Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
In het kader van 4 en 5 mei een discussie over het belang van herdenken. Waarom zouden we moeten herdenken?
De Nationale Herdenking is in de eerste plaats een moment waarop wij met respect denken aan de mensen die slachtoffer werden van oorlog en onvrijheid. Wij herinneren ons de mensen die in de concentratiekampen en elders doelbewust zijn vermoord en de burgers die om andere redenen slachtoffer werden van de oorlog. De Nationale Herdenking is ook een eerbetoon aan de militairen en mensen uit het verzet die sneuvelden voor de vrijheid van anderen. Door het moment gezamenlijk te beleven tijdens de twee minuten stilte, is de herdenking ook een bemoediging voor de nabestaanden van de slachtoffers en voor hen die bereid zijn hun leven te geven voor de vrede en de vrijheid.

Het blijven herinneren van wat gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog is, ook voor nieuwe generaties, een essentieel referentiepunt voor het beoordelen van actuele ontwikkelingen. De Nationale Herdenking is een gezamenlijke bezinning op verleden, heden en toekomst waarbij we de waarde van de vrijheid ten diepste beseffen. Stichting 4 en 5 mei
Kortom:
- moment van bezinning
- eerbetoon aan de slachtoffers
- bemoediging van de nabestaanden

Ik hecht persoonlijk totaal geen belang aan herdenken. Bezinning? Series als Band of Brothers of films als Saving Private Ryan geven mij veel meer reden tot bezinning dan een kranslegging bij een monument. Eerbetoon? Doden weten niets. Bemoediging? Kan ik nog mee inkomen, maar dat kan ook op andere manieren.

Naar mijn mening zou men minder aandacht moeten schenken aan jaarlijkse herdenkingen, maar veel en veel meer aan het onderwijs op scholen. Onderwijs waarin ook de oorzaken en achtergronden van oorlogen meer centraal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:23

spacy

+++

sommigen van oudere generaties, die hebben de beelden nog vers in hun gedachten staan,
voor hun is zo'n film geen reden tot herdenking, maar het gevoel dat we allemaal samen bij zo'n monument staan doet ze veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:51

Elvhenk

/me hartje GO

Ik persoonlijk vind het verplichte karakter van het herdenken op 4 mei ook overdreven. Natuurlijk was het een moeilijke tijd maar ja, inmiddels zijn er al weer zoveel nieuwe oorlogen geweest.
Mensen bewust maken hiervan, en ook informeren over wat er gebeurd is in de tweede wereldoorlog is natuurlijk belangrijk, maar het jaarlijkse gebeuren vind ik te veel, en te verplicht ook.

Ik denk dat het bij bewust levende mensen sowieso niet verloren gaat, die weten wat er gebeurd is. En voor degenen die het niet boeit, daar zal de jaarlijkse herdenking ook geen verschil voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 15:56

Neophyte

it's back....

Ach ik zie het zo, het zijn maar 2 minuten in een heel jaar.
En voor de mensen, die dit hebben overleefd, betekent het het zoveel.
Dus dan kan ik het wel opbrengen om even 2 minuten stilte in acht te nemen.

Anderzijds maakt die 2 minuten natuurlijk geen enkel verschil. Of wij nou wel of niet 2 minuten stil zijn en ons bezinnen over wat er is gebeurd.
Want hoeveel wij ons ook bezinnen de oorlogen gaan gewoon door.

Dus de enige reden waarom ze het van mij (nog) in stand mogen houden, is omdat het als een soort troost fungeert voor de mensen die het hebben overleefd.

Senri no michi mo ippo kara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Op zich is het natuurlijk wel belangrijk om er even bij stil te staan, en er voor uit te kijken dat het niet weer gebeurt (al gebeurt het nog steeds maar niet hier), maar ik vind dat er ook veel negatieve effecten aan hangen.

Zo'n beetje het eerste en vaak enige wat je bijvoorbeeld leert over Duitsland is hoe fout het land was in de oorlog, en het gevolg daarvan is dat veel (voornamelijk) jongeren daarom gewoon een soort afkeer hebben van alles wat Duits is, en dat slaat natuurlijk nergens op.
Ook de vraag of er Duiters bij mogen zijn bij de herdenking vind ik beledigend en suf. Juist door ze buiten te sluiten geef je de slecht geinformeerden en bevooroordeelden weer genoeg voedingsbodem om nog een jaar pissig tegen Duitsland aan te kijken tot de volgende herdenking.

