[Mac] Doet vaag?!

Pagina: 1
Acties:

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ok sorry voor de onduidelijke titel maar hij doet echt vaag!;(

Ik was vanmorgen SimCity3000 aan het mounten toen ik op de achetrgrond een geel pop-up windowtje zag. Met daarin de mededeling dat mijn HD waarschijnlijk kapot was en dat ik moest kijken of pas gesavede of gebruikte data er nog wel opstaond en deed. Nou, ik kijken, is dus dat mounten gestopt. Nou ok, maak nie uit denk ik.

Dus ik ga lekker browsen, loopt IE in een keer vast. Nou ok gebuerd wel vaker|:(. Maar toen ik weer opnieuw opstarte, kreeg ik de melding dat hij geen OS kon vinden, je weet wel, zo'n mapje met een knipperend vraagteken er in.

Ik heb hem daarna helemaal uitgezet, daarna weer aan. En toen deed ie het weer gewoon! :? Ok, best, ik ga weer browsen zet een muziekje aan en hij loopt gelijk weer vast!

Nog een paar keer geprobeerd, maar op alles wat een beetje zwaar lijkt(ik typ dit nu ook in iCab) loopt hij gelijk vast, geen beweging in te krijgen, behalve de powerknop. Ik heb al meerdere malen Disk First Aid erover heen gehaald maar die zegt dat het allemaal wel in orde is.

Wat is hier het probleem? Is gewoon mijn HD kapot?
Het is trouwens een seagate fireball, geloof ik. De 1e serie iMacSE.

kleurbleur.nl

Verwijderd

ik denk niet dat je HDD eraan is, anders doe je niet veel meer met je Mac. Ik zou eerder denken aan brak geheugen.

• Sage
Maar hij heeft het telkens over een mogelijk kapotte HD:?

kleurbleur.nl

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:05 schreef furean het volgende:

Maar hij heeft het telkens over een mogelijk kapotte HD:?
kan zijn, maar als je nu aan het surfen bent, en dus in MacOS zit, dan kan je HDD toch niet kapot zijn, want dan boot ie dus helemaal niet.

En met brak geheugen kan een Mac/PC/eenderwat, rare dingen doen

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 00:52 schreef furean het volgende:
Ik was vanmorgen SimCity3000 aan het mounten toen ik op de achetrgrond een geel pop-up windowtje zag. Met daarin de mededeling dat mijn HD waarschijnlijk kapot was en dat ik moest kijken of pas gesavede of gebruikte data er nog wel opstaond en deed. Nou, ik kijken, is dus dat mounten gestopt. Nou ok, maak nie uit denk ik.
dat betekent (waarscheinlijk, weet t niet zeker... in t vervolg de EXACTE text oplease) dat de finder gecrashed was. de bedoelling is dan dat je je puter reboot, en alles is cool, vaak is dit niet eens nodig.
Wat is hier het probleem? Is gewoon mijn HD kapot?
je HD of je voedding... volgens mij stop je HD zo nu en dan met draaien. omdat een SE 30 niet zoveel geheugen heeft, maakt hij veel aanspraak op t virtuele geheugen bij t gebruik van zware applicaties. (en dus veel gebruik van de schijf) bij lichte programmatjes heeft hij de HD niet/weinig nodig, en loopt dus niet vast...

dit is slechts een theorie., weet t dus niet zeker.
Het is trouwens een seagate fireball, geloof ik. De 1e serie iMacSE.
oke, en dat klopt niet... Seagate maakt geen fireballs... en Apple gebruikte in de oudere macs enkel Quantum schijven... een Quantum Fireball (die Quantum wel maakte) klinkt dus een stuk beter :)
daarbij, is t geen iMac. maar gewoon een Macintosh SE 30. iMacs bestaan pas vanaf 1997, en hebben een G3 processor. in jouw bak zit een 68030 @ 30 Mhz...

mocht t wel een iMac zijn. wat ik erg vreemd zou vinden, dan is t geen iMac uit de eerste serie, want die was enkel in bondi blue geleverd, ik geloof dat er pas bij de 3e serie (Winter 1999 series) sprake was van een Special Edition.

mijn vermoeeden gaat dus dat je t over een Macintosh SE 30 hebt, en niet over een iMac

• Sage
Ik bedoelde dus een iMac uit de 3e serie maar dan wel het eerste SE model ;)

Maar zit ook genoeg gehuegen in, 192MB. Dat zou toch wel voldoende moeten zijn om een browser draainde te moeten houden :?

