"); $query2 = mysql_query("SELECT ID, omschrijving, cat FROM nieuws WHERE row ='2' ORDER BY cat, omschrijving"); mysql_close(); $width = "250"; echo" <center><br>"; echo" <table border=0 cellspacing=0 cellpadding=0 width=500>"; echo" <TR class=table-red><td width=1 bgcolor=white></td><td align=center class=table-top colspan=2>EDG Nieuwtjes</td><td width=1 bgcolor=white></td></TR>"; echo" <TR><td valign=top align=left colspan=2>";// stukkie van de nieuwste foto's echo" <table border=0 cellspacing=4 cellpadding=5 width=$width>"; echo" <TR class=table-red><td class=nieuwskop align=center>Nieuwe Foto's</td></TR>"; echo" <TR class=table-red><td class=nieuws>De nieuwste foto's staan altijd <A HREF=\"index.php?center=FNEW\">hier!</A></td></TR>"; echo" </table>"; $lijstje = "0"; while (list($id, $omschrijving, $cat)=mysql_fetch_row($query1)) { if($cat == $categorie) { echo "<LI><A HREF=\"index.php?center=NS&amp;reeks=$id&amp;omschrijving=$omschrijving\" >$omschrijving</A>"; } elseif($lijstje=="1" &amp;&amp; $cat != $categorie) { echo "</td></TR></table></UL>\n"; echo "<table border=0 cellspacing=4 cellpadding=5 width=$width>"; echo "<TR class=table-red><td class=nieuwskop align=center>$cat</td></TR>"; echo "<TR class=table-red><td class=nieuws><UL>"; echo "<LI><A HREF=\"index.php?center=NS&amp;reeks=$id&amp;omschrijving=$omschrijving\" >$omschrijving</A>\n"; $categorie = $cat; } else { echo "<table border=0 cellspacing=4 cellpadding=5 width=$width>\n"; echo "<TR class=table-red><td class=nieuwskop align=center>$cat</td></TR>\n"; echo "<TR class=table-red><td class=nieuws><UL>"; echo "<LI><A HREF=\"index.php?center=NS&amp;reeks=$id&amp;omschrijving=$omschrijving\" >$omschrijving</A>"; $categorie = $cat; $lijstje="1"; } } echo" </td></tr></table></ul>";}?> |
met deze functie zet ik het nieuwsitem neer:
PHP:
1
| <?function show_news_item($id){ open_mysql_database(); $query=mysql_query("SELECT text FROM nieuwsitems WHERE reeks =$id"); mysql_close(); list($text)=mysql_fetch_row($query); echo" $text";}?> |
hierin is $id de id uit de tabel nieuws, en reeks de koppeling naar deze tabel.
Ik heb van echo "$text"; al vanalles gemaakt:
echo, print, include, require, virtual. maar geeneen doet wat ik wil, of een foutmelding, of alleen html.
M'n vraag dus:
hoe kan ik de php code vanuit de database includen in de functie show_news_item().