Persoonlijk vind ik de herdenking dan ook niet recent genoeg meer om het jaarlijks te herdenken. eens in de vijf jaar moet genoeg zijn. Voor steeds meer mensen heeft het zowiezo geen inhoud meer en is het meer een show die er gewoon "bijhoort"

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik denk dat het best nuttig is om af en toe eens collectief stil te staan bij bepaalde grote gebeurtenissen uit de geschiedenis. De 2e wereldoorlog is natuurlijk van gigantische invloed geweest op onze samenleving, en is als zodanig al heel erg belangrijk. Tel daarbij op de verschrikkingen die toen hebben plaatsgevonden en waar het ook wel eens nuttig is om bij stil te staan, en ik denk dat het helemaal niet zo vreemd is dat je daar af en toe eens aandacht aan besteed.

Natuurlijk, het is veel indringender om een boek van Primo Levi te lezen oid, maar dat is een private aangelegenheid. Zo'n herdenking heeft een collectief tintje, je geeft er mee aan dat je het als samenleving belangrijk vind om stil te staan bij wat er toen gebeurd is. En dat lijkt me niet zo slecht. Natuurlijk is, zoals Mister X zegt, ook aandacht in het onderwijs heel belangrijk, maar die twee hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1139

Belangrijk voor kinderen vind ik. Jongeren tot 21 ofzow zouden gewoon voor de tv moeten zitten en even na moeten denken over wat er toen allemaal gebeurt is en dat dat dus NOOIT meer kan!

Ik ben nu zelf 22 en geloof niet meer dat ik 1 minuut stil moet gaan zitten zijn achter m'n teeveetje. Ik begrijp wat er toen is gebeurd (als je dat ooit kan begrijpen) en snap dat 't niet meer moet gebeuren. Zo nu en dan moet je dat beseffen, niet alleen een minuutje op 4 mei.

Ow ja, 5 mei is nog belangrijker.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50743

Ik ben nu 18 en snap het hele verhaal nu ook wel, ik vind het wel goed dat het niet vergeten wordt maar om het elk jaar weer terug te halen... Als jij als kind van je fiets afgevallen bent ga je ook niet elk j aar jezelf er aan herinneren, omdat het niet een leuke herinnering is (Maar een stom voorbeeldje, vul zelf wat in :P)

Denk dat er meer mensen naar 5 mei uitkijken idd B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 03 mei 2002 15:46 schreef SeNz het volgende:
Als jij als kind van je fiets afgevallen bent ga je ook niet elk j aar jezelf er aan herinneren, omdat het niet een leuke herinnering is (Maar een stom voorbeeldje, vul zelf wat in :P)
Dat is wel een heel erg stom voorbeeldje, omdat die twee dingen echt volkomen onvergelijkbaar zijn. Deze vergelijking mist het hele punt van de herdenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 03 mei 2002 15:48 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Dat is wel een heel erg stom voorbeeldje, omdat die twee dingen echt volkomen onvergelijkbaar zijn. Deze vergelijking mist het hele punt van de herdenking.
Ik bedoelde dus beetje duidelijk te maken dat het misschien wel helemaal niet goed is om die ellende ELK jaar terug te halen.

Nog even een vraag, vinden die mensen die het meegemaakt hebben wel leuk/steungevend/etc/etc ? Ik heb er eigenlijk nooit echt met iemand over gepraat die het meegemaakt heeft. (Misschien is dat ook wat voor op basisscholen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 03 mei 2002 15:55 schreef SeNz het volgende:
Nog even een vraag, vinden die mensen die het meegemaakt hebben wel leuk/steungevend/etc/etc ? Ik heb er eigenlijk nooit echt met iemand over gepraat die het meegemaakt heeft. (Misschien is dat ook wat voor op basisscholen?)
Daar gaat het toch helemaal niet om? Althans, dat lijkt mij niet. Het gaat niet zozeer om een steunbetuiging aan de mensen die het hebben meegemaakt, alswel om het feit dat je een collectieve statement uitspreekt - je moet het zien alsof het hele Nederlandse volk dmv die herdenking zegt: "dit laten we nooit meer gebeuren!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Bjorker

Cadillacs rule!

