Toon posts:

Zijn jullie verder gekomen met lucid dreaming?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens dit [url="http://"http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/197902/1"] topic[/url] doorgelezen en veel mensen zeiden toen dat ze zich ook met lucid dreaming bezig gingen houden. Ik vraag me af of jullie al wat verder zijn gekomen. Houden jullie het nog steeds vol om bijv. je dromen op te schrijven?
Mensen die het een beetje aan het lukken is, vertel eens wat er is gelukt en hoe jij het hebt berijkt.

Verwijderd

Geen ene meter!

Ik heb ongeveer drie jaar geleden een jaar lang een dagboek bijgehouden van al mijn dromen (ik droom zeer regelmatig) maar ik heb er geen herkenning, patroon of verklaring ervoor kunnen vinden. (dat komt ook omdat ik behoorlijk sceptisch ben)

Ik kan niets anders dan tot de conclusie komen dat mijn dromen een manier voor mijn hersenen zijn om de recente gebeurtenissen te verwerken en die lekker onlogisch tijdens mijn nachtrust tot uitting te laten komen.

Wel las ik een interessant verhaal uit een leerboek Psychologie die dromen heel practisch verklaarde:

" Een droom is een 'slimme' manier van je lichaam om je voor te bereiden op het wakker worden. Denk bijvoorbeeld aan een machine die een poosje heeft stil gestaan. Deze moet eerst opgewarmt worden om optimaal te kunnen functioneren.
Dromen hebben dezelfde functie voor je lichaam.

Wanneer je droomt beginnen veel spieren in je lichaam te reageren en worden actief (denk aan het woelen in je slaap).
Je lichaam bereid zich voor om wakker te worden en zo weer actief te zijn zonder veel problemen.

Dit kan ook verklaren waarom de meeste dromen vaak beginnen, vlak voor het ontwaken. "

:7

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
opschrijven doe ik niet aan, maar ik kan wel gewoon, als ik vroeg wakker wordt daarna weer in slaap vallen en lucide verder dromen

echt heeeel tof!

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik heb niet echt geoefend an sich, maar heb wel mijn eerste lucid dream gehad.
Ik zag mezelf in de spiegel (dat schijnt klassiek te zijn)en was me dus volledig bewust dat ik droomde. Ik keek naar mijn haar. Dat was nog redelijk kort en ik ben het aan het laten groeien dus ik dacht "dat kan sneller hier". Ik hield mijn hand eronder en liet het binnen een paar seconden een halve meter groeien. :)

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op vrijdag 03 mei 2002 23:30 schreef Flat© het volgende:
opschrijven doe ik niet aan, maar ik kan wel gewoon, als ik vroeg wakker wordt daarna weer in slaap vallen en lucide verder dromen

echt heeeel tof!
Ik heb dat ook altijd. Als ik s'ochtends wakker wordt door mijn wekker dan gebeurt het nog wel eens dat ik weer in slaap val. En meestal dan weet ik precies wat ik droom.
Dus voor de mensen die zeggen niet te dromen. Ga eens na het wakker worden direct weer slapen (probeer dan wel om niet echt wakker te worden, maar om duf te blijven).

Wat mij altijd opvalt, nadat mijn wekker na de snooze functie (is zo'n 8 min.) weer afgaat dan heb ik hele dromen, soms meerdere gehad. En dat terwijl ik dan denk dat de tijd alweer 2uur verder is, echt vaag.

• flat
  • Niet online
hee, dat van die spiegel heb ik ook gehad in m'n eerste lucide droom!
was de spiegel in de badkamer, waar ik in stond te kijken. vervolgens liep ik naar buiten, stak te straat over naar de dure mercedes van de overburen, wilde 'm opendoen maar hij zat op slot. toen realiseerde ik me dat 't allemaal een droom was, knipte in m'n vingers, en: *piep piep* deur open
vervolgens ben ik nog naar 't vliegveld gereden, en zelf in 'n 747 naar hawaii gevlogen :D

't vreemde vind ik dat 't allemaal zo ongelofelijk realisitsch is, en je je toch bewust bent van 't feit dat 't 'n droom is

--Roy Goodman

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 03 mei 2002 23:30 schreef Flat© het volgende:

echt heeeel tof!
Wat is er zo lucide aan dat je droom verder gaat nadat je weer in slaap valt? :?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• flat
  • Niet online
mja ongelukkig geformuleerd

1. ik droom gewoon
2. wordt wakker
3. droom weer verder, maar dan lucide

(ik zeg daar "verderdromen", omdat die lucide droom vaak doorgaat waar de echte droom stopte)

--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 23:53 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Wat is er zo lucide aan dat je droom verder gaat nadat je weer in slaap valt? :?
Hij bedoeld dat hij daarna zijn droom kan "besturen" denk ik.

