Toon posts:

Boxen voor PC

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk een paar goeie gewone luidsprekers bij mijn compu hebben, ik sluit ze toch aan op mijn versterker.

Alleen ben ik bang dat als ik een paar boxen op mijn bureau zet, mijn monitor alle kleuren van de regenboog weergeeft behalve de goeie.

Wie heeft hier ervaring mee? zijn er boxen te krijgen die magnetisch afgeschermd zijn of kan ik dat zelf doen? En wat zijn een beetje goede boxen voor een redelijke prijs?
(ongeveer 300 piek).

Oja ze hoeven niet nieuw te zijn.

Verwijderd

Voor zover ik weet zijn alle 'gewone' speakers magnetisch afgeschermd, dit ook ivm bv de televisie. Die richtprijs die je geeft, is dat per box, of voor een set van twee? Wat in ieder geval goeie speakers zijn: Mission of JBL (in verschillende prijsklassen).

Suc6

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:26
Persoonlijk vindt ik de fps2k boxjes van creative wel leuk klinken, en die zijn ook ongeveer 300 piek (iets meer, ca 350 dacht ik zo).

Zoals bijna alle boxjes van een beetje redelijke kwaliteit zijn ze afgeschermt. En zoals bijna alle boxen is de subwoofer niet afgeschermt, maar die ze je ook niet tegen je monitor aan lijkt me zo.

• hce_nl
  • Laatst online: 30-06 11:04
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 27 september 2000 14:45 schreef Drinkus het volgende:
Voor zover ik weet zijn alle 'gewone' speakers magnetisch afgeschermd, dit ook ivm bv de televisie.[/quote]Dat is niet waar, een hoop luidsprekers speciaal voor homecinema zijn afgeschermd en studio monitors, o.a. Tannoy...

BorgDOS 5.0: Assimilate another (Y/N)?

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Als ik mijn natuurkunde goed herinner is het een kwestie van een doos van faraday in elkaar prutsen. Probeer de conus (dat ding in het midden, met het spoeltje) goed te omgeven met iets van metaal (misschien werkt gewone alu. folie zelfs). Hoe je dit aan de voorkant doet is mij een raadsel, maar probeer in ieder geval de achterkant en zijkant van de speaker goed te omwikkelen (zorg dat je geen electrische contactjes bouwt!). Als je een luidspreker die je al hebt op deze manier onder handen neemt zal dat je echt niet meer als een knaak gaan kosten, dus het valt te proberen. Zet de speaker nu naast een zwart-wit TV (kleuren-tv's en -monitors kunnen onherstelbaar beschadigd worden door magnetische velden omdat de kleuren dan heen en weer gaan waaien, voor altijd) zet hem hard aan en kijk wat er gebeurt.

Een tweede mogelijkheid is de speaker in een metalen doos te stoppen (een groot koekblik o.i.d.); veel speakers hebben zo'n metalen rooster aan de voorkant, als je dit goed aansluit op de metalen doos heb je een veel betere kooi van faraday. Je bent dan waarschijnlijk wel je bas kwijt (die komt namelijk nog al eens uit de achterkant zetten).

De derde optie is naar je lokale home-audio-boer gaan en vragen of hij afgeschermde luidsprekers verkoopt.

Imp.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

De meeste luidsprekers voor "gewoon" huiskamer gebruik zijn zeker NIET afgeschermd! Pas op! :)

Maar het is zo, dat voor sommige luidsprekers (van Visaton weet ik het zeker) speciale afschermkapjes voor de magneet te krijgen zijn. Die zou je dan moeten kopen. Ga gewoon eens naar de electronicazaak en vraag naar afschermkappen voor de units.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies,
Oja de ongeveer 300 piek is bedoelt voor een setje van 2 boxen. laten we zeggen at max 400 piek

Verder maak ik uit de replies op dat zelf afschermen niet echt wat is en ik beter boxen kan kopen waar dit al gebeurd is. Iemand een goeie tip liefst met type nummer van boxen waar hij tevreden over is?

