edit:
Een applet zou de perfecte keep alive kunnen bieden, maar aan directe socket connecties kleven heel veel nadelen. Ten eerste moet je een client én een server bouwen die dit kunnen, en die dit ook door kunnen spelen naar een asp pagina, zodat die weet door welke applet hij dus wordt benaderd. Dat is best complex. Ten tweede heb je ook daar security en performance/schaalbaarheid problemen. Ten derde ben je dan ook afhankelijk van applet support en proxy/firewall inrichtingen, die dergelijke constructies niet accepteren. Ik zou voor het tellertje in Application gaan...
Om in ASP een max aan je gebruikers per pagina te stellen kun je het beste een verzameling in je Application object bijhouden, waarin voor iedere pagina een tellertje wordt bijgehouden.
Als je wilt dat het aantal gebruikers dat de pagina _opvraagt_ beperkt wordt zou je aan het begin van de pagina het tellertje kunnen verhogen en aan het einde het weer kunnen verlagen.
Als je wilt dat het aantal gebruikers dat de pagina _bekijkt_ beperkt wordt, dus die ook echt zitten te kijken, interessant voor bijv. aanpassingsformulieren, zou je dat alleen middels de sessie kunnen doen. Session heeft events voor wanneer hij aangemaakt/verwijderd wordt, in deze events zou je dat tellertje kunnen aanpassen.
Bedenk wel dat toegang tot het applicatie automatisch synchronisatie met zich meebrengt. Dit houdt in dat als jouw pagina het applicatie object aanspreekt dit object over _hele_ site gelockt wordt voor dat request. Het kan dus wel langzamer worden, maar een tellertje zal wel meevallen denk ik.
FileSystemObject (FSO) heeft _totaal geen zin_ voor dit soort dingen. Niet alleen brengen FSO's security en configuratie problemen met zich mee, het is ook veel langzamer en ingewikkelder dan een variabele. Ook wil je op het moment dat de site herstart wordt dat alle tellertjes weer op 0 beginnen, dat moet je met een file expliciet bouwen, met "gewone" variabelen niet.
Ik ga verder geen voorbeelden geven, met deze informatie moet je goed vooruit kunnen. Ik zou aanraden om ook eens een beetje in de theorie van ASP te duiken, van knippen en plakken leer je niks, en je zult altijd zien dat als het erop aankomt er niks te knippen valt.