Toon posts:

fsck bij start-up: bash inloggen avoiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Redhat 7.x

Power down, server meteen dood.
Power up, server aan het rebooten.

Gaat dan de schrijven controleren en vind hij verloren data. Nu wil ik dat hij meteen dit gaat repareren met fsck en niet eerst naar de bash gaat(eerst root password invoeren) en dat je het commando handmatig in moet voeren.

Dit omdat deze server in Amsterdam staat en ik dat dus automatisch wil laten doen, hoe kan ik dit doen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou de binary van fsck even naar fsck.real kunnen verplaatsen en er eigen programma voor in de plaats zetten dat fsck /mijn/partitie draait en indien nodig steeds 'yes' of enter geeft. Let wel dat dit geen gewoon bash-script kan zijn aangezien er geen filesystem gemount is waarop een interpreter staat :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:37
Eleganter is mischien overgaan op Ext3, dat is journaling op ext2, dit is heel eenvoedig te converteren vanaf ext2 met tune2fs -j en een aanpassing in fstab.

Ext3 kan nog steeds ext2 gemount worden!
Je zou dan van die fsck zut af moeten zijn denk ik zo.
Journaling is zoiezo wel aan te raden als je server regelmatig brak downgaat ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar het enigste wat ik wil is dat bij een reboot hij bij zoiets automatisch het repareert.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:14
Ehm ja, maar dat met die 'verloren' data gaat dus niet helemaal lekker altijd, met ext2. Als je pech hebt kan het systeem niet meer booten na een onverwachte 'power-down'. Dat gaat niet verholpen worden door een script automatisch 'yes' te laten zeggen tegen fsck.

Je kan een bestaand ext2fs gewoon converteren naar ext3, en dan ben je zeker van het gezeur af. Ook kan het dan niet meer gebeuren dat je filesystems in een instabiele toestand raken (i.e. non-recoverable) na een stroomuitval.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, maar kan ik dat zonder risico zomaar doen, anders moet ik namelijk helemaal naar amsterdam..

Verwijderd

Topicstarter
En ik heb net gekeken:

Bij een andere server waar ik met scsi(raid 5) ext3 heb bleef hij ook hangen met de vraag op fsck. Hoe kan dat dan?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Power down, server meteen dood.
Power up, server aan het rebooten.

Gaat dan de schrijven controleren en vind hij verloren data. Nu wil ik dat hij meteen dit gaat repareren met fsck en niet eerst naar de bash gaat(eerst root password invoeren) en dat je het commando handmatig in moet voeren.

Dit omdat deze server in Amsterdam staat en ik dat dus automatisch wil laten doen, hoe kan ik dit doen?
Dat doet is normaliter ook. Alleen als fsck er niet meer uitkomt word je door het rc.sysinit script in een shell gedumped. Indien je daar inkomt is er zowiezo een probleem, dus echt voorkomen kun je dit niet.

Mogelijkheid is om ext2 / reiserfs te installeren, dan ben je van dat probleem af.

Verwijderd

Topicstarter
en wat is dat dan?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

en wat is dat dan?
ext3 / reiserfs zijn journalizing filesystems, die houden veranderingen in de metadata zelf bij. Een fsck is niet meer nodig bij deze filesystems.

Verwijderd

Topicstarter
ook niet bij een power failure? Omda tik dus op een andere server ext3 heb en daar hetzelfde fsck gezeik kreeg....
Pagina: 1