[WC] heeft water nou wel of geen tijd nodig?

Pagina: 1
Acties:

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Kijk, laatst zie ik steeds vaker reply's dat water z'n tijd nodig heeft om warmte op te nemen, dit is toch bullshit?
of ga ik hier nu de fout in?
het is toch de hoeveelheid Joule dat een kubeke meter water kan opnemen, en toch niet hoeveel Joule per sec. water kan opnemen?
k word beetje gek van al dat geblaat :), wat gaat het worden, wel of geen tijd nodig?
liefst ook met wat onderbouwing :)

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

je hebt gelijk.. het is niet de contact-tijd die het belangrijkst is, als je flow te traag is kan het water op een gegeven moment niet meer warmte opnemen dan je processor produceerd. Deze flow is altijd groot genoeg, ongeacht de pomp. Het is het warmteopnemend-vermogen van water wat belangrijker is. Er zijn stoffen die beter en slechter warmte opnemen en afstaan, welke dat zijn zou ik even moeten opzoeken in m'n Handbook of Chemistry and science.

bij kamertemp (21°C) kan water 4,1813 joule per gram per graad celcius opnemen. Hoe kouder het water des te meer het kan opnemen, het minimum ligt op 34 graden met 4.1782 joule. Als het water warmer wordt dan 34 graden kan het weer meer warmte opnemen met 100° als maximum. De beste stof om mee te koelen kan de meeste warmte opnemen. Dit is n-hexadecaan met een capaciteit van 501,7 joule per milliliter per graad. Helaas zou het met deze stof een nogal explosief experimentje worden..

Is dit genoeg technisch-onderlegd? >:)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

simpel: koud water heeft een groter temp verschil met de cpu dan water wat hel langzaam erover gaat, dat dater komt dan dichter in de buurt van de cpu temp en gaat daardoor ook langzamer opwarmen omdat het temp verschil kleiner word
dus sel water is beter dan langzaam water

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

spaar je de moeite: ammoniak. andere zooi is gevaarlijker

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
hoe sneller het stroomt hoe beter... ga daar maar vanuit... en nou niet meteen een bouw-pomp in je kastje bouwen he :+

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Het lijkt mij dat naar mate de contacttijd langer is het water steeds minder warmte zal kunnen opnemen domweg omdat het water zelf warmer wordt en het temperatuurverschil dus kleiner is.

Verwijderd

check mijn reply hierboven nog es... Ik hoop dat je het snapt anders probeer ik het makkelijker uit te leggen

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Op zaterdag 04 mei 2002 00:51 schreef ionize het volgende:
je hebt gelijk.. het is niet de contact-tijd die het belangrijkst is, als je flow te traag is kan het water op een gegeven moment niet meer warmte opnemen dan je processor produceerd. Deze flow is altijd groot genoeg, ongeacht de pomp. Het is het warmteopnemend-vermogen van water wat belangrijker is. Er zijn stoffen die beter en slechter warmte opnemen en afstaan, welke dat zijn zou ik even moeten opzoeken in m'n Handbook of Chemistry and science.

bij kamertemp (21°C) kan water 4,1813 joule per gram per graad celcius opnemen. Hoe kouder het water des te meer het kan opnemen, het minimum ligt op 34 graden met 4.1782 joule. Als het water warmer wordt dan 34 graden kan het weer meer warmte opnemen met 100° als maximum. De beste stof om mee te koelen kan de meeste warmte opnemen. Dit is n-hexadecaan met een capaciteit van 501,7 joule per milliliter per graad. Helaas zou het met deze stof een nogal explosief experimentje worden..

damn... wat voor school doe jij dan ?? sowieso niet de huishoudschool :+

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:05 schreef Deacon het volgende:

[..]

Nope.. HBO Analytische Chemie 4e jaar

Verwijderd

Als het snel stroomt wordt warmte wel gedeeltelijk sneller opgenomen. Als de watertemp dichter bij cpu temp in de buurt komt zal de warmte opname minder rendabel zijn.

Maar als het water heel snel stroomt, heeft het ook weinig tijd om af te koelen in je radiator, of gewoon onderweg, waardoor er nog warm water aan komt bij je cpu.