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Je kan toch gewoon je bestaande speakers achter je rug zetten (op een rearkanaal aansluiten als je dat hebt) en dan nieuwe afgeschermde kleintjes kopen voor op je bureau?

Voor 300,- krijg je een mooi setje bureauspeakers hoor.

Imp

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu juist het probleem ik kan mijn gewone speakers niet verplaatsen . Anders zou ik die wel gebruiken. En aangezien ik die versterker toch heb kan ik hem beter gebruiken, van de die computer speakers met ingebouwde versterker ben ik namelijk niet echt onder de indruk. Gaan meestal ook niet lang mee. En met een paar gewone speakers kan je minimaal 15 jaar. Wil ik t.z.t ook gebruiken voor dolby surround als rear speakers.

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Sja, 400,- is niet echt een ruim budget. Speakers die in mijn bezit zijn geweest of in mijn ouders bezit:
Pioneer CS 5070:
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-eur.com/images/tmb_cs5070.jpeg
deze speakers waren de eerste die ik ooit gekocht heb, 200,- per stuk. Het waren drie-weg luidsprekers met een 20cm woofer. Kan ik niet aanraden, heb ik gelukkig ook na niet al te lang verkocht.
Yamaha NsG40:
twee weg zuiltjes voor 280,- per stuk. Tweede set speakers van mij. Stukken beter, leverde een spl op van 100dB met 1 Watt belasting in mijn kamer. Lekker veel laag en hoog, maar geen speakers om moeilijke instrumenten zoals koperen blaasinstrumenten natuurgetrouw weer te geven.
B&W DM604:
Afbeeldingslocatie: http://www2.bwspeakers.com/images/photoItem/dm604s2-33l.jpg
Daarom heb ik deze gekocht, 1000,- per stuk, veels te duur, maar wel te mooi om weg te laten.
JBL MK-1000:
Deze hebben mijn ouders nu, en hoewel ze niet goed uitkomen in onze huiskamer, vind ik het wel goede speakers. Vergelijkbaar met de Yamaha Ns-G40. Heeft wat last van resonatiepieken volgens mij, want frequentie verloop is niet helemaal glad. Wel weer genoeg laag en hoog. Dit is een 3-weg systeem, vloerstaande luidsprekers, en zijn zo'n 80cm hoog. In de aanbieding bij Staffhorst voor 300,- per stuk. Veel goedkoper kan helaas niet, alleen boekenplank luidsprekers, en daar ben ik geen fan van persoonlijk.

Jag

Verwijderd

Jag :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Veel goedkoper kan helaas niet, alleen boekenplank luidsprekers, en daar ben ik geen fan van persoonlijk.[/quote]Wat is er mis met boekenplank speakers? Ik ben nog op zoek en zit te twijfelen tussen de B&W DM602 (grote boekenplankspeaker) of DM603 .

En staffhorst waar is dat? Aanbiedingen zijn nl altijd interessant, zeker bij speakers dat kan een aanzienlijke hoeveelheid geld schelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil juist boekenplank luidsprekers want ze komen op mijn bureau of aan de muur bij mijn compu. Ze moeten juist niet te groot zijn en liefst heb ik een twee weg systeem.
Van die grote heb ik al. (Quadral)

Verwijderd

Precies, wat is daar mis mee?

Wat mij altijd verteld werd was dit:
grote floorstanding => beter laag, mindere accuracy
kleine bookshelves (wel goeie, uiteraard niet van die goedkope prulletjes) => minder laag, maar betere accuracy

Was zelf nog van plan de DM602 S2 te kopen, maar omdat ik al een Rel sub had werd me de 601 S2 aangeraden, omdat die kleinere drivers heeft => hogere nauwkeurigheid...
Scheelt wel in geld, en als ik later nog bulk van 't geld ;) dan kan ik ze mooi als rear gebruiken :)

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
'k Heb sinds kort Mission 702e (fl 300 ps)
2-weg, zuil-speakers. Ben er goed tevreden over.

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik heb wel wat losgemaakt zeg :).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>omdat die kleinere drivers heeft => hogere nauwkeurigheid...[/quote]Hmm, ik mis de redenering hierachter. Als de redenering toevallig is dat ze een snellere bass hebben, dan kan ik al melden dat ik dat onzin vind. Dat wordt alleen maar gezegd omdat kleine speakers nou eenmaal weinig lage tonen produceren.

