Hoe werkt QoS?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Zoals de vraag al zegt, Hoe werkt QoS?

Ik luister vaak muziek via het internet (ID&T Radio), als ik wat download dan slibt de download dicht en begint Mediaplayer te haperen.. Na uitgebreid zoeken lijkt het er op dat QoS de oplossing moet zijn. Maar hoe het werkt en hoe het ingesteld wordt is nergens vermeld.

Ik draai WindowsXP, nu lees ik verschillende dingen:
-QoS zorgt ervoor dat voor critische programma`s 20% brandbreedte gereserveerd is.

-QoS werkt alleen voor programma`s die dit ondersteurnen.

-QoS is via een zgn manager in te stellen.

Natuurlijk kunnen alle 3 deze stellingen waar zijn maar hoe zorg ik er dan voor dat een prog. critisch wordt? Welke progs ondersteunen het? Waar is die manager?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

aan het poortnummer in een TCP pakketje kan een (layer4-)router zien voor welke dienst dit bestend is, (VoIP pakketje bijv) deze zal dan voorrang krijgen op de rest van het verkeer (dwz. hij mag de queue overslaan)

nu werkt het alleen nog maar met apparaten die QoS ondersteunen.

In IPV6 zit QoS ingebouwd in de TCP suite zelf.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
QoS kan ook voor programma's die het niet ondersteunen, tenminste dat kan wel onder linux. Daar geef je gewoon aan met welk verkeer in welke groep moet. Bijv. alles naar poort 80 moet in groep 1, alles naar poort 22 in groep 2, alles naar 192.168.1.1 in groep 3 etc.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Wirf
Oh, en IPv4 heeft ook een TOS veld (Type of Service) in de header, die zou je ook nog kunnen zetten, maar dan moet je ISP (en de andere partijen) dat wel ondersteunen (en dat doen ze meestal niet)

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
typische antwoorden die bij QoS vragen/topic/artikelen gegeven worden....

sorry jongens maar voor mij is dit geneuzel.. ik zie het woord router staan..betekent dit dat ik in mijn smoothwall router iets moet gaan doen om mijn geluidsstream vloeiend te krijgen?

Betekenen jullie antwoorden dat mediaplayer niet ondersteund wordt door QoS?

Volgens mij worden jullie bij het antwoorden gehinderd door een te grote hoeveelheid kennis >:)

ik ben ook maar leek... anders kwam ik niet met de vraag..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 04 mei 2002 13:55 schreef Wirf het volgende:
Oh, en IPv4 heeft ook een TOS veld (Type of Service) in de header, die zou je ook nog kunnen zetten, maar dan moet je ISP (en de andere partijen) dat wel ondersteunen (en dat doen ze meestal niet)
TOS & TOS routing is om verschillende paden (lees verbindingen) te gebruiken aan de hand van de geselecteerde TOS waarde.

Bv:
• lage delay
• lage kost
• hoge bandbreedte
• hoge betrouwbaarheid
• ...

Daarmee doe je niet aan bandbreedte beperking op 1 verbinding.
Er is immers maar 1 pad dan. :)
Op zaterdag 04 mei 2002 14:02 schreef Zerveza het volgende:
typische antwoorden die bij QoS vragen/topic/artikelen gegeven worden....

sorry jongens maar voor mij is dit geneuzel.. ik zie het woord router staan..betekent dit dat ik in mijn smoothwall router iets moet gaan doen om mijn geluidsstream vloeiend te krijgen?

Betekenen jullie antwoorden dat mediaplayer niet ondersteund wordt door QoS?

Volgens mij worden jullie bij het antwoorden gehinderd door een te grote hoeveelheid kennis >:)

ik ben ook maar leek... anders kwam ik niet met de vraag..
Dan zou ik eerst maar eens veel gaan lezen over Qos.
Immers je wil het gebruiken maar je weet niet eens wat het is of doet.
Bij MS vind je wel een hoop info.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Wirf
Op zaterdag 04 mei 2002 14:02 schreef Predator het volgende:
Daarmee doe je niet aan bandbreedte beperking op 1 verbinding.
Er is immers maar 1 pad dan. :)
Aan de hand van de ToS bits, kun je het verkeer ook weer in een van de groepen zetten, en dus wel aan bandbreedte beperking doen. ok, ik geef toen, het word bijna niet gedaan.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 04 mei 2002 13:48 schreef Dirk-Jan het volgende:
In IPV6 zit QoS ingebouwd in de TCP suite zelf.
For what it's worth. Je kunt maar 2 QoS parameters in IPv6 pakketten instellen, en protocollen zoals RSVP, RTP en RTCP zijn ook nog lang niet wat je met QoS wilt bereiken.

Er wordt nog erg veel research gedaan naar optimale QoS oplossingen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 04 mei 2002 14:05 schreef Wirf het volgende:

[..]

Aan de hand van de ToS bits, kun je het verkeer ook weer in een van de groepen zetten, en dus wel aan bandbreedte beperking doen. ok, ik geef toen, het word bijna niet gedaan.
Dat is dan geen TOS :P
Je maakt gewoon gebruik van de gezette bits.
Dan je evengoed doen wat je eerst voorstelde ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
kijk ook eens hier http://www.faqs.org/rfcs/rfc2386.html
een RFC (request for comments) is een soort van voorstel voor een nieuwe standaard. in dit soort (soms erg lange ) memos kun je veel info vinden over de algemene werking van een techniek, en of standaard.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 04 mei 2002 16:11 schreef QBiT het volgende:
een RFC (request for comments) is een soort van voorstel voor een nieuwe standaard. in dit soort (soms erg lange ) memos kun je veel info vinden over de algemene werking van een techniek, en of standaard.
Het begint meestal met een Internet Draft die na een half jaar verloopt en bij voldoende goedkeuring geupdate blijft worden totdat er uiteindelijk een RFC uit komt rollen. RFC's zijn heel erg vaak standaarden, dus niet meer voorstellen in de letterlijke zin van het woord. RFC's die een Internet Standard zijn krijgen een extra indicatie maar behouden hun oorspronkelijke RFC nummer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
goh wat weten jullie er toch veel vanaf,

dan kunnen julle me vast vertellen of het mogelijk is wat ik in mijn topic vroeg:

Is er iets wat ik kan doen, (QoS) of niet, om er voor te zorgen dat de "pakketjes" van mijn streaming muziek voorrang krijgen op andere "pakketjes"??

Is dit iets wat jullie hopelijk weten te omschrijven dan iets wat ik moet doen in mijn XP bak of in mijn Smoothwall router?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik weet niet of je dat ergens in die smoothwall kan instellen, maar als je geld geveel hebt:

www.packeteer.com of
www.packetshaper.com

:D

BTW. veel zal het niet helpen, want alle routers op internet zullen ook jou pakketjes voorang moeten geven. anders werkt het niet.

daarom wacht ik vol spanning op IPv6. daar zit het gewoon dus in de TCP/IP stack. (hence: alle apparaten die van tcp/ip gebruik maken zullen het dan standaard ondersteunen)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Pagina: 1