UTP wandcontactdoos aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hallo, ik heb gister wat metertjes UTP kabel gekocht zodat ik ook m'n muziek elders in huis kan luisteren. Nu heb ik daar 2 wandcontactdozen bij gekocht, dat leek me wat handiger dan stekkers (+ ik heb niet zo'n tang).
Alleen nu werkt het dus niet ...
Er staan 16 kleurcodes op, 4 rijen van 4 kleuren onder elkaar. Daaronder staat ABAB. Nu vertelden ze me dat ik gewoon de buitenste (1e en 4e) rij moest pakken voor de kleurcombinaties.
Okay, dat heb ik gedaan aan beide kanten, maar het werkt niet. Doe ik nu iets verkeerd ?

Ook snap ik die aansluiting niet helemaal, ik strip nu de bovenste 5mm van een draadje, die duw ik in 1 'hoek' van de connector en dan kan ik het draadje vastklemmen door deze naar onder te duwen door een spleetje. Alleen nu zit er een spleet in de het metalen gedeelte, alleen maak ik hier geen gebruik van :?

ik ben nogal n00b op dit gebied, so forgive my ignorance

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als het goed is heb je zogenaamde paartjes in je UTP zitten. Dit zijn twee draadjes die om elkaar heengewikkeld zitten. Deze twee moeten altijd paarsgewiijs worden gebruikt. Dito m elektrische velden uit te doven als ik het goed hebt. In de faq staat hier een tekening van
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif

• Orphix
  • Niet online
Op zaterdag 04 mei 2002 14:34 schreef TrailBlazer het volgende:
als het goed is heb je zogenaamde paartjes in je UTP zitten. Dit zijn twee draadjes die om elkaar heengewikkeld zitten. Deze twee moeten altijd paarsgewiijs worden gebruikt. Dito m elektrische velden uit te doven als ik het goed hebt. In de faq staat hier een tekening van
[afbeelding]
Ja inderdaad dat klopt. Ik heb echter niet zo'n aansluiting zoals je hier ziet. Het is een soort van printplaat waar de rj-45 jack al op zit. Je moet de draden dan met 8 'connectoren' verbinden op de printplaat. Voor jouw opstelling heb je dus wel zo'n krimptang nodig.

Ik kan hier helaas geen foto van maken, en op het inet kan ik ook niks vinden ...

Verwijderd

je MOET ze helemaal naar beneden duwen, dat doe je normaal gesproken met een zogeheten dogger. Aangezien je deze niet hebt denk ik... moet je gewoon het met een klein schroevedraaiertje in die gleuvies prakken :P, en dan afknippen aan een kant...

En over die kleurcodering, officieel moet je de B methode nemen, maar als je het aan beide zijde maar hetzelde doet, is er eigenlijk niet aan de hand.

• Orphix
  • Niet online
Op zaterdag 04 mei 2002 14:42 schreef sjeun het volgende:
je MOET ze helemaal naar beneden duwen, dat doe je normaal gesproken met een zogeheten dogger. Aangezien je deze niet hebt denk ik... moet je gewoon het met een klein schroevedraaiertje in die gleuvies prakken :P, en dan afknippen aan een kant...

En over die kleurcodering, officieel moet je de B methode nemen, maar als je het aan beide zijde maar hetzelde doet, is er eigenlijk niet aan de hand.
Bedoel je dat ik het gestripte gedeelte van de draad door die metalen gleuf moet duwen?
(dat gaat volgens mij nooit passen)

Die kleuren vind ik ook zo vaag, omdat ik nu dus de kleurcodering van zowel A (1e) als B(4e) pak, maarja zo had hij het uitgelegd dus zal wel kloppen.

Verwijderd

ik gooi wel ff wat uitleg in je mailbox voor de verduidelijking... :)

(kan ffies niet de pics online zetten)

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Jij hebt zoiets alshier te zien is?

Je moet dat gewoon de klueren aanhouden die op het stickertje staan. Of je nu de A of B manier gebruikt maakt niet uit, als je het maar niet doormekaar gebruikt! Je krijgt dan namelijk een cross cable en dat is denk ik niet de bedoeling.

Ik geloof dat de A manier aangeraden wordt voor gigabit.

Eigenlijk heb je hier een 110 aansluit tang voor nodig, maar als je het voorzichtig doet lukt t met een schroevendraaier ook wel. Je moet de draadje gewoon in het sleufje duwen, helemaal tot onderaan.

Verwijderd

Volgens de officiele AMP certificatie moet er afgemonteerd worden op B, maar als je het maar aan allebei de kanten hetzelfde doet, maakt het geen fluit uit.

tenzij je er echt data overheen gaat gooien, dan moet je je wel houden aan 1, 2, 3 en 6... :)

• zjobke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03-2023

zjobke

dus.....

en je hoeft ook je sraadje niet eerst te strippen je moet het gewoon met een klein tangetje doen dat gaat best gewoon een beetje doorduwen *D heb ik ook gedaan en no problem.....

realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Zo'n ding heb ik ook liggen en het is niet bepaald duidelijk wat de pinout is. Iig niet netjes 1, 2, 3 4 en er tegenover 5, 6, 7, 8.

Verwijderd

hehehe :)
je mag m'n dogger wel een daggie huren! :7

• Orphix
  • Niet online
Nou die van mij ziet er dus iets anders uit (het is wat groter, niet alleen de jack). Maar ik denk dat ik het nu goed heb! Het is ff flink wat kracht zetten en dan lukt het uiteindelijk wel om zo'n draadje in die gleuf te duwen. Bedankt allemaal! (en Sjeun voor het e-mailtje)...als het niet lukt trap ik het wel weer omhoog ;)

Verwijderd

het is nooit 1234,5678
kijk maar naar het bovenste plaatje van de RJ-45 jack, daar loopt de nummering wel gelijk, maar zit er een draaing in de kleuren, bij een connector is het juist precies andersom..

kwee ook nie welke mafketel het bedacht heeft, maar het is nou eenmaal zo :)

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Gewoon kleur op kleur afmonteren op de B versie , de A versie heeft een cross met B als je goed kijkt.
ALs er ook een kapje bij zit dan kun je ook alle draadjes boven het sleufje leggen ne het kapje erop drukken,even naknijpen met een waterpomptang of iets dergelijks en dan net een kniptangetje de uiteinde van de draadjes gelijk met de connector afknippen.
Pagina: 1