Toon posts:

[PHP Control Panel] user rechten probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in PHP een heel control panel geschreven, met onder andere een filemanager en een script om .htaccess bestanden te beheren.

Maar als ik nu het script run in mijn bwowser en ik wil bvb een map aanmaken dan krijg ik Permission denied.

Logisch natuurlijk maar niet leuk :(

de directory structuur is:

/web/www.domein1.nl
/web/www.domein2.nl
enz

het script staat in /web/klanten.bedrijf.nl

het php script heeft dus niet de rechten om een map aan te maken in /web/www.domein1.nl

nu is dus niet alleen maken aanmaken het probleem maar ook files aanmaken/verwijderen

nu wil ik dus gewoon dat het control panel wel mappen enzo kan aanmaken. Ik d8 zelf eerst aan om de ene virtual host wat het control panel is te laten runnen als root maar dit wil apache niet en het is ook niet echt veilig. Verder zou ik voor elke actie een perl script kunnen schrijven die het php script dan weer aanroept maar als ik dit voor al die acties moet doen ben ik nog wel effe bezig en daar heb ik nou ook weer niet zo'n zin in.

hoe kan ik dit oplossen?

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Verwijderd

Topicstarter
nee want iedere map heeft een andere eigenaar, die kan ik toch niet zo maar veranderen want dan werkt de ftp enzo niet meer

Verwijderd

Je zal toch echt chmod (777 of 775 (laatste weet ik niet zeker of die ook goed is)) moeten gebruiken om php file's te kunnen laten schrijven.
Dus als je dat niet wilt moet je zelf een inlog systeem maken.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Je kunt SUDO gebruiken om als root de dir aan te maken en daar de betreffende rechten op te zetten.

Wel goed uitkijken, als je het niet goed gebruikt zet je je hele server open.

Verwijderd

Dan lijkt mij het beter om gewoon de hoofdmap te chmodden, en dan php lekker filetjes te laten schrijven.

(Je kan ook een c of perl proggie bouwen om die actie uit te laten voeren, dan dus geen gezooi met chmod of zo)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]woei[/url]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu dus de hoofdmap gechmod.

is dit wel veilig?
zo nee, hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

Als het goed is, is het niet zo erg.
Je moet er wel voor zorgen dat de variabelen die je wegschrijft heel goed beveiligd (dus dat daar ook echt in staat wat je er in wil hebben, dat de gebruiker hem dus niet kan overschrijven, al lijkt mij dat bij jou nou niet zo waarschijnlijk).
Pagina: 1