Wat ik mij een beetje afvraag is hoeveel de huidige generatie echt herdenkt. Natuurlijk zijn er tal van manieren om van onze historie kennis te nemen, maar wat is het gevoel erbij?
We weten niet beter dan dat er in het verleden een heleboel mensen gesneuveld zijn voor onze vrijheid, maar helpt het voor onze toekomst om te blijven herdenken op deze datum?
Er zijn steeds minder mensen die het "aan den lijve" hebben meegemaakt, en voor de gemiddelde jeugd heeft het niet echt betekenis meer denk ik.
Ik ben het met de herdenking volledig eens, maar vraag mij wel af wat de betekenis nog is voor de jonge generaties.

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 03 mei 2002 15:59 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Daar gaat het toch helemaal niet om? Althans, dat lijkt mij niet. Het gaat niet zozeer om een steunbetuiging aan de mensen die het hebben meegemaakt, alswel om het feit dat je een collectieve statement uitspreekt - je moet het zien alsof het hele Nederlandse volk dmv die herdenking zegt: "dit laten we nooit meer gebeuren!"
tuurlijk is ook zo. Maar is het niet erg overdreven om dit +- 50 jaar na date elke jaar te doen ? Het is erg wat er gebeurd is maar wat "die andere" zei (sorry kon even niet op je nick komen) hierboven. Over de nadelen voor de duitsers bijvoorbeeld.
Je haalt denk ik ook een stuk ellende en haat omhoog in de mens.

PS.
Ik moet nog steeds een beetje wennen aan het feit dat dit allemaal getypt moet worden, in een gesprek zou dit waarschijnlijk veel makkelijker gaan, en zou ik mijn standpunt beter onder woorden kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11212

persoonlijk hoeft herdenken van mij niet zo, vind het totale onzin MAAR als ik daar iemand mee help, ach ja, dan vind ik het prima, en wil je er niet aan meedoen, ga dan thuis zitten en zet een muziekje op, zolang de buren het maar niet horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Ik ben het met Mister X eens dat het veel effectiever zou zijn om op scholen meer aandacht te besteden aan de oorlog. Met 2 minuten per jaar bereik je niets. Als je niet weet wat voor verschrikkingen zich tussen 1940-1945 hebben afgespeeld heeft herdenken ook geen zin.

Daarnaast denk ik dat in combinatie met beter geschiedenisonderwijs het wel belangrijk is om 'dit-nooit- meer'-achtige herdenking te hebben.

Hoe komt het trouwens dat we in Nederland zo belachelijk weinig gevoel voor geschiedenis hebben. De Fransen vieren na 213 jaar nog steeds de revolutie en idem dito voor de Amerikanen. En wij mopperen na 50 jaar al (10 jaar geleden werd de discussie ook al gevoerd) dat het wel heel erg ver weg is. Persoonlijk vind ik dat we onze onafhankelijkheid in 1588 (Unie van Utrecht) zouden moeten vieren. Zou alleen niet weten op welke dag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Op vrijdag 03 mei 2002 15:31 schreef Clay het volgende:
Zo'n beetje het eerste en vaak enige wat je bijvoorbeeld leert over Duitsland is hoe fout het land was in de oorlog, en het gevolg daarvan is dat veel (voornamelijk) jongeren daarom gewoon een soort afkeer hebben van alles wat Duits is, en dat slaat natuurlijk nergens op.
Ik las dat latere generaties meer haat hebben tegenover Duitsers dan de generaties die de oorlog hebben meegemaakt. Daar zal bijvoorbeeld de tv best wel een belangrijke rol in spelen.
Ook de vraag of er Duiters bij mogen zijn bij de herdenking vind ik beledigend en suf. Juist door ze buiten te sluiten geef je de slecht geinformeerden en bevooroordeelden weer genoeg voedingsbodem om nog een jaar pissig tegen Duitsland aan te kijken tot de volgende herdenking.
Rondom Tien gisteravond... Stichting 4 en 5 mei wil er nog absoluut geen Duitsers bij hebben en ze wilden niet eens aanwezig zijn in een discussie daaromtrent.
Op vrijdag 03 mei 2002 15:59 schreef Lord Daemon het volgende:
Het gaat niet zozeer om een steunbetuiging aan de mensen die het hebben meegemaakt, alswel om het feit dat je een collectieve statement uitspreekt - je moet het zien alsof het hele Nederlandse volk dmv die herdenking zegt: "dit laten we nooit meer gebeuren!"
Klopt, het fungeert niet als steunbetuiging. Maar de gezamelijk oproep 'nooit meer' heeft nog nooit gewerkt. Jeugd uit de Tweede Wereldoorlog heeft oorlogsmisdaden begaan in Indonesië, om maar een voorbeeld te noemen.
Op vrijdag 03 mei 2002 15:34 schreef Geeltje het volgende:
Belangrijk voor kinderen vind ik. Jongeren tot 21 ofzow zouden gewoon voor de tv moeten zitten en even na moeten denken over wat er toen allemaal gebeurt is en dat dat dus NOOIT meer kan!
Zolang kinderen/jongeren niet de oorzaken begrijpen of kunnen bevatten, is dit geheel zinloos.

