Op vrijdag 03 mei 2002 18:26 schreef MRic3 het volgende:
Gamma heeft ook goed spullen hoor (alhoewel ik liever naar de karwei ga) maar:
Maar niet op CAI gebied!
Het zou in principe mogelijk moeten zijn om met 4 tv's een goed beeld te krijgen ZONDER versterker!
Zelfs met het signaal wat de UPC aflevert (De upc heeft de "aflevereisen" verlaagd naar amerikaans niveau. Dat houd in dat je inderdaad minder en minder goed signaal krijgt dan vanouds, van de staatsbedrijven.)
Maar het gaat je niet lukken met de bagger van de doe het zelf zaken als gamma/praxis/hubo/karwei enz enz. Ga naar de betere electronicazaken of installatietechniek zaken in de buurt en zie iets te krijgen van hirschman of tratec.
Het liefst een 4 weg splitter en dan alles vandaf dat punt naar de verschillende tv's toeleiden.
Werk niet met die crappy plastic stekkers, maar gebruik overaf F-connectoren (en gebruik voor wat je in de tv steekt hirschman stekkers, of nog beter: zo'n tv aansluitplug op een F-connector)
Als je niet de mogelijkheid hebt om vanuit 1 plek 4 kabels te trekken, doe dan 3x2 splitten. Dus eerst in 2'en naar opnieuw 2 2-weg splitters.
Split niet het tv-signaal, maar split de "grondkabel" en geef het liefst elke kamer zijn eigen einddoos.
Vervang ook je gamma-wanddozen door typen van hirschman/tratec. Je gelooft nooit wat voor verbetering dat kan geven, totdat je het zelf hebt gezien.
Ik heb mijn hubo ding vervangen door een tratec en het beeld ging van ontzettende sneeuw naar retestrak!!
De hele operatie kan zo een 50-100 euro kosten, maar je hebt dan wel strak beeld.
Mocht dan achteraf blijken dat het nog steeds niet optimaal is, kan je voor de eerste splitter een versterker plaatsen (nogmaals: Niet zo'n flut wit kassie van de gamma, maar een echte. Hirschman of kübler) Je kan ook een kübler met 4 uitgangen nemen, dan vervalt je splitter. Een _goede_ versterker kost tussen de 60 en de 90 euro! Die dingen van 15 euro leveren eerder een verlies dan een winst op!
Ik heb hier in huis ook spullen van tratec (de "wanddoos" en splitter) en hirschman (tv/radio connectoren) geïnstalleerd. Bij nederland twee was de winst het beste te zien: We gingen van ruisonderdrukking maximaal en beeldscherpte minimaal (instellingen op de tv) en nog steeds schuine lijnen door het beeld naar ruisonderdrukking standaard en beeldscherpte stand 2 (van de 4, standje 3 is eigenlijk het fijnst) zonder schuine stoorlijnen en een perfect strak beeldje!
We hebben het signaal in drieën gesplit (naar drie kamers met eigen einddoos) en ook een kabelmodem (de upc installeert daar tegenwoordig splitters voor met een 50/50 deling.) dus het signaal is al op halve sterkte voordat we uberhaupt kunnen gaan splitten!
Zeer zeker de moeite waard dus!!