Verwijderd

ik heb het wel eens, lichtjes, dan denk ik van heey verdomt, dit is een droom, ik kan alles, laatst ben ik gaan vliegen ik kwam ik pipi langkous nog tegen.. en na een tijdje ben ik het idee van lucide in de droom al weer kwijt, maar het is zo heerlijk om te vliegen...

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:30
Op zaterdag 04 mei 2002 00:10 schreef illem het volgende:
ik heb het wel eens, lichtjes, dan denk ik van heey verdomt, dit is een droom, ik kan alles, laatst ben ik gaan vliegen ik kwam ik pipi langkous nog tegen.. en na een tijdje ben ik het idee van lucide in de droom al weer kwijt, maar het is zo heerlijk om te vliegen...
Klinkt wel heel cool allemaal, maar kan je dat lucide dromen ook leren op de 1 of andere manier?
Ik heb t nog nooit gehad :( maar wil ook weleens in een ferrari cruisen of een 747 vliegen! :9

Stop chasing the dream, you're already living it

Verwijderd

Ik heb een paar keer lucide gedroomd, maar iedere keer maar erg kort. Steeds had ik het gevoel dat 'iets' me tegenhield om helemaal los te gaan. Wat dat 'iets' precies is, is moeilijk uit te leggen. Op zo'n moment weet ik dat ik droom en ik kan doen wat ik wil, maar dat 'iets' zorgt er voor dat ik dingen niet helemaal helder zie en dat ik obstakels tegen kom in mijn droom. Droom ik nu lucide of is dit een beetje tussen normaal en lucide dromen in?

Ik heb wel een manier gevonden die voor mij erg goed werkt om bovenstaande lucide(?) dromen op te roepen, misschien dat dit voor andere mensen ook werkt. Doe dit:

1. Ga om 12 uur naar bed.
2. Zorg er voor dat je na 4 uurtjes wakker word.
3. Drink 2 koppen koffie.
4. Wacht een kwartiertje.
5. Ga naar bed en slaap verder met het doel bewust te worden in een droom.

Je hoeft uiteraard niet precies om 12 uur naar bed, het gaat erom dat je ongeveer 4 uurtjes slaap hebt gehad. Na 4 uurtjes slaap zit je als het goed is in een diepe REM fase, en in die fases droom je vrij helder. Ik kan niet precies verklaren hoe het werkt, maar het lijkt erop alsof de koffie er in deze fases voor zorgt dat je wakker blijft in je dromen. Bovenstaande heb ik overigens puur bij toeval ontdekt.

Verwijderd

Lijkt me erg gaaf... niet zoiets als de matrix als ik het zo lees *knip* en ik heb een gun etc....

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 04 mei 2002 01:13 schreef Qosmic het volgende:

[..]

Klinkt wel heel cool allemaal, maar kan je dat lucide dromen ook leren op de 1 of andere manier?
Ik heb t nog nooit gehad :( maar wil ook weleens in een ferrari cruisen of een 747 vliegen! :9
Ja kijk maar eens op deze site.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Op vrijdag 03 mei 2002 23:53 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Voor een lucide dromen moet je - allicht - dromen, en je kan pas dromen als je slaapt. Een lucide droom is een droom waarin je bewust bent en je alles wat er gebeurt geheel kan besturen.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

het is mij 1 keer gelukt,

ik droomde dat ik in het beursgebouw eindhoven was, ineens switch "de cam" naar het plafond, en zie dat er ineens een vliegtuig crashte in het gebouw, ik begon weg te rennen, en had ineens in de gaten dat het niet echt was en dat ik dus droomde, dit was uber phat

MAAR

mijn moeder was ziek en begon 20 seconde later keihard te kotsen in de badkamer langs me :( dus werd ik wakker ja :( grrrrrrrrrrrrrr

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ik droom dan "weet" ik dat het niet echt is. ik kan ook een droom naar mijn eigen hand zetten of gewoon wakker worden. Ik ken verder niemand die dit ook kan. misschien iemand van jullie

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

'k schrijf wel veel dromen op maar ben nog maar 1 x lucide geworden.

vannacht trouwens niet; 'k was zo dronken als ik de hele week nog niet geweest was en dat zegt wat *D
Pagina: 1