Toon posts:

Rheobus (lm317)(homemade schema vraagies)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,
ik heb al een keer een rheobus gemaakt. Maar deze keer wil ik hem maken in combi met een LM317/350 spanningsregelaar. Ik heb zelf dit schematje gemaakt. (niet zeuren over kwaliteit tis met paint gedaan >:) )(waarmee maken andere mensen de schema's eigenlijk welk proggie???)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/famrietveld/rheobus_schema_mace.jpg

Nou mijn vraagt klopt dit wel allemaal want anders gaat ik het maken en dan klopt er iets niet en dat vindt ik zonde.

C1 = 0,1 µF condenstator
C2 = 1,0 µF condenstator
R1 = 180 ohm
R2 = 180 ohm
R3 = 1K ohm
R4 = ???
pot1 = 10K
pot2 = 10k
pot3 = ???

De 3e potmeter is voor mijn cpu fan en ik weet nog niet welke weerstand/potmeter ik daarvoor ga gebruik moet ik nog testen. Want hij mag nooit uitgaan duh :P en dus dacht ik eraan om dan een kleinere potmeter te nemen en een weerstand in serie. Of dit werkt geen idee ik hoop dat 1 van jullie kan antwoorden en anders test ik het gewoon :D

Weet misschien iemand welke pot + weerstand ik zou moeten nemen om ongeveer minimaal 4/5 volt te krijgen.

Een ander ideetje was omdat de LM317 12 - 1.25 = 10.75 +- levert om de lm317 paralel te schakelen met een weerstand die ongeveer 1.25v nog doorlaat waardoor je wel de volledige 12v aan de fan voert :D .

Maar dan zou je die potmeter/weerstand van fan3 (cpu fan weer moeten veranderen maar das nie zo erg.)

laatste vraag ik heb al 2 ongebruikte 1,0 µF condenstators maar ik weet mijn god niet wat de + of - kant is. dit staat erop : iXON G-LUXON 63v 1µF sm105C 1127(M)
En er zitten 2 pootjes aan 1 lange en een korte bij de korte staat een soort van witte pijl.

edit:
spatie in naam van plaatje |:(

Verwijderd

Lang = - dacht ik
Zit er geen zwarte streep op met allemaal - etjes erop? dat is namelijk de min poot

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

ledje 3 staat bij pot 2 en led 2 bij pot 3, dat klopt dus niet

waar die pijl staat op je condensator is min (kortste pootje)
Op vrijdag 03 mei 2002 16:49 schreef Thorry het volgende:
Lang = - dacht ik
Zit er geen zwarte streep op met allemaal - etjes erop? dat is namelijk de min poot
dat dacht je dus verkeerd ;) en ipv allemaal minnetje staat er ook wel eens een pijl of een serie rondjes of een witte baan/streep

Verwijderd

[super flauw modus]
Staat daar rechts boven 'maec' ipv 'mace' :?
[/super flauw modus]

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 16:52 schreef memendo het volgende:
ledje 3 staat bij pot 2 en led 2 bij pot 3, dat klopt dus niet

waar die pijl staat op je condensator is min (kortste pootje)
[..]

dat dacht je dus verkeerd ;) en ipv allemaal minnetje staat er ook wel eens een pijl of een serie rondjes of een witte baan/streep
oke fan nummers veranderd :P stom stom |:(

en er staat een witte streep bij het korte pootje met een zwarte pijl middenin.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 16:32 schreef ThamACE het volgende:

De 3e potmeter is voor mijn cpu fan en ik weet nog niet welke weerstand/potmeter ik daarvoor ga gebruik moet ik nog testen. Want hij mag nooit uitgaan duh :P en dus dacht ik eraan om dan een kleinere potmeter te nemen en een weerstand in serie. Of dit werkt geen idee ik hoop dat 1 van jullie kan antwoorden en anders test ik het gewoon :D

Weet misschien iemand welke pot + weerstand ik zou moeten nemen om ongeveer minimaal 4/5 volt te krijgen.
Voor R4 neem je 1k2, potmeter wordt 5k in serie met een weerstandje van 3k9
Kun je de fan regelen van 5 - 10,5 Volt.
Op vrijdag 03 mei 2002 16:32 schreef ThamACE het volgende:

Een ander ideetje was omdat de LM317 12 - 1.25 = 10.75 +- levert om de lm317 paralel te schakelen met een weerstand die ongeveer 1.25v nog doorlaat waardoor je wel de volledige 12v aan de fan voert :D .
Dat zal helaas niet gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 17:33 schreef exter het volgende:

[..]

Voor R4 neem je 1k2, potmeter wordt 5k in serie met een weerstandje van 3k9
Kun je de fan regelen van 5 - 10,5 Volt.
[..]

Dat zal helaas niet gaan.
vraag1:
Waarom zal dat niet gaan dan de fan merkt er toch niks van en de lm317 toch eigenlijk ook niet als ik voor de lm317 een draadje met weerstand plaats en hem na de lm317 weer samenvoeg???

Vraag2: wat bedoel je met 1k2 en met 3k9??? 5k potmeter is gewoon een 5000 ohm potmeter een 1k weerstandje een 1000 ohm weerstandje maar 11n 1k2 dat ken ik niet.

(ja heb weinig ervaring nooit echt op school gehad dit soort dingen dus moet alles mezelf leren.)

Verwijderd

Wat een spanningsregelaar doet is de spanning op z'n uitgang stabiliseren, dus constant houden.
Zet je nou een weerstand over de regelaar dan gaat daar een bepaalde stroom door lopen. Die stroom kun je uitrekenen met R*I. Die stroom loopt ook door je fan.
Ten gevolge daarvan wil de spanning over je fan hoger worden maar wordt door de LM317 onmiddelijk omlaag geregeld.

k (kilo) staat voor 1000 en een weerstand van 3k9 is dus 3900 Ohm oftewel 3,9k

Verwijderd

Topicstarter
aha oke ik snap het dus die lm317 spanningsregelaartje :P zou zijn vout weer lager maken.

en 3k9 aha ik snap je :P ik zou gewoon zeggen 3,9k maar ja ik ken die uitdrukkingen en regels ook niet allemaal thx nogmaals :D
Pagina: 1