Je water moet dus wel genoeg tijd hebben bij je radiator

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:10 schreef Flancor het volgende:
Als het snel stroomt wordt warmte wel gedeeltelijk sneller opgenomen. Als de watertemp dichter bij cpu temp in de buurt komt zal de warmte opname minder rendabel zijn.

Maar als het water heel snel stroomt, heeft het ook weinig tijd om af te koelen in je radiator, of gewoon onderweg, waardoor er nog warm water aan komt bij je cpu.
Als je mijn reply had gelezen wist je nu dat dat puur aan de processortemperatuur ligt. Alleen afhankelijk daaraan kun je concluderen of het handig is je flow sneller of langzamer te laten lopen
Je water moet dus wel genoeg tijd hebben bij je radiator
hier ben ik het wel mee eens, maar niet direct het water heeft de tijd nodig, het is meer het koper of aluminium dat die warmte weer van het water moet afnemen en doorgeven aan de lucht (wat de stap is die het langst duurt). Als de radiator die warmte niet snel genoeg kwijt kan zal deze verder opwarmen. Dan is minder toegevoegd water beter als meer, want extra water betekent extra warmte. Oplossing is dus een radiator met betere warmte capaciteit of een lagere flow. Hierin kan een optimum gezocht worden.

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:05 schreef Deacon het volgende:

[..]

Het was makkelijk te snappen zelfs met mijn 5vwo niveau hoor :+

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 04 mei 2002 00:46 schreef Cooliez het volgende:
Kijk, laatst zie ik steeds vaker reply's dat water z'n tijd nodig heeft om warmte op te nemen, dit is toch bullshit?
Warmte heeft tijd nodig om in een medium van de ene naar de andere kant te komen (dus bij de bron vandaan naar andere punten) dat is eigenlijk het enige wat tijd kost (dus heel letterlijk zou je het op kunnen vatten als tijd nodig om warmte op te nemen).

Maar bij een koel installatie maakt dat niet zo uit, het gaat er meer om dat er continu een contactvlak is met een acceptabel temperatuursverschil (koud water over je metaal).

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:15 schreef Aryante het volgende:

[..]

ja? ok dan:

als je cpu 37 graden is, hoeft de flow dan groter/gelijk of kleiner te zijn dan als je cpu 40 graden is?
Neem de capaciteit van de radiator mee in je antwoord en onderbouw dit!

btw.. je kunt je optimum zelf uitrekenen als je precies weet hoeveel ml water er per seconde over je processor stroomt. Het contactoppervlak van het water is natuurlijk ook belangrijk. Combineer dit met de temperatuur en de warmteafgevende capaciteit van je radiator, de kamer-, water, en processortemperatuur, de warmte die de pomp afgeeft enzovoorts...... Dit wordt echter een paar uur rekenen en daar heb ik geen zin in. :P

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

offtopic:
Gezien deze jongen net een zooi HK topics doorgeworsteld heeft deed mij de topic-titel aan iets heel anders denken en was ik erg benieuwd wat voor zieke geest hier weer aan het werk was...
Gelukkig bleek het een compleet ander subforum te zijn, gelukkig maar :P

sorry voor deze geheel niet nuttige bijdrage, een prettige voortzetting van dit nuttige gesprek!
:D :+

de betaler vervuilt

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 18:57

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik heb de klok horen luiden en ben gemept met de klepel maar... ;)

Ik dacht de warmte overdr8 ook iets te maken had met temperatuur verschil en oppervlakte contact....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:29 schreef MRic3 het volgende:
Ik heb de klok horen luiden en ben gemept met de klepel maar... ;)

Ik dacht de warmte overdr8 ook iets te maken had met temperatuur verschil en oppervlakte contact....
btw.. je kunt je optimum zelf uitrekenen als je precies weet hoeveel ml water er per seconde over je processor stroomt. Het contactoppervlak van het water is natuurlijk ook belangrijk. Combineer dit met de temperatuur en de warmteafgevende capaciteit van je radiator, de kamer-, water, en processortemperatuur, de warmte die de pomp afgeeft enzovoorts...... Dit wordt echter een paar uur rekenen en daar heb ik geen zin in.
Lezen..... ;) NoFi

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:15 schreef Aryante het volgende:

[..]

en ik snapte het zelfs met 2vmbo :*

Verwijderd

om een lang verhaal kort te maken zorg voor een goede flow en zorg voor een goede radiateur fan combimatie om de warmte er weer uit te krijgen.
nog beter neem twee radiateurtjes ,een beetje overkill maar dat kan geen kwaad.

