*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'
Verwijderd
dit is niet verstandig ik zou gewoon een coldplate zoeken die de totale peltier overdekt het gaat wel werken maar niet optimaal!
Het kan wel, maar de prestaties zullen evenredig afnemen met de hoeveelheid oppervlak dat onbedekt is. Daarnaast zouden die delen van het peltier element wel erg koud kunnen worden wat condensvorming op kan leveren of thermische stress op het peltier element (1 deel warm, ander deel koud).
Dat zou ik dus niet doen. Je peltier gaat dat ook niet lang overleven. Die dingen kunnen er absoluut niet tegen als er een deel niet gekoeld wordt.
Verwijderd
Waarom heb je 2 coldplates nodig, je gaat peltier elementen toch niet stapelen of kan dat wel.
Net als bij de Mace 2-2 daar zet je toch ook 2 peltier elementen naast elkaar en niet op elkaar.
Net als bij de Mace 2-2 daar zet je toch ook 2 peltier elementen naast elkaar en niet op elkaar.
peltier stacking dat jij nu bedoelt is zeker wel mogelijk. Maar alleen als de bovenste (dus die tegen je waterblock aan zit) de warmte van de onderste pelt+warmte van de cpu kan afvoeren.Op zaterdag 04 mei 2002 16:52 schreef Freezy het volgende:
Waarom heb je 2 coldplates nodig, je gaat peltier elementen toch niet stapelen of kan dat wel.
In de praktijk komt het er dan op neer dat je voor een TB @ 130watt warmte (wat je heb als je hem op 1600/1700 laat lopen met een 2,2v vcore), een 172watt pelt met coldplate op de proc doet. Daarbovenop komt weer een coldplate, en daar bovenop (naast elkaar) weer 2 172watt of zwaardere pelts. Nu daarbovenop een waterblok met een flinke pomp en radiator eraan, als je bedenkt dat je nu een 800watt (3x200-250watt van de pelts+warmte van de proc) aan warmte in je water dumpt.
Maar, mits met goeie waterkoeling, kan je idd peltier stapelen. En het heeft idd een voordeel (temperaturen van rond en tot 10 graden onder het vriespunt zijn goed haalbaar). Een nadeel ervan, is dat je een flinke energierekening er aan overhoud. Het kost namelijk iets van 1,60 euro (12 eurocent pet kWh) om 24 uur die pelts te voeden. FF slikken dus.
Als ik het ergens mis heb hoor ik het wel graag, want ik heb me al aardig verdiept in het peltier gebeuren met mijn waterkoeling die ik aan het maken ben.
Verwijderd
Klinkt allemaal erg technisch, ik heb dan ook wel een peltier meebesteld met jou inkoopactie. Ik ben er nu alleen nog niet mee bezig geweest hoe ik de peltier ga installeren.Op zaterdag 04 mei 2002 17:18 schreef epsilon het volgende:
[..]
peltier stacking dat jij nu bedoelt is zeker wel mogelijk. Maar alleen als de bovenste (dus die tegen je waterblock aan zit) de warmte van de onderste pelt+warmte van de cpu kan afvoeren.
In de praktijk komt het er dan op neer dat je voor een TB @ 130watt warmte (wat je heb als je hem op 1600/1700 laat lopen met een 2,2v vcore), een 172watt pelt met coldplate op de proc doet. Daarbovenop komt weer een coldplate, en daar bovenop (naast elkaar) weer 2 172watt of zwaardere pelts. Nu daarbovenop een waterblok met een flinke pomp en radiator eraan, als je bedenkt dat je nu een 800watt (3x200-250watt van de pelts+warmte van de proc) aan warmte in je water dumpt.
Maar, mits met goeie waterkoeling, kan je idd peltier stapelen. En het heeft idd een voordeel (temperaturen van rond en tot 10 graden onder het vriespunt zijn goed haalbaar). Een nadeel ervan, is dat je een flinke energierekening er aan overhoud. Het kost namelijk iets van 1,60 euro (12 eurocent pet kWh) om 24 uur die pelts te voeden. FF slikken dus.
Als ik het ergens mis heb hoor ik het wel graag, want ik heb me al aardig verdiept in het peltier gebeuren met mijn waterkoeling die ik aan het maken ben.
Ik wacht nog even rustig af met het peltierelement, isolatiemateriaal heb ik wel al besteld maar de voeding vind ik zo'n probleem.
2 x 172 W peltier vind ik echt een beetje te extreem, dat vind ik ook een beetje zonde voor de electriciteitsrekening.
met stacking heb je er 3 nodig heOp zaterdag 04 mei 2002 17:36 schreef Freezy het volgende:
[..]
Klinkt allemaal erg technisch, ik heb dan ook wel een peltier meebesteld met jou inkoopactie. Ik ben er nu alleen nog niet mee bezig geweest hoe ik de peltier ga installeren.
Ik wacht nog even rustig af met het peltierelement, isolatiemateriaal heb ik wel al besteld maar de voeding vind ik zo'n probleem.
2 x 172 W peltier vind ik echt een beetje te extreem, dat vind ik ook een beetje zonde voor de electriciteitsrekening.
Pagina: 1