maakt in principe niets uit 
Maar als je boxen wat meer kunnen hebben dan je versterker kan leveren heb je minder kans dat je ze per ongeluk opblaast.
Maar als je boxen wat meer kunnen hebben dan je versterker kan leveren heb je minder kans dat je ze per ongeluk opblaast.
heb je gelijk inOp vrijdag 03 mei 2002 17:20 schreef SH007 het volgende:
maakt in principe niets uit
ook is het geluid mooier als je speakers meer kunnen hebben dan je versterker geeft, daarmee bedoel ik, dat als je versterker 100watt is en je speaker ook 100watt, je speaker niet op het kantje hoeft te gaan, oftewel krakend geluid e.d.
Verwijderd
De speakers hebben een aanbevolen wattage van de verterker, b.v. 30 - 150 watt aan 8 ohm.
Dat betekend als een je een versterker hebt die 30 watt aan 8 ohm kan leveren je voldoende hebt, maar het is wel zo, hoe meer vermogen de verterker heeft, hoe meer controle je over je speakers hebt.
Mzzl
Dat betekend als een je een versterker hebt die 30 watt aan 8 ohm kan leveren je voldoende hebt, maar het is wel zo, hoe meer vermogen de verterker heeft, hoe meer controle je over je speakers hebt.
Mzzl
Mensen, dit is geheel afhankelijk van de versterker die je hebt.... Een versterker van 2x15 watt aan 4 ohm (mooi buisje
) kan zelfs speakers van 200 watt naar speakerheaven spelen
FF uitleg voor de niet elektronic-nerds onder onsOp vrijdag 03 mei 2002 18:04 schreef _Stryker_ het volgende:
Mensen, dit is geheel afhankelijk van de versterker die je hebt.... Een versterker van 2x15 watt aan 4 ohm (mooi buisje) kan zelfs speakers van 200 watt naar speakerheaven spelen
eventjes een stelling die ik gehoord heb:
de versterker moet meer kunnen geven dan wat de speakers aankunnen.
uitleg :
als je een versterker helemaal zou opendraaien dan krijg je meestal clipping van de versterker die dan zelfs de strafste boxen kan kapotspelen.
ik heb hier een yamaha 155 watt versterker op 60 w boxen hangen die natuurlijk als ik de versterker wat teveel opendraai raar gaan doen
, maar ik kan nu wel het max uit men boxen halen zonder dat men versterker gaat clippen.
dit is totaal het tegengestelde dan wat iedereen beweert maar het lijkt mij ook het meest logische eigenlijk.
de versterker moet meer kunnen geven dan wat de speakers aankunnen.
uitleg :
als je een versterker helemaal zou opendraaien dan krijg je meestal clipping van de versterker die dan zelfs de strafste boxen kan kapotspelen.
ik heb hier een yamaha 155 watt versterker op 60 w boxen hangen die natuurlijk als ik de versterker wat teveel opendraai raar gaan doen
dit is totaal het tegengestelde dan wat iedereen beweert maar het lijkt mij ook het meest logische eigenlijk.
Neem een 30 watt versterker en een 200 watt speaker.Op vrijdag 03 mei 2002 18:18 schreef Kermit het volgende:
FF uitleg voor de niet elektronic-nerds onder ons![]()
Je versterker stuurt een vervormd signaal met veel blokgolven erin naar de speaker.
Het filter van de speakers 'snapt' dat niet, en stuurt alle 30 watts naar de tweeter.
De verdeling in een 2-weg speaker is meestal: 90% voor de woofer, 10% voor de tweeter. De speaker van 200 watt heeft dus een 20 watt tweeter en een 180 watt woofer.
->BOEM
Siditamentis astuentis pactum.
Well said!!Op vrijdag 03 mei 2002 17:21 schreef Courage het volgende:
[topic=85720]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()