Verwijderd

er staat bij joule geen seconde markering want een joule is een watt/seconde.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30

Tubby

or not to be

Het water in een waterkoelingssysteem warmt een paar tienden per rondgang op. Als ik mijn radiator en mijn koelblok voel zijn ze even warm (ik heb geen fans op mijn radiator).

Dit betekend dus dat het doel bereikt is: een groter koeloppervlak creeeren om de warmte van de processor af te voeren.

Flow is van ondergeschikt belange tot in zoverre dat het niet _te_ langzaam of _te_ snel moet gaan. Dit om repectievelijk te weinig warmte afvoer en te hoge druk op de slangen tegen te gaan.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 01:20 schreef ionize het volgende:

[..]

ja? ok dan:

als je cpu 37 graden is, hoeft de flow dan groter/gelijk of kleiner te zijn dan als je cpu 40 graden is?
Neem de capaciteit van de radiator mee in je antwoord en onderbouw dit!

btw.. je kunt je optimum zelf uitrekenen als je precies weet hoeveel ml water er per seconde over je processor stroomt. Het contactoppervlak van het water is natuurlijk ook belangrijk. Combineer dit met de temperatuur en de warmteafgevende capaciteit van je radiator, de kamer-, water, en processortemperatuur, de warmte die de pomp afgeeft enzovoorts...... Dit wordt echter een paar uur rekenen en daar heb ik geen zin in. :P
In je vraag staat het begrijp delta T, ook wel temperatuursverschil centraal. Zodra je de delta T naar oneindig klein laat naderen moet je water oneindig snel stromen om ook nog maar iets aan warmte weg te krijgen. Zodra je delta t groter wordt kan je water dus langzamer gaan stromen. Bij 37 graden heb je een relatief groter temperatuursverschil en kan je water dus langzamer stromen dan bij 40 graden. Dit is de situatie in het waterblok.

In de radiator is het omgekeerd. Hoe heter je water, des te groter het temperatuursverschil met de lucht. Daar wil je dus een zo heet mogenlijk water door je radiator. De capaciteit van je radiator is zo verschrikkelijk hoog dat je ongeveer 10 a 100 maal makkelijk water koelt dan opwarmt. (empyrisch bewezen en logisch natuurlijk ook te beredeneren ivm met het contact oppervlak dat met de 3e macht toeneemt * )

In principe loont het de moeite om je water zo snel mogenlijk te laten stromen omdat de radiator meer capaciteit heeft dan het waterblok.

Al met al kan je dus bij een cpu temp van 37 graden het water iets langzamer laten stromen, echter sneller is altijd beter.

Uitgegaan van constant wattage van de cpu. Uitgegaan dat de 37 graden cpu per seconde minder hitte afgeeft dan de 40 graden cpu.
Kamer temp van rond de 20 graden, en een radiator met fans. De warmte afgifte van de pomp genegeerd en de wrijvings warmte van het water.

*
Lucht koelt welliswaar stukken slechter dan water, het oppervlak van de rad neemt met de 3e macht toe en in de situatie met waterkoeling is de radiator significant in het voordeel aangezien een radiator gewoon al groter is en ook nog eens een veel groter contact opperlakte per volume deel heeft dan een waterblok.

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 13:58 schreef Peltier het volgende:

[..]

In principe loont het de moeite om je water zo snel mogenlijk te laten stromen omdat de radiator meer capaciteit heeft dan het waterblok.
true..
Al met al kan je dus bij een cpu temp van 37 graden het water iets langzamer laten stromen, echter sneller is altijd beter.
Niet helemaal, als de temperatuur dicht bij de 34 graden zit kan het water beter iets warmer zijn mbt het warmteopnemend vermogen. probleem dan is alleen dat je proc deze temp ook aanneemt tenzij de temp hoger is dan die van het water.
Uitgegaan van constant wattage van de cpu. Uitgegaan dat de 37 graden cpu per seconde minder hitte afgeeft dan de 40 graden cpu.
Kamer temp van rond de 20 graden, en een radiator met fans. De warmte afgifte van de pomp genegeerd en de wrijvings warmte van het water.
tja.. dis geen onderbouwing maar meer een toelage..

