MSI K7T pro 2 + XP1800 wilt niet booten

Pagina: 1
Acties:

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 09:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
(Dit is Jag en niet Lord Daemon, ik kan niet bij mijn password, dus ik gebruik LD's account).

Ik heb vanochtend nieuwe hardware gekocht:
- MSI K7T266 Pro2-RU mobo
- AMD XP1800 proc
- Hercules 8500LE videokaart
- 2x256 mb PC2100 SDRAM van Hynex

Ben er al heel wat uurtjes mee bezig geweest, maar nog niet echt succesvol. Eerst heel lang zitten kloten met het RAID gedeelte (ik moest per se een hd in een raid IDE poort stoppen om de bios in te kunnen). De onboard Raid disablen resulteerde in een totaal dood systeem waarbij het enige dat hielp de CMOS resetten.
En met de raid hd wilde hij niet booten, dus heb ik een extra hd moeten gebruiken om te kunnen booten. Maar dat booten lukte ook alleen maar met de bios defaults (soort fail safe settings). De high performance settings resulteerde in een hang up bij de poging tot booten. Na een hele tijd met de bios settings gekloot te hebben, bleek dat hij eigenlijk met de fail safe settings ook niet echt wilde booten. Toen in weer een himem.sys enzo op de juiste plek had gezet bleef ie gewoon at random hangen tijdens het booten. Ik heb het hele systeem leeg gehaald, alle integrated peripherals zo ongeveer gedisabled (verschillende combinaties geprobeerd), geheugen timings lager gezet, fsb op 100MHz, andere videokaart, DIMMs eruit gehaald, enz. Niks helpt, hij blijft gewoon hangen tijdens het booten.

Een nieuwe bios heb ik nog niet geprobeerd aangezien er al versie 3.3 op staat (de updates van 3.4 en 3.5 zagen er niet erg nuttig uit), en ik niet zo veel zin heb om met een instabiel systeem te gaan flashen.

Iemand een idee? Ik begin een beetje radeloos te worden :(.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

heb je in de bios gekeken hoe het met je voltages is?
het lijkt mij zo dat je voeding of geheugen niet goed is

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 04 mei 2002 08:06 schreef svennies het volgende:
Dat is inderdaad het eerste waar ik naar zou kijken. Minstens een 300W voeding met een stabiele 5V lijn is aan te bevelen. Probeer verder ook de DDR/CPU voltages iets te verhogen om stabiliteit te waarborgen.

Als je systeem dan nog instabiel blijft, dan zou ik even gaan bellen naar de leverancier :{

Verwijderd

Heb dezelfde spulletjes in m'n case.

Had laatst ook ellende met m'n MoBo omdat ie maar de helft van m'n RAM zag. Ander slotje geprobeerd. Toen wilde hij helemaal niet meer starten. Weer terug in slotje 1.....zelfde probleem. Na BIOS 3.50 flash was het OK. Misschien dat jij ook je RAM in een ander slotje hebt?

Als je met RAID aan de gang gaat wil ie denk ik wel twee (master)schijven zien anders valt er niet zoveel RAID in te stellen. Ik heb het vermoeden dat als die RAID controller niet goed initialiseert hij misschien je hele systeem opknoopt....

Na de BIOS flash krijg je trouwens bij de eerste reboot een checksum error. Je schrikt je dood maar gewoon effe in je BIOS gaan en op F10 drukken. Kijken of ie doorloopt en daarna de (standaard) BIOS instellingen wijzigen.

Ik zou toch die BIOS flashen denk ik. Het werkt nu toch ook niet... Heb je dan nog ellende ga je terug naar de computerboer

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 09:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
[Jag hier]
Op zaterdag 04 mei 2002 08:06 schreef svennies het volgende:
Dit zijn de voltages:

V-core: 1.75 Volt
Vtt: 1.28 Volt
Vio: 3.39 Volt
+5 Volt: 5.2 Volt
+12 Volt: 12.4 Volt
-12 Volt: -12.2 Volt
-5 Volt: -5.3 Volt

De voeding is een 350 Watt Enamax-voeding.
Op zaterdag 04 mei 2002 08:18 schreef BalusC het volgende:
Dat is inderdaad het eerste waar ik naar zou kijken. Minstens een 300W voeding met een stabiele 5V lijn is aan te bevelen. Probeer verder ook de DDR/CPU voltages iets te verhogen om stabiliteit te waarborgen.

