Geen ene meter!
Ik heb ongeveer drie jaar geleden een jaar lang een dagboek bijgehouden van al mijn dromen (ik droom zeer regelmatig) maar ik heb er geen herkenning, patroon of verklaring ervoor kunnen vinden. (dat komt ook omdat ik behoorlijk sceptisch ben)
Ik kan niets anders dan tot de conclusie komen dat mijn dromen een manier voor mijn hersenen zijn om de recente gebeurtenissen te verwerken en die lekker onlogisch tijdens mijn nachtrust tot uitting te laten komen.
Wel las ik een interessant verhaal uit een leerboek Psychologie die dromen heel practisch verklaarde:
" Een droom is een 'slimme' manier van je lichaam om je voor te bereiden op het wakker worden. Denk bijvoorbeeld aan een machine die een poosje heeft stil gestaan. Deze moet eerst opgewarmt worden om optimaal te kunnen functioneren.
Dromen hebben dezelfde functie voor je lichaam.
Wanneer je droomt beginnen veel spieren in je lichaam te reageren en worden actief (denk aan het woelen in je slaap).
Je lichaam bereid zich voor om wakker te worden en zo weer actief te zijn zonder veel problemen.
Dit kan ook verklaren waarom de meeste dromen vaak beginnen, vlak voor het ontwaken. "