Kan geen NTFS partitie verwijderen met FDISK

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 18:36
Ik heb een pc met daarop twee partities, een Fat32 partitie en een NTFS partitie. Ik wil deze twee partities verwijderen met behulp van FDISK, de Fat32 partitie gaat zonder problemen alleen de NTFS partitie lukt niet.
Onder FDISK heb je bij het verwijderen van partities vier opties. Elke optie geeft een andere foutmelding;
1. Delete Primary DOS Partition
Melding die ik krijg bij deze optie:
No Primary DOS Partition to be deleted
2. Delete Extended DOS partition
Melding die ik hierbij krijg:
Cannot delete Extended DOS partition while logical drive exists
3. Delete Logical DOS drive(s) in the Extended DOS partition
Foutmelding die ik krijg:
Nog logical drives defined
4. Delete Non-DOS Partition
Foutmelding:
Partition selected is not a Non-DOS Partition

Kort samengevat, welke optie ik ook probeer het werkt niet. Ook heb ik de FAQ over FDISK al gelezen, hier kom ik echter ook niet verder mee. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe en hoe ik toch mijn NTFS partitie kan verwijderen.

Verwijderd

Wat je ook kan doen is booten vanaf de Windows XP cd-rom, en dan tijdens de setup heb je de mogelijkheid om de 2 partities te verwijderen of te converteren naar FAT32.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
delpart.exe kun je gewoon heel simpel partities mee verwijderen

voor meer info: www.google.com

A wise man's life is based around fuck you

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49
mooie tool he, fdisk :P

booten met WinXP danwel WinNT CD en vanuit daar je partities verwijderen en anders de DELPAR utility gebruiken (wat weer standaard bij win95/98 zit)

• mol99
Heb ik al geprobeerd maar het probleem is dat de CD bij het begin al vastloopt. Dit ligt niet aan de pc. De oplossing die me werd gegeven om het vastlopen te voorkomen was het verwijderen van de partities zie ook:
[topic=483228]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mmmm... dat is raar. Normale wijze zou optie 4 (Delete Non-DOS Partition) de juiste keuze zijn voor het verwijderen van de NTFS partitie.

Ik duw dit topic even richting [forum=23] daar dit geen [forum=11] betreft en een mogelijke oplossing eerder in de hoek van de Ms-dos freaks zal worden gevonden.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• sverzijl
Op vrijdag 03 mei 2002 20:00 schreef mol99 het volgende:
Heb ik al geprobeerd maar het probleem is dat de CD bij het begin al vastloopt. Dit ligt niet aan de pc. De oplossing die me werd gegeven om het vastlopen te voorkomen was het verwijderen van de partities zie ook:
[topic=483228]
mja, als zowel delpar(t) als booten van WinXP/NT CD niet werkt dan zou je ook nog partition magic kunnen proberen. Lukt dat niet of heb je die tool niet, hang de HD dan even in de PC waarop je nu zit te GOTten en verwijder je partities van daaruit.

• mol99
Dat delpart.exe dat zit in de Microsoft NT 3.1 recource kit, die is alleen ongeveer 4 MB en past dus niet op een diskette.
Is er een optie om die delpart.exe toch op een diskette te krijgen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op vrijdag 03 mei 2002 20:15 schreef mol99 het volgende:
Dat delpart.exe dat zit in de Microsoft NT 3.1 recource kit, die is alleen ongeveer 4 MB en past dus niet op een diskette.
Is er een optie om die delpart.exe toch op een diskette te krijgen?
delpart.exe is maar 123kb... pas zat op een floppy hoor!