Als je systeem dan nog instabiel blijft, dan zou ik even gaan bellen naar de leverancier :{
De DDR-spanning en de V-core spanning verhogen werkt helaas niet.
Op zaterdag 04 mei 2002 10:10 schreef Richie_Tweak het volgende:
Heb dezelfde spulletjes in m'n case.

Had laatst ook ellende met m'n MoBo omdat ie maar de helft van m'n RAM zag. Ander slotje geprobeerd. Toen wilde hij helemaal niet meer starten. Weer terug in slotje 1.....zelfde probleem. Na BIOS 3.50 flash was het OK. Misschien dat jij ook je RAM in een ander slotje hebt?
Ik heb al geprobeerd om één voor één een DIMM eruit te halen, geen succes.
Als je met RAID aan de gang gaat wil ie denk ik wel twee (master)schijven zien anders valt er niet zoveel RAID in te stellen. Ik heb het vermoeden dat als die RAID controller niet goed initialiseert hij misschien je hele systeem opknoopt....
Dit heb ik geprobeerd, ik heb RAID weten te disablen met de BIOS defaults, maar met de high performance settings boot ie nog steeds niet (in dit geval begint ie niet eens aan het booten).
Na de BIOS flash krijg je trouwens bij de eerste reboot een checksum error. Je schrikt je dood maar gewoon effe in je BIOS gaan en op F10 drukken. Kijken of ie doorloopt en daarna de (standaard) BIOS instellingen wijzigen.

Ik zou toch die BIOS flashen denk ik. Het werkt nu toch ook niet... Heb je dan nog ellende ga je terug naar de computerboer
Nou, ik heb de bios geflashed met versie 3.50. Is gelukkig ook goed gegaan. Heeft alleen niet echt heel veel opgeleverd, ik zie wat andere opties staan in de BIOS, that's all. En er staat een waarschuwings message als je de high performance wilt loaden.
Maar het lijkt erop dat ik iig een werkbaar systeem heb met de bios defaults en RAID gedisabled. Ik eerst wil ik even mijn hardware in actie zien, en dan ga ik wel proberen uit te vogelen wat er nou precies voor zorgt dat mijn systeem zo instabiel wordt.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Misschien een ander RAID BIOS proberen? Kan zijn dat die Promise controller toch niet zo lekker werkt. MSI K7T266Pro2 BIOSsen heb ik kant en klaar staan op http://www.jgc.homeip.net , zit de laatste Promise RAID BIOS in zonder beperkingen :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Op zaterdag 04 mei 2002 15:34 schreef _JGC_ het volgende:
Misschien een ander RAID BIOS proberen? Kan zijn dat die Promise controller toch niet zo lekker werkt. MSI K7T266Pro2 BIOSsen heb ik kant en klaar staan op http://www.jgc.homeip.net , zit de laatste Promise RAID BIOS in zonder beperkingen :)
Hmm, ik zal die link onthouden voor als ik wel RAID wil gebruiken.

Op zich doet het systeem het nu goed, met alles gewoon op de juiste stand in bios behalve alles wat met AGP te maken heeft. En ik heb een score van 6500 gehaald in 3D Mark2000. En nog geen vastloper gehad in een spel.
Wat wel erg kut is, is dat ik mijn joystick niet aan de praat krijg. Als ik de software van mijn wingman force feedback installeer, en de joystick erin plug (in USB of serieele poort maakt niet uit) dan loopt ie vast. En als ik dan op reset druk blijft ie zelfs hangen tijdens het afwerken van de config.sys. Ik moet dan de logitech software eraf gooien om weer iets te kunnen. Best vervelend, want ik heb die joystick wel nodig :(.

Iedereen bedankt voor de replies trouwens, ik heb er een werkend systeem door gekregen :).
Pagina: 1