Toon posts:

Suse 8 Prof LAN probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Suse 8 prof gekocht & geinstalleerd.
Nu heb ik de dhcpd server gestart. Andere pc's in het LAN krijgen wel een ip, maar kunnen nog niet het internet op.
Een configtool om een LAN te configureren kan ik niet vinden.

Iemand?

Verwijderd

Je bedoelt je internet delen of niet. Nou ik vind dat maar klote maar je moet dat met ipchains of iptables doen. Met uname -a kun je kijken welke kernel je hebt als je een kernel 2.4.nogwat hebt moet je iptables gebruiken anders ipchains.

Ps bedoelde je dit of heel wat anders

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 18:15 schreef LarBor het volgende:
Een configtool om een LAN te configureren kan ik niet vinden.
hehe... kijk eens naar het programma waarmee je suse hebt geinstalleerd, yast2... deze kun je starten met (hoe logisch) het commando yast2 (grafische mode) of yast (text mode)... yast2 heeft meerdere modules, waaronder configuratiemodules voor je netwerk... staat overigens ook standaard in je kde menu... (onder system geloof ik)

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat YaST. Ik kan er mijn netwerkkaarten mee configureren, maar echt een LAN configgen niet.

De pc's in het LAN krijgen wel een ip en ik kan ze ook pingen, maar blijkbaar werkt er iets nog niet goed.

Ik heb in /etc dhcpd.conf gemaakt en aangepast.
Heb daarin de dns servers van @home gezet.

Moet ik nog iets van gateway of routing instellen misschien?

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

B2

wa' seggie?

Op vrijdag 03 mei 2002 18:44 schreef LarBor het volgende:
Leuk dat YaST. Ik kan er mijn netwerkkaarten mee configureren, maar echt een LAN configgen niet.

De pc's in het LAN krijgen wel een ip en ik kan ze ook pingen, maar blijkbaar werkt er iets nog niet goed.

Ik heb in /etc dhcpd.conf gemaakt en aangepast.
Heb daarin de dns servers van @home gezet.

Moet ik nog iets van gateway of routing instellen misschien?
Je moet NAT aanzetten (als in: Windows Internet delen of hoe heet dat ook al weer).
In ieder geval moet je aan je clients het IP van je SuSE bak doorgeven (via DHCP) alszijnde de gateway.
Volgens mij kun je in yast2 ook wel ergens aanzetten dat je server internet moet delen/doorgeven.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik geloof niet dat Yast zo'n optie heeft hoor... En als 'ie er wel is, laat het dan ff weten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Je moet NAT aanzetten (als in: Windows Internet delen of hoe heet dat ook al weer).
In ieder geval moet je aan je clients het IP van je SuSE bak doorgeven (via DHCP) alszijnde de gateway.
Volgens mij kun je in yast2 ook wel ergens aanzetten dat je server internet moet delen/doorgeven.
En hoe doe ik dat?

Kan dat in die dhcpd.conf ?
ik heb iig dit gedaan: rcdhcpd start

dan wordt de hele mikmak gestart

• B2

B2

wa' seggie?

Op vrijdag 03 mei 2002 19:38 schreef LarBor het volgende:

[..]

En hoe doe ik dat?

Kan dat in die dhcpd.conf ?
ik heb iig dit gedaan: rcdhcpd start

dan wordt de hele mikmak gestart
Nee dat kan niet in dhcpd.conf, daar moet je alleen je gateway adres (adres van je server) opgeven. (Lijkt me voor jou handiger in yast2 trouwens.)
Staat er nergens een vinkje van this server act as gateway oid... even zoeken kan ook geen kwaad.

• B2

B2

wa' seggie?

anyway, als je SuSE 8 gewoon legaal hebt, heb je ook installation support oid.
Tenminste dat had ik destijds met 6.1 wel.

Gewoon een mailtje sturen, en je krijg antwoord terug.

Verwijderd

Of gewoon het YAST2 COntrol Center opstarten. Zorgen dat je je netwerkkaarten goed hebt werken (network/Basic) en dan de suseFirewall ff aan zet, met de juiste instellingen (bijvoorbeeld NAT, portforwarding, etc)

De firewall kun je ook configgen en aan zetten in yast2 (security and users en dan dubbelklikken op Firewall)

En dan heb je NAT, portforwarding, een Firewall, etc.

Maar als je Suse gekocht hebt/had dan stond het waarschijnlijk gewoon in het boek wat je erbij krijgt, sinds versie 6.4 staat het namelijk letterlijk in het boek (NAT, de rest niet)

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Jajaja, hij doet het :)
Bedankt.. via firewall instellingen kon ik het fix0ren.
Pagina: 1