Stel je een Palestijns kind voor over 10 jaar die de moord op Arafat herdenkt. Ouders prenten hem in hoe verschrikkelijk het Palestijnse volk heeft geleden. Gevolg? Meer haat. Tenzij hem wordt geleerd dat de Palestijnen ook verkeerde dingen deden en onschuldige burgers opbliezen. Dat de patstelling ontstond omdat niemand toe wilde geven.

Maar ja, in deze maatschappij waarin geweld amusement is geworden... hoe moeten kinderen ooit het onderscheid maken tussen zinvol en zinloos geweld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47530

Ik zie hier een heleboel mensen die zoiets hebben van: Dat jaarlijks herdenken hoeft van mij niet ik heb wel begrepen wat er bedoeld wordt.

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast *D

Waar hebben we het over;
2 minuten per jaar beseffen dat er een hoop oorlog en leed is in deze wereld.
2 minuten per jaar respect tonen aan de mensen die zijn omgekomen of de mensen die dierbaren hebben verloren.
2 minuten per jaar zeker weten dat wat er in de tweede wereld oorlog is gebeurt, maar ook in andere oorlogen, nooit vergeten mag worden.
2 minuten even je mond houden, omdat er misschien een heleboel mensen zijn die hier wel ontzettend veel waarde aan hechten.
2 minuten realiseren dat dit soort dingen eigenlijk nooit meer zouden mogen gebeuren.

Het zijn maar 2 minuten op een jaar en juist daarom is het geïnstitutionaliseerd. Niet om jongeren tegen hun zin te verplichten om stil te zijn, maar om te zorgen dat de huidige en toekomstige generaties nooit vergeten wat er gebeurt is. Dat je zoiets nationaal regelt is omdat het ook een onderwerp is met een nationale impact.

Dus, ja, ik vind het belangrijk dat die 2 minuten stilte er zijn. Naast alle dingen die op scholen en weet ik veel waar(is natuurlijk ook belangrijk) gedaan worden met dit onderwerp.
En of je nou 2 minuten stil bent om je te realiseren waar dat voor staat of omdat het hoort; Het toont in ieder geval van respect voor je medemens die het wel belangrijk vindt. En wat niet is kan nog komen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat herdenken we precies? De doden? de gebeurtenissen? De ellende die Nederland had?

Momenteel is herdenken voor mij de meest hypocriete gebeurtenis van Nederland. Intereseerden de doden van Srebrenica ons iets? Mocht dat nooit meer gebeuren? Werd er iets gedaan? Achteraf?

Zijn we vriendjes met Israel, dat land schendt diverse VN-resoluties. Trekt zich dat ergens iets van aan? Is dat land goed bezig? Nederland houdt iig heel erg zijn mond dicht en kijkt de andere kant op, gaat uw gang maar.

