Toon posts:

[asp] bezoekers site begeleiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
even een aantal vragen omtrent ASP en bezoekers....

bestaat er een mogelijkheid om via ASP een max. toe te kennen aan bezoekers van een pagina??

bestaat er een mogelijkheid om via ASP een queue te maken van mensen die een pagina mogen bezoeken?? laat ik zeggen:
de gene die het eerst de pagina bezoekt mag "binnen komen" de volgende moet wachten tot de eerste bezoeker "out-timed" of de pagina afsluit?!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:05
Op vrijdag 03 mei 2002 23:52 schreef senjee het volgende:
even een aantal vragen omtrent ASP en bezoekers....

bestaat er een mogelijkheid om via ASP een max. toe te kennen aan bezoekers van een pagina??
Bedoel je tegelijk? of achter elkaar? Je kan met het fso object gewoon een tellertje in een bestand maken en dan een check doen op het getal in dat bestand al gelijk is aan het aantal bezoeken wat je max op die pagina wil.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
op de site bevinden zich controls voor dingen die via mijn com-poort bestuurd gaan worden, t is dus wenselijk dat niet mensen tegelijk die controls kunnen besturen.....
kom er een 2de bezoeker binnen dan moet die ge-re-direct worden naar een site met bv daarop "controls zijn momenteel bezet > je bent de eerst wachtende" of zo iets

"Je kan met het fso object gewoon een tellertje in een bestand maken"

wat is FSO ?? kun je me hier meer over vertellen??

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
Op zaterdag 04 mei 2002 00:02 schreef senjee het volgende:
op de site bevinden zich controls voor dingen die via mijn com-poort bestuurd gaan worden, t is dus wenselijk dat niet mensen tegelijk die controls kunnen besturen.....
kom er een 2de bezoeker binnen dan moet die ge-re-direct worden naar een site met bv daarop "controls zijn momenteel bezet > je bent de eerst wachtende" of zo iets

"Je kan met het fso object gewoon een tellertje in een bestand maken"

wat is FSO ?? kun je me hier meer over vertellen??
Probeer het eens op www.4guysfromrolla.com, die hebben ASP informatie op ieder niveau...

Overigens moet het mogelijk zijn om bij te houden of er WEL of NIET iemand op de site is (met een Sessie bijvoorbeeld met een korte expiring time). Pas als je meerdere bezoekers tegelijk, tot een maximum, wilt hebben wordt het lastiger denk ik... Good luck

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 12:59

Pogostokje

* twiet *

Een van de problemen die je hebt is dat je NIET weet of een bezoeker nog op die pagina zit of niet. Een sessie wordt niet verbroken als de gebruiker bv. zijn browser afsluit. Dan wacht je op de time-out van de webserver, maar als een gebruiker gewoon naar de pagina kijkt en niks doet krijg je ook diezelfde time-out.

Hier is redelijk wat over te vinden op internet trouwens, zoek eens naar Session of Application binnen de context van ASP op google ofzo. Je bent niet de eerste met deze vraag. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
Misschien een idee om met een JavaScriptje een ASP pagina aan te roepen die de Application variabele "persoon op de site" veranderd als iemand de pagina afsluit...? De rest, het redirecten, moet je wel kunnen als je met ASP bezig bent lijkt me... (8>

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 12:59

Pogostokje

* twiet *

[quoteMisschien een idee om met een JavaScriptje een ASP pagina aan te roepen die de Application variabele "persoon op de site" veranderd als iemand de pagina afsluit...?[/quote]
Ook dat is niet waterdicht en dan blijft die pagina dus 'voor altijd' op slot staan ook al zit er niemand meer op. >:)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmmm "voor altijd op slot"

klinkt goed :'(
even denken hoe ik dit ga oplossen

wat ASP betreft kan ik veel beredeneren / plakken / knippen om zo uiteindelijk tot een werkend geheel te komen..... maar om javascript hierbij te moeten betrekken......

iemand anders?? verlossing??

Verwijderd

applet server, open verbinding, max 1 socket op de server..

timeout, connectie sluit..

enige manier om zeker te weten of iemand er nog is..

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 13:50
edit:

Een applet zou de perfecte keep alive kunnen bieden, maar aan directe socket connecties kleven heel veel nadelen. Ten eerste moet je een client én een server bouwen die dit kunnen, en die dit ook door kunnen spelen naar een asp pagina, zodat die weet door welke applet hij dus wordt benaderd. Dat is best complex. Ten tweede heb je ook daar security en performance/schaalbaarheid problemen. Ten derde ben je dan ook afhankelijk van applet support en proxy/firewall inrichtingen, die dergelijke constructies niet accepteren. Ik zou voor het tellertje in Application gaan... >:)

Om in ASP een max aan je gebruikers per pagina te stellen kun je het beste een verzameling in je Application object bijhouden, waarin voor iedere pagina een tellertje wordt bijgehouden.

Als je wilt dat het aantal gebruikers dat de pagina _opvraagt_ beperkt wordt zou je aan het begin van de pagina het tellertje kunnen verhogen en aan het einde het weer kunnen verlagen.

Als je wilt dat het aantal gebruikers dat de pagina _bekijkt_ beperkt wordt, dus die ook echt zitten te kijken, interessant voor bijv. aanpassingsformulieren, zou je dat alleen middels de sessie kunnen doen. Session heeft events voor wanneer hij aangemaakt/verwijderd wordt, in deze events zou je dat tellertje kunnen aanpassen.

Bedenk wel dat toegang tot het applicatie automatisch synchronisatie met zich meebrengt. Dit houdt in dat als jouw pagina het applicatie object aanspreekt dit object over _hele_ site gelockt wordt voor dat request. Het kan dus wel langzamer worden, maar een tellertje zal wel meevallen denk ik.

FileSystemObject (FSO) heeft _totaal geen zin_ voor dit soort dingen. Niet alleen brengen FSO's security en configuratie problemen met zich mee, het is ook veel langzamer en ingewikkelder dan een variabele. Ook wil je op het moment dat de site herstart wordt dat alle tellertjes weer op 0 beginnen, dat moet je met een file expliciet bouwen, met "gewone" variabelen niet.

Ik ga verder geen voorbeelden geven, met deze informatie moet je goed vooruit kunnen. Ik zou aanraden om ook eens een beetje in de theorie van ASP te duiken, van knippen en plakken leer je niks, en je zult altijd zien dat als het erop aankomt er niks te knippen valt. >:)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 10:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

of heel simpel: bezoeker komt op pagina schrijf variable naar bestandje. Volgende beozker komt bestanje word uitgelezen, site is bezet bezoeker moet wachten

Je kan ook een timeout maken waarbij iedere bezoeker maar en bepaalde tijd aan de controls mag zitten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1