Dit topic is eigenlijk best zinloos, of je je water nou sneller of langzamer laat lopen, in de praktijk zal dit niets schelen. Tenzij je natuurlijk met een extreme kutpomp met extreem lage flow werkt, daar ga ik niet van uit

• justifire
  • Laatst online: 17:17

justifire

Shut up and squat !!

Op zaterdag 04 mei 2002 00:51 schreef ionize het volgende:

eeehhhhmmmm......dat wou ik net zeggen :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 17:20 schreef ionize het volgende:

[..]

true..
[..]

Niet helemaal, als de temperatuur dicht bij de 34 graden zit kan het water beter iets warmer zijn mbt het warmteopnemend vermogen. probleem dan is alleen dat je proc deze temp ook aanneemt tenzij de temp hoger is dan die van het water.
[..]

tja.. dis geen onderbouwing maar meer een toelage..

Dit topic is eigenlijk best zinloos, of je je water nou sneller of langzamer laat lopen, in de praktijk zal dit niets schelen. Tenzij je natuurlijk met een extreme kutpomp met extreem lage flow werkt, daar ga ik niet van uit
TRUE, ik heb ipv 1 pomp en 1 rad 2 pompen genomen en 2 rads. flowrate verhoogd van 400L/h naar 1000L/h
maakte geen fuck uit. amper althans.

• AproK
aaaaaaaaaah :)
bedankt voor de info :D
ik weet ook wel dat het haast geen fuck uitmaakt, maar k wou het gewoon eens weten... thats all :)
enne, ja, heerlijke onderbouwing :D

Verwijderd

Ik denk dat bij een waterkoeling het beste een konisch kanaal in je waterblok(smal kanaal,dus hoge flow snelheid) en je radiateur met grote kanalen(of heel veel kleine als samen een grote) voorzien moet zijn(lage stroom snelheid) dus meer tijd om de warmte aftegeven.

Ja of nee ???

• AproK
Op zaterdag 04 mei 2002 21:55 schreef a.p.versteeg het volgende:
Ik denk dat bij een waterkoeling het beste een konisch kanaal in je waterblok(smal kanaal,dus hoge flow snelheid) en je radiateur met grote kanalen(of heel veel kleine als samen een grote) voorzien moet zijn(lage stroom snelheid) dus meer tijd om de warmte aftegeven.

Ja of nee ???
hmm, als je kleine kanalen hebt, dan heb je weer mindere flow dacht ik, maarja, als je direct daar achter dikke kanalen hebt, heb je daar weer mindere flow, dus het klopt wel, alleen in mijn geval zit de radiator eerst en loopt het water zo naar beneden, en toch zit ik redelijk koel met me tb 1.4
zit zo rond de 37 graden en ergens rond de 45 stressed.. niet echt meer getest na m'n nieuwe moederbord

Verwijderd

wat versteeg bedoelt is dat je relatief snel het water door je blok jaagt uitleg zie boven, en wat langzamer door je radiator.

Zit best logica in. Veel radiators een optimum waar ze ong 10% beter presteren dan normaal en dat ligt grofweg bij uhh 100L/h geloof ik, stond een EXTREEM uitgebreid article op overclockers.com over.

Verder is 100L/h door je rad en 400L door je blok in de praktijk lastig uit te voeren.

ZO ie zo ligt de zwaarste bottleneck bij alle pc waterkoelingen bij het waterblok en de cpu. dus maak je niet al te veel zorgen over de rest. zolang je niet boven de 45 graden stressed uitkomt ben je in iedergeval niet onwijs fout bezig. lager komen is lastig. water koeler krijgen dan 20 graden helpt heel veel natuurlijk. dat kan je evt doen door buitenlucht te gebruiken.

Verwijderd

Wat ik bedoel is dat als je een koelblok kanaal diameter van 10mm hebt en een rad met 15mm, het water in je koelblok snel stroomt(dus het verwarmde water weer snel van je cpu weg is) en in je rad langzaam stroomt(dus kan meer warmte afgeven)
Pagina: 1