Nou, de rol die Nederland in de oorlog zelf had was niet echt om naar huis te schrijven. Ik zou de mensen die toen gesneuveld zijn het respect willen doen toekomen dat hun toekomt, maar voor mijn gevoel lukt dat niet als ik dat met de mensen samen moet doen die nu denken dat heel Nederland toen onder het juk van de Duitsers leven. Veel mensen realiseren zich niet dat de Nederlanders van toen het slachtoffer was van de andere Nederlanders van toen. De Duitsers vonden het prachtig natuurlijk en zijn eindverantwoordelijk, maar om met de Nederlanders van nu alle Nederlanders van toen te herdenken met de wetenschap dat ook de afvallige Nederlanders (da's wel makkelijk oordelen natuurlijk) herdacht worden, dat doet me tegen de borst stuiten.

iig, de werkelijke motivatie is vergeten en men heeft niets geleerd van toen. Ik ga over mijn nek van de hypocrisie; het lijkt meer op een symbolische actie om met een vuil geweten in het reine te komen. Het vuil ligt er nog ... ruim dat een keer op.

* Delerium herdenkt wel op z'n eigen manier.
Niet op 4 mei en zeker niet om 20:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 03 mei 2002 18:10 schreef Ecteinascidin het volgende:
iig, de werkelijke motivatie is vergeten en men heeft niets geleerd van toen. Ik ga over mijn nek van de hypocrisie; het lijkt meer op een symbolische actie om met een vuil geweten in het reine te komen. Het vuil ligt er nog ... ruim dat een keer op.

* Anoniem: 47530 herdenkt wel op z'n eigen manier.
Dat je 2 minuten stilte ziet als hypocrisie zegt meer over jezelf dan over die 2 minuten. Juist die 2 minuten zijn er om je te realiseren waar die voor staan en wat mij betreft is dat een stuk breder dan alleen de tweede wereld oorlog of Nederland. Dat die combinatie wel heel belangrijk zijn voor de Nederlandse identiteit (wat dat ook mag zijn) en de aanleiding voor deze herdenking is weer wat anders.

Dat Nederland trouwens altijd fout is en met slechte bedoelingen bezig is in de wereld is trouwens de grootste onzin. Dat dingen alleen anders gaan dan je plant of wilt is natuurlijk weer wat anders.
Life is what happens to you when you're making other plans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op vrijdag 03 mei 2002 18:50 schreef Capice het volgende:

[..]

Dat je 2 minuten stilte ziet als hypocrisie zegt meer over jezelf dan over die 2 minuten.
Ligt eraan wat je de overige 525.946 minuten (en 45.9747 seconden :) ) doet. Als je het zo stelt lijkt me dat je slechts 2 minuten die waanzin van de oorlog wilt herdenken.

Wat is er mis met de gebruikelijke minuut? En waarom altijd achteraf iets herdenken als het momenteel ook niet jofel gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Het herdenken van tegenwoordig gaat toch al bijna niet meer over de WO 2 alleen... zelfs de stichting 4 & 5 mei wil het naar een groter verband brengen...

En denk dan eens niet alleen aan alle oorlogen, maar ook aan alle mensen die overleden zijn in vredestijd... (net zoiets als ... ff de naam kwijt, waar je de overledenen parochianen in de RK kerk noemt... die dag)..
Waarom zouden alleen mensen herdacht worden die in oorlogen overleden zijn.

Ik zou dus alle activiteiten op 4 mei ook niet meer alleen herdenken willen noemen maar gewoon denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 03 mei 2002 18:53 schreef Ecteinascidin het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je de overige 525.946 minuten (en 45.9747 seconden :) ) doet. Als je het zo stelt lijkt me dat je slechts 2 minuten die waanzin van de oorlog wilt herdenken.
Als je er achter bent waar die 2 minuten voor staan, dan ben je al een heel eind opweg imho. Dat het meer tijd kost dan 2 minuten om er achter te komen waar die 2 minuten voor staan is duidelijk.
Dat jij nog eens rustig moet nadenken waar die 2 minuten voor staan, staat voor mij vast (no flame intended).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Poll: Moeten we doorgaan met herdenken?
Nee, helemaal afschaffen
Ja, alles laten zoals het nu is
Ja, maar minder intens/verplicht dan nu
Ja, we hebben er eigenlijk nog te weinig

Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen :7

Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelf.com/poll/img.php?pollid=2224&var=.png

Wil je ook een poll creëren, kom dan langs op DubbelF.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54090

Autochtone Nederlandse jongeren hebben nooit een oorlog meegemaakt. De meeste van hun leventjes zijn altijd zeer onbezorgd geweest; door lieve pappa en mama opgevoed, leuk met vriendjes spelen, geen gevaren. Zij hebben geen enkel besef wat het is om zelf een oorlog mee te maken. Het is dan ook erg makkelijk om te zeggen; dat gedenken flauwekul is. Veel te weinig mensen beseffen, hoe bevoorrecht je bent dat je in vrede mag opgroeien. Ik zou dus graag een beetje respect zien naar mensen die dat niet hebben gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik ga over mijn nek van de hypocrisie; het lijkt meer op een symbolische actie om met een vuil geweten in het reine te komen.
Als je niet zou herdenken zou je niet eens een vuil geweten kunnen hebben. Als je denkt dat de dodenherdenking werkt als katharsis heb je naar mijn mening goed mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Op vrijdag 03 mei 2002 21:24 schreef djabo84 het volgende:
Veel te weinig mensen beseffen, hoe bevoorrecht je bent dat je in vrede mag opgroeien. Ik zou dus graag een beetje respect zien naar mensen die dat niet hebben gekund.
Vrede een voorrecht? Een 'voorrecht' is een begunstigde positie. Vrede zou toch juist de normaalste zaak van de wereld moeten zijn? Oorlog, dat is een verschrikking, en we mogen blij zijn dat dat hier op dit moment niet speelt. Dus dat mensen de vrijheid vieren, oké.

Maar dat is onderscheiden van de Dodenherdenking. Of twee minuten stilte een nuttige bijdrage kunnen leveren aan waardering van autochtone jongeren voor de vrede blijf ik nog steeds betwijfelen.

Het argument wat je aanhaalt voor de Dodenherdenking, respect voor degenen die het meegemaakt hebben, blijft het enige waar ik niets tegenin kan brengen. Vele ouderen zullen het respectloos vinden als je niet mee-gedenkt, dus daar zal ik rekening mee houden. Aan de andere kant... zij vinden het homo-huwelijk, abortus, etc. ook vaak respectloos, en daar heeft de maatschappij heel wat minder begrip voor. Eenvoudig omdat de maatschappij uit meer mensen bestaat dan enkel ouderen. Bovendien is deze generatie binnenkort uitgestorven.
Op vrijdag 03 mei 2002 21:48 schreef Lord Daemon het volgende:
Als je niet zou herdenken zou je niet eens een vuil geweten kunnen hebben. Als je denkt dat de dodenherdenking werkt als katharsis heb je naar mijn mening goed mis.
Catharsis, dan hoeven we minder lang te zoeken in ons woordenboek ;) Natuurlijk werkt de dodenherdenking niet als catharsis.

Wat je eerste zin betreft... hangt ervan af wat je onder 'herdenken' verstaat. Gaat het om de jaarlijkse dodenherdenking, dan ben ik het niet met je eens. Doel je bezinnen in het algemeen, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49261

Ik vind het herdenken en je bezinnen wel erg belangrijk. Nog niet zolang geleden stond ik bij het defile in Wageningen. Daar liepen een heleboel mannen en vrouwen mee, die hebben gerealiseerd dat ik nu in vrijheid kan zeggen wat ik vind en dat daar geen reprecussie tegenover staat.
Daarom vind ik het belangrijk om die 2 minuten stil te staan bij wat was. En ook wat is.
Met tranen in mijn ogen heb ik daar gestaan, mij realiserende dat die mannen en vrouwen kameraden hebben zien dood gaan. Jongens en meiden met wie ze een tijd lang in een vreemd land hebben doorgebracht en waar ze hun moed uit putten en hun angsten mee deelden.
1 seconde later waren die kameraden er niet meer.

