Toon posts:

[wc]wat is de beste bodem dikte van waterblok?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met frezen van mijn nieuwe waterblok nu vraag ik mij af wat de beste dikte is van bodem .
ik heb speling tussen de 5mm en 1mm dikte.
weet iemand ook hoe ik aan een freesje komt om koper te frezen want het freesje waar ik nu mee bezig ben is goed als kapot.

Verwijderd

ik snap het niet echt, je bedoeld de maat tussen de uitgefreesde gleuf en de bodem??

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 21:14
Des te dunner hoe beter lijkt me dan heb je een snellere overdracht van warmte, dus als je het netjes op 1 mm kan. ZOnder erdoorheen te frezen :) .

En een ander freesje is vrij prijzig dacht ik zeker voor in koper. Kijk eens bij de betere doe-het-zelf-zaak.

Leeg

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 22:07 schreef MasterOverdrive het volgende:
ik snap het niet echt, je bedoeld de maat tussen de uitgefreesde gleuf en de bodem??
ja het staat er niet zo duidelijk maar dat is wel wat ik bedoel dus hoeveel moet er tussen de bodem gleuf over blijven.

Verwijderd

zo dun mogelijk idd :)\

houd rekening met:

- druk op de procesor ( geen scheurtjes in je waterblok ) :'( )
- niet er doorheen freezen
- druk van water

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 21:14
Op vrijdag 03 mei 2002 22:15 schreef MasterOverdrive het volgende:
zo dun mogelijk idd :)\

houd rekening met:

- druk op de procesor ( geen scheurtjes in je waterblok ) :'( )
- niet er doorheen freezen
- druk van water
Klopt maar met de druk van water hoef je weinig rekening te houden denk ik, tenminste die si vast niet sterk genoeg om 1 mm dik Cu kapot te knallen.

Leeg

Verwijderd

Ik zou 3 mm doen denk ik. Dan word die hitte ook nog een beetje verspreid enzo.. en toch stevig.

Verwijderd

Een blok van een mm of 5 zal iets meer ŽvertragingŽ opleveren, waardoor je koelvermogen en de warmte afgifte van je processor, gelijkmatiger opgevangen wordt.
De temperatuur schommelingen blijven dan ook iets minder bruusk.

Ook heeft een iets dikker koelblok minder problemen met de druk/kracht waarmee het op je cpu wordt gedrukt.

Hoe gaat het ŽcontactŽ profiel voor het water in je koelblok eruit zien ?
Heb je een schema of tekening ??

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 22:23 schreef DragonLord het volgende:
Een blok van een mm of 5 zal iets meer ŽvertragingŽ opleveren, waardoor je koelvermogen en de warmte afgifte van je processor, gelijkmatiger opgevangen wordt.
De temperatuur schommelingen blijven dan ook iets minder bruusk.

Ook heeft een iets dikker koelblok minder problemen met de druk/kracht waarmee het op je cpu wordt gedrukt.

Hoe gaat het ŽcontactŽ profiel voor het water in je koelblok eruit zien ?
Heb je een schema of tekening ??
het blok is 60mm x 50mm x 10mm.
de gleuf 8mm breed en 8,5mm diep en loop in een spiraal naar buiten toe met 2mm wandjes tussen de gleuven.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 22:43 schreef lisai het volgende:

[..]

het blok is 60mm x 50mm x 10mm.
de gleuf 8mm breed en 8,5mm diep en loop in een spiraal naar buiten toe met 2mm wandjes tussen de gleuven.
Dus je hebt 1,5 mm speling voor de boven- en onderkant of maak je nog een apart ŽkapjeŽ met de aansluitingen voor de leidingen ?

Als de tussenwandjes 2mm zijn en deze tot 10 mm hoog blijven dan kunnen deze wat meer ŽsteunŽ geven en dus het doorbuigen van je blok voorkomen.
Ook dit hangt af van de hoeveelheid omwentelingen je de spiraal laat maken.

Wat voor cpu moet ie trouwens koelen :? :?

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 22:06 schreef lisai het volgende:
ik ben bezig met frezen van mijn nieuwe waterblok nu vraag ik mij af wat de beste dikte is van bodem .
weet iemand ook hoe ik aan een freesje komt om koper te frezen want het freesje waar ik nu mee bezig ben is goed als kapot.
Freesje ?
Heb je niet de beschikking over een freesbank dan ? Met het bijbehorende materiaal ?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 23:14 schreef DragonLord het volgende:

[..]

Freesje ?
Heb je niet de beschikking over een freesbank dan ? Met het bijbehorende materiaal ?
nee ik doe het met een bovenfrees met een freesje voor hout.
van daar dat ik een freesje zoekt waar je koper mee kan frezen.
want dit freesje is nu dus naar de kloten .
antwoord op je vraag voor welke processor dit koelblok is
ik wil van de zomer nieuw spul kopen een epox8k3a
moederbord en een 2100xp.
en daar ben ik nu dus een nieuw waterkoel setje voor aan het maken ik moet dus ook nog een blokje voor vgakaart maken en voor de chipset .
ik heb nu een duron600@1000 met een waterblokje uit 1mm koper plaatjes in elkaar gesoldeerd.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 23:34 schreef lisai het volgende:

[..]

nee ik doe het met een bovenfrees met een freesje voor hout.
van daar dat ik een freesje zoekt waar je koper mee kan frezen.
want dit freesje is nu dus naar de kloten .
antwoord op je vraag voor welke processor dit koelblok is
ik wil van de zomer nieuw spul kopen een epox8k3a
moederbord en een 2100xp.
en daar ben ik nu dus een nieuw waterkoel setje voor aan het maken ik moet dus ook nog een blokje voor vgakaart maken en voor de chipset .
ik heb nu een duron600@1000 met een waterblokje uit 1mm koper plaatjes in elkaar gesoldeerd.
Ik zou gewoon als ik jou was een Z4 blok of een Dangerden blok kopen ...

Verwijderd

Ik zou het niet te dun maken, want je wil de warmte ook een beetje verspreiden naar de rest van je koelblok (i.v.m. de warmteoverdracht aan het water).
Stel dat je het heel dun maakt dan wordt het alleen warm boven de core, en zijn al die mooie watergangetjes in de rest van het blok er dus voor jan dinges ingefreesd.

even nieuwsgierig: wat voor frees had je trouwens gebruikt: hardmetaal of hss? en wat voor vorm: spiraal of recht?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 04 mei 2002 00:16 schreef Bum het volgende:
Ik zou het niet te dun maken, want je wil de warmte ook een beetje verspreiden naar de rest van je koelblok (i.v.m. de warmteoverdracht aan het water).
Stel dat je het heel dun maakt dan wordt het alleen warm boven de core, en zijn al die mooie watergangetjes in de rest van het blok er dus voor jan dinges ingefreesd.

even nieuwsgierig: wat voor frees had je trouwens gebruikt: hardmetaal of hss? en wat voor vorm: spiraal of recht?
een hss frees.
de spiraal vorm is er een rechte kanalen die elke keer 45 graden de hoek om gaat,dus een soort 8hoek vorm.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 03 mei 2002 22:06 schreef lisai het volgende:
Je moet er ongeveer tussenin zitten, of nog beter: in het midden diker, en naar buiten toe dunner.

Dik in het midden, 4 mm ofzo, om de warmte goed naar een groter oppervlak af te voeren.

Dunner, tot 1 mm, naar buiten toe om de 'uitgespreide' warmte beter af te voeren.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1