Toon posts:

Zwart/Wit beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar een poging omdat mijn vorige topic werd gesloten.

Ik heb zojuist mijn computer op de tv aangesloten.
Alleen het beeld is zwart/wit.
Ik heb de resolutie al op 640*480 en 800*600 gezet, 256 of 16 bit kleur, kabel zit goed, geen refreshrate fix geinstalleerd, beeld staat op PAL ingesteld niet op NTSC.
Waar kan het aan liggen???
Ik heb een Hercules 3D Prophet 2 GTS, driver versie 21.81 (ook al een hoop andere geprobeerd), philips TV (71 CM).
Ow en Scart en S-Video zijn beide zwart wit.
Ik heb nu ook mijn TV op mijn kamer geprobeerd maar precies hetzelfde zwart/wit.

Als ik formaat video uitvoer kies en ik dan tussen een paar van die opties schakel dan heb ik heel even een fractie van een seconde kleur. Dus het ligt niet aan de kabel.

Ik heb de TV-OUT faq al een paar keer doorgelezen en hier kan ik niets vinden. Sluit deze topic aub niet. Ik ben radeloos. Wat kan ik nog doen???

Verwijderd

Probeer het PAL-G formaat eens?
Anders kan het ook aan je kabel liggen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens proberen.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
:Z

ik ga niet eens meer de link geven naar de tv-out faq, kijk bovenaan de topiclijst
Niet duidelijk genoeg :?

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
gebruik eens de search. Steeds opnieuw een topic openen werkt niet, want die worden toch weer gesloten

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Help, ik krijg alleen maar zwart/wit beeld...
Dan moet je de volgende dingen proberen (later wordt dieper op elk punt ingegaan) :

Check het tv-out signaal : moet op PAL staan in plaats van NTSC
Gebruik het juiste videokanaal
Gebruik de composite aansluiting (gele ingang)
Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt ?
Zorg dat je verzadiging (saturation) goedstaat
Werk niet via een SCART-blok
Mocht je er nog niet uitkomen zorg dan dat je in het topic wat je opent extreem duidelijk bent en alles laat zien wat je geprobeert hebt, anders krijg je 100% zeker als eerste reactie of je je tv-out wel op PAL hebt staan. De kans dat zo'n topic opgelost wordt is trouwens minimaal : TV-out werkt niet naar behoren (grijs beeld)

Check het tv-out signaal : moet op PAL staan in plaats van NTSC
Waarschijnlijk staat deze waarde wel al ingesteld op PAL, want dat is de Europese standaard. Maar kijk het voor de zekerheid even na.
Sommige tv's zijn in staat allebei de signalen goed weer te geven, meestal is dit niet het geval en krijg je op een PAL tv bijna zwart/wit beeld als er een NTSC signaal de tv binnenkomt.

Waar stel ik dit dan in

Bij de meeste Geforce-kaarten vind je het bij display properties, advanced, twinview, device settings, output device, change format.
Bij Matrox kaarten is het display properties, advanced, dualhead, tv output, tv standard, change settings.

Gebruik het juiste videokanaal
Bij de meeste moderne tv's heb je keus uit meerdere videokanalen, meestal S-Video (ook wel S-VHS genoemd), composite en het normale beeld. Zit je op het verkeerde kanaal, dan kan het zijn dat de kleuren verkeerd worden weergeveven. Op de volgende afbeeldingen is te zien hoe je beeld eruit ziet op de verschillende videokanalen als je een composite-aansluiting op een Sony tv hangt :

Bij Sony tv's heb je de kanalen Ext1, Ext2, Ext-- en S-Video. Bij Philips is het Ext1, Ext2, Svhs2 en ext3. Let op dat als je S-Video signaal gebruikt, dat je het juiste kanaal op je tv daarvoor kiest, meestal met een extra 'S' aangeduid.

Gebruik de composite aansluiting (gele ingang)
Een S-Video aansluiting bestaat uit 2 delen : Y en C. Y is de luminatie/helderheidsniveau en C is chroma, wat staat voor kleur. Sommige tv's kunnen dit signaal niet samenvoegen en dan krijg je zwart/wit beeld. Heb je geen composite aansluiting spring dan naar het volgende punt om te kijken hoe je een convertertje kan maken.

Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt ?
Sommige tv's ondersteunen geen SCART (RGB) en/of S-Video (S-VHS), maar alleen compositesignaal. In de handleiding van je televisie vind je hier informatie over, als je geen handleiding (meer) hebt kun je in de meeste gevallen de specificaties van je tv wel op het internet vinden.

In dit geval kun je dus geen S-Video-kabel gebruiken !

Je zult een andere kabel moeten kopen/maken. Om het even uit te proberen kun je gewoon een audiokabel tussen je tv en de pc hangen, dit zal waarschijnlijk niet zulke beste kwaliteit zijn, maar je kunt het ermee wel goed uitproberen ermee zonder een kabel te hoeven kopen. Sommige mensen zeggen dat je uiteindelijk
zelfs best met een (goede) audiokabel uit de voeten kunt !

Heb je alleen een S-Video uitgang dan kun je een verloopstukje kopen of zelf maken. Het is vrij simpel om een verloopstukje te maken :

Mensen met een Conexant tv-out chip hebben geluk en hoeven niet veel te solderen:

Heb je geen Conexant? Geen nood, de redding is hier:

Meer infomatie vind je hier.

Zorg dat je verzadiging (saturation) goed staat
Met TVTool en sommige drivers kun je de kleurverzadiging (saturation) instellen, zet je deze te laag dan krijg je zwart/wit of bijna zwart wit. Met Photoshop heb ik dit plaatje gemaakt om het een beetje te illustreren :

Werk niet via een SCARTblok.
Sommige tv's hebben geen S-Video in hun SCART-aansluiting (om geld te besparen of een of andere andere lullig reden )
Je kunt dan zulke taferelen krijgen:
Dat dus :P

Verwijderd

Topicstarter
Mensen allen bedankt ik heb eindelijk kleur.

Verwijderd

:X

Staat dus gewoon in de FAQ!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.