Wel een voordeel van kleine speakers (afgezien dat ze ietjes goedkoper zijn en praktisch in gebruik) is dat ze meer een puntbron benaderen, en dat is zeker een plus. Voor dichtbij, zijn kleine speakers zeker wel relaxed, en dat is dus misschien wel handig voor jou.

Maar als je al mooie Quadral (en dat zijn best prijzige speakers) hebt staan, waarom dan nog extra speakers??

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik zeg maar naast die speakers zit, en ik wil er tussen in zitten, ik heb zo'n scheef stereobeeld met het spelen van spellen. (gebruik nu meestal hoofdtelefoon).
Verder wil ik binnenkort een keer een dolbysurround versterker aanschaffen, kan ik ze dan mooi als rearspeakers gebruiken.

Maar is er niemand die voor 400 piek per paar afgeschermede boekenplank luidsprekers weet?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zelf afschermen is niet zo'n heel groot probleem. Wat je af wil schermen, is het magnetische veld, dat de magneet van je speaker opwekt. Dit kan, door om je magneet een stuk kippengaas te wikkelen en ervoor te zorgen, dat het kippengaas ietsie verder loopt, dan de magneet lang is. Het geeft geen perfect resultaat, maar de marge wordt wel een stuk beter. Je kan je speakers wel wat dichterbij krijgen. Wat ook enorm helpt, is je speakers met het front net iets voor je beeldscherm te plaatsen. Je trekt ze iets naar voren, dan neemt de storing van je magneet al flink af.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even iets heel spannends...

wat nou als je een magneet achter de magneet plakt (NZ-NZ dus) die de driver aanstuurt?
helpt dat? (ik ben natuurkunde expert, maar heb wel eens een keer een speaker laten vallen, waarna er een magneet loslag maar de speaker nog wel geluid gaf, Het was een JMlab tantal505)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een soort dual drive of zo? Er zijn wel speakers, die met dubbele magneten werken, om de spoel groter (langer) te kunnen maken. Zo kan de speaker een langere slag gegeven worden.

Verwijderd

Da Turtle :

2de hands kon toch ook? Dan moet je kijken bij sites zoals ibazar.nl . Meestal kan je daar wel wat redelijks op de kop tikken.

Verwijderd

De Desktop Theather 2500 DTT Digital is ook een ZEEER goede keus, net zo goed als speakers van de betere stereosets, en nog Dolby Digital ook! oh ja, ze zijn ongeveer 599 gulden. 5 speakers, 1 subwoofer, en Dolby Digital/Surround Decoder

Verwijderd

Ik heb op mijn SB live gewoon twee setjes speakers aangesloten. Het ene baggersetje is zijn de welbekende Trust speakers 240W peikvermogen (yeah right) die dienen als front speakers. En mijn rear speakers zijn 2 kleine 50 watt speakertjes. Op allebij de setjes staan de hoge tonen helemaal open en de lage tonen helemaal dicht... Jawel
Dit i.v.m. een 600W subwoofer die aan allebij de speakertje aangesloten is (anders mis je soms de lage tonen) m.b.v. 3.5 mm jack verdeel stekkertjes( lekker makkelijk)
Dit geeft een enorme tering herrie kan ik je vertellen. Subwoofertje zet ik meestal op een kwart van zijn bereik en software matig draai ik de bassen terug naar 30-35%.

Kosten:
Trust speakers-> ik geloof iets van F79,- destijds
50 watt speakertjes-> destijds F24,95
Subwoofer-> Dankzij een goeie deal met mijn vorige baas F200,- + wat gratis stekkertjes en kabel!
Totaal: F 303,95 (das nie slecht)

Verwijderd

Topicstarter
Trashbash,
Thx voor de link ik denk wel dat ik daar iets vind wat mij bevalt. En dat voor een mooie prijs.
Maar als iemand nog tips heeft, zijn die van harte welkom natuurlijk.
Pagina: 1