A wise man's life is based around fuck you

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat ik zelf bij iemand heb gedaan toen ik zijn partities niet weg kreeg was het downloaden van een Linux-rescuedisk (zie hier voor een lijst). Hiermee start je gewoon op en vervolgens draai je (ervanuitgegaan dat het je eerste schijf betreft, zie de FAQ voor uitleg over namen van schijven) 'fdisk /dev/hda'. Je krijgt een archaïsch programma voor je neus (vanuit windows-gebruikers gezien althans) dat bijzonder krachtig is :). Typ 'p' om je huidige situatie te bekijken, typ 'd' om een partitie te verwijderen, typ 'n' om een nieuwe te maken en typ 't' om het type ervan te wijzigen. Er zit ook in het programma zelf een help-functie, dus daar moet wel uit te komen zijn, ook zonder Linux-kennis.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• sverzijl

• mol99
Het is gelukt met Delpart!!! Makkelijk programmaatje. Helaas kan ik nu nog steeds m'n XP cd niet installeren :-(
Daar zal ik maar een andere topic voor openen.

Verwijderd

sorry hoor.. maar is dit nu NOS :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

MS-DOS komt wel van Microsoft, maar het is geen Windows. Mensen met problemen die in DOS (kunnen) worden opgelost zijn dus in Non-Windows Operating Systems aan het juiste adres :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 03 mei 2002 20:01 schreef Merely het volgende:
Mmmm... dat is raar. Normale wijze zou optie 4 (Delete Non-DOS Partition) de juiste keuze zijn voor het verwijderen van de NTFS partitie.
Het is al heel lang bekend dat de MS FDISK héél vaak problemen heeft met het verwijderen van non-dos partities, met het zien/verwijderen van meerdere primary partities, geen meerdere primary partities kan aanmaken, en meer van dat soort dingen.
Ik duw dit topic even richting [forum=23] daar dit geen [forum=11] betreft en een mogelijke oplossing eerder in de hoek van de Ms-dos freaks zal worden gevonden.
Misschien off-topic, maar bepaald veel DOS freaks zitten hier niet.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 22:02 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Het is al heel lang bekend dat de MS FDISK héél vaak problemen heeft met het verwijderen van non-dos partities, met het zien/verwijderen van meerdere primary partities, geen meerdere primary partities kan aanmaken, en meer van dat soort dingen.
[..]

Misschien off-topic, maar bepaald veel DOS freaks zitten hier niet.
Volgens mij bedoelt ie dat je met een paar linux diskettes met de fdisk van linux het kan proberen. Hoe die fdisk van linux dan ook wel mag heten.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

zoek eens naar Ranish Partition Manager

en kijk in de fdisk faq: [topic=390009]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• ProZa|IA
  • Laatst online: 15-06-2005
Waarom zie je maar zo weinig mensen GDISK gebruiken ?
In geval van de topic openener:
GDISK 1 /del /all (als dit de eerste hd was tenmiste) en je bent klaar. Bij elkaar een seconde of 5 werk.
Aanmaken partitie:
GDISK 1 /cre /pri /for /q (een 20 Gb schijf is in 20 seconde compleet klaar en geformateerd in fat32)
Kijken bij Symantec .... hij is gratis
De tool van elke beheerder. Zet hem op je bootflop van 98 i.p.v. fdisk. Ideaal voor mensen die huiverig zijn voor linux.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 04 mei 2002 08:49 schreef Kick het volgende:
Volgens mij bedoelt ie dat je met een paar linux diskettes met de fdisk van linux het kan proberen.
Nee. Eerst heeft hij het over de optie 'Delete Non-DOS Partition', die alleen in MS fdisk te vinden is, en even later heeft hij het over 'MS-DOS freaks'...
Hoe die fdisk van linux dan ook wel mag heten.
'fdisk' (en er is ook cfdisk, die misschien een makkelijkere interface heeft).

Verwijderd

Hmm gewoon PartitionMagic gebruiken.

www.partitionmagic.com

klik hier : http://www.partitionmagic.com/downloads/eval-soho.html

en download,instaleren en de diskette's aanmaken.
die diskettes kun je samen met een bootflop gebruiken om alle filesystem partitievormen enz te moven, deleten, formateren, check op errors, set active enz enz .....

succes ! }:O

Verwijderd

Ga gewoon met je XP/W2k bootable cd naar RECOVERY console en delete die partitie maak hem opnieuw aan en ga dan naar FDISK.

• sverzijl
lezen is ook een kunst.. Hij heeft het probleem al lang opgelost.
Pagina: 1