mac os 9 / linux / win me netwerk problemen

Pagina: 1
Acties:

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
Ik probeer hier thuis een netwerkje te leggen, en dit is me al redelijk goed gelukt (5 pc's zijn al aangesloten), maar mn MAC G4 (met os 9.0) werkt me nog steeds tegen.
de server is een dualboot pc-tje met linux en winME (en is tevens m'n workstation).

kan iemand mij uitleggen hoe ik mn Mac kan laten praten met de server/ het netwerk? ik heb al geprobeerd om de tcp/ip instellingen handmatig en via dhcp in te stellen, maar dit mocht niet baten. nu vond ik in de search wel al iets over appletalk, maar de meningen hierover liepen nogal uiteen, vandaar deze vraag dus.

Verwijderd

kijk eens naar samengebruik op de mac, dan kan windows de mac zien, andersom moet je dacht ik appletalk instellen en dan een appletalk share aanmaken

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

wat wil je doen?
wil je 'internetten' of filesharing doen? en zo ja, hoeveel / vaak?

je hebt nl. de mogelijkheid om danwel de PC appletalk te laten praten, of de mac smb - maar misschien voldoet FTP wel voor de af-en-toe bestandsuitwisseling?
scheelt je iig een hoop geld en tijd.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• kroeske
het gaat voornamelijk om internet sharing en printer sharing. ik had internet heel ff aan de gang, maar om de een of andere vage reden was het na een minuut of 10 over:'( (printer zag ie (logischerwijs :?) niet, deze heb ik geprobeerd via chooser te vinden, maar dat lukte me niet). ik ga in iedergeval even naar samengebruik kijken.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

netatalk voor linux

appletalk op mac aanzetten en dan ziet ie wel alles mits goedgeconfigureerd

• chem

chem

Reist de wereld rond

netatalk heb je niks aan bij printer en internetsharing, netatalk is filesharing, en geen lolletje om aan de praat te krijgen als het niet wil.

Stel je gateway in, en de Mac via tcp/ip control panel (gewoon fixed IP), daar zou weinig fout moeten gaan...

De printersharing - is het een postscript netwerk printer of iets anders, en zo ja - wat dan?

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

als je me eveneen maitje stuurt met je email adres erin, dan mail ik je mijn tel nummer en als je me dan belt dan kan ik je alles uitleggen wat je wilt weten, ik ben namelijk met de mac groot geworden, en geb zins een paar jaar nu een pc erbij, en die 2 draaien bij mij vlekkeloos in een netwerk.

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• kroeske
Op zaterdag 04 mei 2002 11:08 schreef chem het volgende:
netatalk heb je niks aan bij printer en internetsharing, netatalk is filesharing, en geen lolletje om aan de praat te krijgen als het niet wil.

Stel je gateway in, en de Mac via tcp/ip control panel (gewoon fixed IP), daar zou weinig fout moeten gaan...

De printersharing - is het een postscript netwerk printer of iets anders, en zo ja - wat dan?
de printer is een hp officejet 710 die geinstalleerd is aan een van de pc die in het netwerk hangt (niet de server).
ik heb ook nog een apple laserwriter 4600PS staan, maar om de een of andere reden is die niet meer te instaleren op een G4 (als iemand weet hoe, dan is dat een 95% oplossing voor de huidige situatie).

ik heb bij de mac tcp/ip nu handmatig ingesteld (met de zelfde waarden als die via dhcp waren ingesteld), maar nog steeds geen teken van leven:(
Op zaterdag 04 mei 2002 11:18 schreef Petergr het volgende:
als je me eveneen maitje stuurt met je email adres erin, dan mail ik je mijn tel nummer en als je me dan belt dan kan ik je alles uitleggen wat je wilt weten, ik ben namelijk met de mac groot geworden, en geb zins een paar jaar nu een pc erbij, en die 2 draaien bij mij vlekkeloos in een netwerk.
bedankt voor je aanbod, ik ga eerst nog wel wat proberen, mocht het echt niet lukken dan zal je zeker van me horen ;)

• kroeske
na nogmaals de tcp/ip instelingen veranderd te hebben, heb ik nu in ieder geval wel een netwerk verbinding (en dus internet).
als ik nu the printer zichtbaar wil maken voor de mac, moet ik dan appletalk op de server (en/ of op de pc waarop de printer is aangesloten) instaleren?

• chem

chem

Reist de wereld rond

geen teken van leven? :)

kan je wel van en naar de G4 pingen?
kan je vanaf de G4 wel naar een IP (geen adres) op het internet pingen? (bv. 17.254.3.183, apple.com)

Hmz, een 4600PS ken ik niet maar die lijkt me een mooier ding dan de officejet :)

Wat 'lukt' er niet? Je moet nl. ook gewoon naar dat ding kunnen printen met de generic postscript printer driver, alleen zonder speciale 'features' dan.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op zaterdag 04 mei 2002 12:05 schreef kroeske het volgende:
na nogmaals de tcp/ip instelingen veranderd te hebben, heb ik nu in ieder geval wel een netwerk verbinding (en dus internet).
als ik nu the printer zichtbaar wil maken voor de mac, moet ik dan appletalk op de server (en/ of op de pc waarop de printer is aangesloten) instaleren?
nee, dat heeft echt geen zin.
Je zult een driver daarvoor moeten vinden die over een netwerk kan printen. Zoek eens bij versiontracker.com, wie weet...

• kroeske
het nare van die 4600PS is, is dat er alleen een soort van ps2 aansluiting op zit (die nu met een verlengstukje een telefoonkabel aansluiting heeft) maar daarvoor is geen aansluiting op de mac :'(

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op zaterdag 04 mei 2002 12:09 schreef kroeske het volgende:
het nare van die 4600PS is, is dat er alleen een soort van ps2 aansluiting op zit (die nu met een verlengstukje een telefoonkabel aansluiting heeft) maar daarvoor is geen aansluiting op de mac :'(
ah, 4/600PS als in personal. Dat zal wel een localtalk connector zijn dan, en dat gaat niet werken op een G4 nee.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112505
voor de specs:
"Ports:LocalTalk"

Yep, daar wrangt de schoen dus. Een localtalk connector via PCI kan vast wel, of een localtalk2ethernet bridge maar dat gaat je dikke knaken kosten

• kroeske
kwam via versiontracker.com uit op het programma dave, werkt goed tot dusver, alleen is er nog een probleem (en ik vrees dat et door de printer zelf komt), en dat is dat de printer ik denk binairy code uitprint ipv text (kan ook postscript zijn, maar daar heb ik verder weinig kaas van gegeten).
iemand toevallig een oplossing hiervoor, of is het gewoon onmogelijk met de huidige oplossing?

• kroeske
^^klein schopje^^ ;)
Pagina: 1