En er werd echt gezegd(sorry, weet de preciese tekst niet meer) dat er iets mis was met mijn HD. En het is inderdaad een quantum fireball, haal ze om de een of andere vage reden altijd door elkaar. Maar misschine is het de voeding wel, want ik ben de laastet tijd helemaal niet meer op de HD geweest(of gebruikt) aangezien ik nu alleen maar browse. Maar bijvoorbeeld als ik dan daarnet een MP3 ging afluisteren liep hij vast op het moment dat hij het MP3'tje weer ging laden.

Ik ga zo weer ff proberen om wat "zwaarders" werk te vinden voor mijn putertje...kijken of hij het houd. :)

kleurbleur.nl

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:52 schreef furean het volgende:
Ik bedoelde dus een iMac uit de 3e serie maar dan wel het eerste SE model ;)

Maar zit ook genoeg gehuegen in, 192MB. Dat zou toch wel voldoende moeten zijn om een browser draainde te moeten houden :?

En er werd echt gezegd(sorry, weet de preciese tekst niet meer) dat er iets mis was met mijn HD. En het is inderdaad een quantum fireball, haal ze om de een of andere vage reden altijd door elkaar. Maar misschine is het de voeding wel, want ik ben de laastet tijd helemaal niet meer op de HD geweest(of gebruikt) aangezien ik nu alleen maar browse. Maar bijvoorbeeld als ik dan daarnet een MP3 ging afluisteren liep hij vast op het moment dat hij het MP3'tje weer ging laden.

Ik ga zo weer ff proberen om wat "zwaarders" werk te vinden voor mijn putertje...kijken of hij het houd. :)
prop m anders eens in een andere mac... kijken of die t zelfde heeft. en prop de HD van die mac in jouw mac, kijken of daar t zelfde gebeurd. kun je t een beetje localiseren

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Bij mijn G4 had ik ook zoiets, herstarten hielp soms wel, soms niet. Er zit een diagnose CD bij, daar wilde die ook niet altijd mee starten, maar toen het werkte, gaf die aan dat een bankje geheugen rot was.

De macsupport heeft 'm onderzocht, die vonden ook dat het geheugen rot was. Nieuwe bankje(s) erin en nu geen problemen meer.

Alleen bij mij was het vanaf het begin stuk, ik weet niet of je na zo'n tijd dit soort problemen kan krijgen.

Ik heb bij mij twee keer opnieuw geinstalleerd, dan deed hij het weer een tijdje (=paar dagen) goed en daarna ging het weer mis, ook meldingen over de HDD
Norton vond dat er problemen waren op mijn HDD.

• RawPeanut
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Het kan natuurlijk ook gewoon dat er bad clusters op je HD zitten, de betekent dat je HD beetje rot is maar over het algemeen het nog wel doet, totdat ie helemaal de pijp uitgaat. Wat eerder gezegd werd, probeer eens in andere mac. Is dat het niet, dan kan het altijd nog het geheugen zijn.

Canon Digital Ixus V3

• Sage
Ok, thanks mensen, hij doet het dus nu weer gewoon, dus ik denk dat er van "bad clusters" p kunnen zitten, maar misschien dat ik het wel ff kan vargen of hij er bij mij Pa in mag.

Nogmalas bedankt, nu weet ik tenminste waarom hij zo vaag loopt te doen. :P

kleurbleur.nl

Pagina: 1