Toon posts:

AVI-filmbestanden verkleinen / AVI -> MPG convert?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

Met mijn digitale camera maak ik regelmatig kleine filpjes (Avi-bestandjes van redelijke kwaliteit, max 60 seconden lang).

Probleem is echter dat deze bestandjes vele MB's groot worden en dus niet mailbaar zijn naar andere mensen ivm. mailboxsize. Ik wil ze dus inkorten, desnoods met kwaliteitverlies.

Hoe doe ik dat? Ik ben een beetje een rookie op dit gebied. Ik heb al virtual dub gedownload maar het lukt me niet om een avi te verkleinen of om te toveren naar een compact MPG-bestandje.

Iemand?

Verwijderd

ff divx gebruiken...geen mpg

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:02
vele mogelijkheden he :)

lagere resolutie, slechtere kwaliteit, met divx encoden, met winrar in stukjes hakken zodat je ze wel kunt mailen, etc. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het met zo'n DIVX Codec gedaan.

Dan komt het er (op mijn manier) op neer dat je op zijn hoogst de bestandsgrootte halveerd. Kortom een avi-filmpje van 4 MB (slechts 17 seconden lang) veranderd in een avi-filmpje van +/- 2 MB.

Dat is eigenlijk nog steeds vrij groot niewaar?

Verwijderd

Dan doe je iets niet goed. Kies een lagere bitrate. Codeer het geluid ook, naar mp3 of zo.

Gebruik de search :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Real-encoder is ook een goede optie om bestanden mailbaar te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 10:01 schreef Sinclair het volgende:
Real-encoder is ook een goede optie om bestanden mailbaar te maken.
het REAL-medium zou verboden moeten worden....

Verwijderd

Topicstarter
2 Hlpdsk:

Waar vind ik bitrate? Ik zie wel framerate, (= volgens mij aantal beeldjes per seconde), maar als ik die verlaag blijft het bestand groot.

Wat bedoel je met: gebruik search?

2 All:

Welk programma gebruiken jullie eigenlijk (+ op welke manier) voor het verkleinen van avi-filpjes?

groeten,
Bas

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Gewoon in virtualdub openen, en daar de videocodec DivX kiezen (video->compression), dan kun je als het goed is ook meteen de bitrate instellen. (of je moet op settings klikken ofzo, of dubbelklik op de codec)

ook voor de audio een compressie instellen (audio->compression), en daar voor mp3 kiezen, en ev. bitrate.

heel easy

wat betreft search: ze bedoelen dat je moet zoeken op dit forum naar andere topics waarin dit al besproken is, 'search'-link staat bovenin in de blauwe balk van de pagina, kan niet missen.

www.nintendocasemods.com

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 14:38
virtualdub met divx en mp3 compressie.

Je kunt de uiteindelijke bestands grootte zelf uitrekenen op basis van de bitrates die je insteld. Neem je mp3 32kbit en divx op 800 kbit dan wordt een filpje van 17 sec dus (32+800)*17 kbit en in voor kbyte deel je dat door 8. in dit voorbeeld dus een kleine 2 mbyte. Echt heel fout doe je het dus niet ;)

Bitrates die ik noem zijn al vrij hoog. Kun je het beste zelf een beetje mee experimenteren. Bij lagere resolutie kun je ook lager gaan in bitrate. M.i. kun je zeker tot helft kleiner mits je resolutie laag genoeg neemt bijvoorbeeld 240x180 of iets in die richting.

Zie ook www.doom9.org voor meer informatie dan je lief is :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zaterdag 04 mei 2002 00:50 schreef Bas25 het volgende:
Met mijn digitale camera maak ik regelmatig kleine filpjes (Avi-bestandjes van redelijke kwaliteit, max 60 seconden lang).
/n00b mode on
De sony S85 hiero heeft een optie om "filmpjes voor verzending per email" op te slaan

Kan die van jou dat niet?
Wat een goedkoop ding, zeg :+
/n00b mode off

:D

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op zaterdag 04 mei 2002 13:53 schreef Fatboy het volgende:

[..]

het REAL-medium zou verboden moeten worden....
Mja... als je met het installeren van realplayer blind doorklikt krijg je nogal wat ellende.

Real is helemaal geen verkeerd medium, alleen de player is rot maar als je alles uitvinkt tijdens installatie werkt het best goed !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1