[coax-kabel splitten]tv en radio

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Ik moet in ons nieuwe huisje coaxkabel aanleggen.
Vanaf de plek waar de kabel binnenkomt komen er 3 tv en 3 radio aansluitingen op.
Ik weet dat je altijd zo kort mogelijke kabels (meer legte is signaalverlies) en zo min mogelijk splitters moet gebruiken (elke splitter is signaalverlies).
hier probeer ik zo goed mogelijk rekening mee te houden.

De situatie is als volgt:
De kabel komt binnen(huiskamer), hier komt direct de 1e tv en radio te staan (ongeveer 1 meter vanaf aansluiting).
hiernaast komen op de 2 slaapkamers tv aansluitingen te zitten (eerste slaapkamer is ongeveer 15 meter verderop, tweede slaapkamer is weer 5 meter verder).

Ik kan het op twee manieren doen.

optie 1: Als ik de kabel gelijk split in de huiskamer, één voor daar en één naar de eerste slaapkamer (15 meter) en deze aansluiting weer split naar de tweede slaapkamer (5 meter).

[aansluiting kabel]
|
[1e splitter]----1 meter----[tv/radio]
|
|
|15 meter
|
|
[2e spitter]|----1 meter----[tv/radio]
|
|
|5 meter
|
|
|----1 meter----[tv/radio]

optie 2: De kabel gelijk in drieën splitten en de twee kabels naar de slaapkamers paralel laten lopen.
Dus minder splitsingen in de kabel.
(dus drect in drieën en dan direct naar de aansluiting)

[kabelaansluiting]
|
[3weg splitter]
| | |
| | |
| | |___[tv/radio]20 meter 2e slaapk.
| |
| |___[tv/radio]15 meter naar 1e slaapk.
|
|___[tv/radio]1 meter huiskamer

Alle kabel die ik gebruik is goeie kwaliteit coax, goede splitters voor schotelantennes.

Het is mij namelijk niet helemaal duideljk of het signaalverlies van de lengte van de kabels groter is of dat dit meer zal afhangen van het aantal splitsingen.

Ik heb het idee dat het het beste is om direct naar drie te splitsen en paralel te leggen, maar dit weet ik niet zeker. Het wordt namelijk onder het parket gelegt en later kan ik het niet meer veranderen, dus het moet gelijk goed zijn.
wat denken de experts?

Verwijderd

Kijk je alleen naar het signaalverlies, dan is optie 1
de beste. Daar gebruik je de minste kabellengte.
Gebruik dan wel als splitter 1 een zgn. 1-6 verdeler,en
sluit op de 6dB uitgang de eerste TV aan.Op deze manier wordt het signaal eerlijker verdeeld.
Splitter 2 heeft gewoon twee uitgangen met een demping van 3.5 dB.

Kijk je ook naar eventuele toekomstige uitbreiding of
andere toepassingen van de kabel(internet) ,dan is het
mischien toch verstandiger om de extra kabellengte voor lief te nemen en optie 2 te kiezen.
Neem dan een 3-voudige verdeler, of, om het signaal helemaal mooi te verdelen ,schroef dan de genoemde splitter en verdeler uit optie 1 aan elkaar vast en sluit hier je 3 afgaande kabels op aan.

Verwijderd

zou je met veel gepiel ook 3 kabels in 1 stekkertje ofzo kennen fietsen ? of vast solderen aan de aansluiting >:) scheeld verlies lijkt me
hoewel je dan geen goede afscherming heb :)

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 23:24 schreef Dannyke het volgende:
zou je met veel gepiel ook 3 kabels in 1 stekkertje ofzo kennen fietsen ? of vast solderen aan de aansluiting >:) scheeld verlies lijkt me
hoewel je dan geen goede afscherming heb :)
De topic-starter stelde volgens mij de vraag "wat vinden de
experts ervan"

Verwijderd

Ik ben geen expert, maar ik denk dat optie 2 het beste is; hiermee heb je zo min mogelijk splitters per 'lijn' en het sterkst mogelijke signaal aan het begin van elke 'lijn'.

Bovendien kan je vanaf optie 2 altijd nog overstappen naar optie 1 door het 3e lijntje vanaf het begin (bij die 1e splitter) gewoon niet meer te gebruiken en er in de 1e slaapkamer een splitter aan te plakken, als je vloer er eenmaal in ligt kan je niet meer van optie 1 naar optie 2 want dan krijg je zo'n lelijke kabel over je vloer.

btw: je hebt het helemaal niet over signaalversterkers....die zijn er toch ook?! Kunnen die geen uitkomst bieden, eventueel als extra bijvoorbeeld?

Verwijderd

Zoals ik al zei ,het kan allebei.
Gebruik dan wel het juiste type verdelers,en een
goede kwaliteit coax en F-connectors(Tratec, Hirschmann etc.) voor het beste resultaat.Indien je kabelbedrijf dan minimaal het verplichte
signaalniveau afleverd,zou je in dit geval geen versterker nodig moeten hebben.
Mocht je een versterker nodig hebben ,plaats hem dan altijd
aan het begin bij het AboneeOvernamePunt.

Splitters en verdelers in een installatie,mits op de juiste
plek gesitueerd en van het goede type (verdeling),kunnen er voor zorgen dat er veel op kabellengte wordt bespaard en dat het beschikbare signaal veel effectiever wordt verdeeld.
Zij hebben geven niet of nauwelijks verlies (max. 0,5dB)
De gangbare coax12 daarentegen ongeveer 24dB per 100 meter
bij de zenders rond de 800 mHZ

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:52
als je nu eens optie 1 pakt en per verdeler ook nog eens een versterker gebruikt?

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Op zondag 05 mei 2002 12:01 schreef Squall-sX het volgende:
als je nu eens optie 1 pakt en per verdeler ook nog eens een versterker gebruikt?
dat lijkt mij ook het beste werken,
en houd gelijk ff rekening met eventuele uitbreidingen (b.v de tv-in op de pc)
en zoals je het nu wilt doen, heb je boven geen video beeld
en later op je pc dus ook niet.
dan zou je eerst het signaal naar de video moeten sturen en vandaar naar alle andere kamers etc.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
[topic=485231]

Niet dat je topic niet aan de eisen voldoet, maarre: Er loopt net een goed topic over het het aanleggen van een CAI installatie.

Houd het daar even in centraal, is later makkelijker met zoeken. Dan hebben we namelijk 1 mooi groot topic met een boel info

Edit: ik heb daar je startbericht ook even naartoe gekopieerd.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.