Toon posts:

Reserved Keyword in SQL String

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval. In een sql string proberen wij een update van een record voor elkaar te krijgen.

sqlString = "UPDATE TBL_MOD set NAAm = '"& rs("NAAM") &"' WHERE ID = 200"
db.execute sqlString

Nu is het probleem dat de waarde uit het veld rs("NAAM") het keyword IF bevat. De update van de database mislukt daarom.

Is er een manier om het gebruik van deze keywords in een sql string uit te schakelen.

Al geprobeerd:
- De string in een string te plakken zodat de execute het geheel als tekst string ziet. Resultaat gaat niet werken
- het woord IF uit de sting gehaald. Resultaat het werkt maar ik krijg de verkeerde bedrijfsnaam terug.
- spaties uit de string gehaald. Resultaat het werkt maar de verkeerde bedrijfsnaam.

Thnxs

marcel

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Euhmmm het lijkt me zeer sterk als het aan de string 'if' ligt die in een veldwaarde zou voorkomen. Komen er ook quotes in je waarde voor?

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
zet er ` omheen (die schuine)

• tomato
  • Niet online
Glimi: zet er ` omheen (die schuine)
Dat doe je wanneer je entitieiten als tabellen of velden wilt aanspreken waarvan de naam een reserved word is, niet om een string waarde aan te geven.

Overigens geldt die ` in dat geval voor MySQL, sommige andere databases gebruiken hier andere constructies voor.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op vrijdag 03 mei 2002 17:30 schreef tomato het volgende:

[..]

Dat doe je wanneer je entitieiten als tabellen of velden wilt aanspreken waarvan de naam een reserved word is, niet om een string waarde aan te geven.

Overigens geldt die ` in dat geval voor MySQL, sommige andere databases gebruiken hier andere constructies voor.
Da's waar ook, maar waarom zou de RDBMS gaan klagen over iets dat aangegeven is als een string? Het enigste wat ik kan bedenken is dat er een quote in staat, maar verder??

• tomato
  • Niet online
Glimi: Da's waar ook, maar waarom zou de RDBMS gaan klagen over iets dat aangegeven is als een string? Het enigste wat ik kan bedenken is dat er een quote in staat, maar verder??
Precies, da's ook wat ik dacht ;)

Verwijderd

Topicstarter
Er staan al quotes omheen. '" Op mijn toetsenbord staat deze schuin, alleen wordt het recht afgedrukt.

Er staan ook geen extra quotes in, daar had ik ook al naar gekeken. Zou dat het geval zijn dan wordt de rest ook als commentaar staan.

Pff. ik heb dit ook nog nooit meegemaakt en loop toch al wat jaartjes mee.
Ik ben nu een functie aan het schrijven waarin gecontroleerd wordt op deze keywords. Vervolgens laat ik een scherm zien waarin de gebruiker dit mag aanpassen. Anders weet ik het ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
SHAPOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OPGELOST!!!!!!!!!!!!
Maar vraag me niet waarom.

Als ik de string sqlString niet gebruik maar alles in 1 regel prop.

set rs = db.openrecordset("UPDATE TBL_MOD set NAAm = '"& rs("NAAM") &"' WHERE ID = 200") werkt het.

Thkx voor het snelle antwoord.!!!!

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 17:54 schreef oop het volgende:
Thkx voor het snelle antwoord.!!!!
Niet dat GoT je iets hielp ofzo :P

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
Op vrijdag 03 mei 2002 17:54 schreef oop het volgende:

set rs = db.openrecordset("UPDATE TBL_MOD set NAAm = '"& rs("NAAM") &"' WHERE ID = 200") werkt het.
Het werkt al... da's mooi... Maar misschien dat die " in rs("Naam") ook problemen zouden kunnen geven... 'T is maar een idee
Pagina: 1