Gelukkig kan ik mij hier in mijn kikkerlandje niet voorstellen. Ik ben van mening dat je je pas iets kan voorstellen als je het hebt meegemaakt. Met alle empathie van de wereld kan ik mij oorlog en het niet kunnen uitkomen voor mijn mening, omdat ik dan opgepakt wordt, niet voorstellen.

Ik vind het ook belangrijk dat alle doden en slachtoffers van nu "herdacht" worden.

Het is toch te gek voor woorden dat in deze "moderne" tijd, met zoveel mogelijkheden, men elkaar afslacht om een stukje grond. Of omdat iemand een ander geloof heeft.

Het rare is dat in elk geloof staat dat je je naaste lief moet hebben. En is naaste ook niet die buurman in een ander land of diegene met een ander geloof dan jij of ik.

Supa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38718

Op vrijdag 03 mei 2002 15:13 schreef Elvhenk het volgende:
Ik persoonlijk vind het verplichte karakter van het herdenken op 4 mei ook overdreven. Natuurlijk was het een moeilijke tijd maar ja, inmiddels zijn er al weer zoveel nieuwe oorlogen geweest.
Nieuwe oorlogen wel, maar niet meer zoals WO 2.
Bovendien.. verplichte karakter.. je HOEFT niet te herdenken als je het niet nodig vindt, toch? Mijn eigen broer is het ook zat, maar ik ben van mening dat je toch best eventjes 2 minuten je mond kunt houden. Dat is toch wel het minste wat je kunt doen voor degenen die ervoor hebben gezorgd dat de oorlog over ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27983

Zie ook het topic in de HK
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/485913
(we kunnen wel serieus doen daar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 12:31
Persoonlijk vind ik herdenken zeer zinvol, en ik ben voor mijzelf tot de conclusie gekomen dat tegendraadsheid in deze niet zo gepast is.

Ik heb ook wel gedacht dat herdenken weinig nut heeft, ook zo van, het is al lang geleden, wat schiet je er nou mee op, en ik kan met m'n gezonde verstand ook wel bedenken dat er nooit meer oorlog moet komen.

Maar dan wordt je wat ouder en zie je dat het niet zo eenvoudig ligt. Je bestudeert wat geschiedenis, leest er wat over, etc.
Mensen zijn dingen altijd (te) snel vergeten, ook dát beseffen veel mensen niet zo.

Je ziet het in de hele wereld om je heen, mensen zijn niet vreedzaam. Zelfs hier in Europa wordt er nog voortdurend oorlog gevoerd.

Daarom is het zeer nuttig dat wij alle oorlogsslachtoffers herdenken, en niet alleen dat, ook bedenken waarom zij gevallen zijn, blij zijn dat wij niet in oorlog leven, en er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat oorlog verdwijnt uit deze wereld.

Natuurlijk moet je hier het hele jaar aan denken, maar vergeten is o zo gemakkelijk, daarom is het goed om hier één maal per jaar specifiek bij stil te staan.

Ik hoop dan ook dat de herdenking nog lang zal blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

persoonlijk vind ik de herdenking zeker waardevol en vervuld ook een educationele rol
ik vind wel dat het niet alleen beperkt moet blijven tot de 2de wereldoorlog maar dat het een herdenking moet worden voor oorlogslachtoffers in het algemeen en wereldwijd
dus ook voor de nu gaande oorlogen
omdat het focussen op WO2 een soort blindstaren is en men niet meer let op wat er om hun heen gebeurt

Ook vind ik dat duitse vertegenwoordiging aanwezig moet zijn bij die herdenking aangezien het een zwarte pagina is uit de geschiedenis van beide landen
De huidige generatie vind het net zo erg wat er gebeurd is als wij

het is tijd voor 'verbroedering' ik vind dan ook dat de 4-5 mei comissie die de haat tussen beide landen onnodig in stand houd door nu nog steeds te blijven verwijten , uit hun functie ontheven moeten worden

De reden imho dat scholen, in opdracht van de overheid, niet genoeg aandacht besteden aan de werkelijke reden van oorlogen en de manipulatieve tactieken achter de schermen waarmee ze tot stand komen, is omdat ze net als illusionisten niet graag de werking van hun trucs verklappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47107

Ik vind het eigelijk een belediging tegen mij.

Ik ben nu op 4 mei jaarig en dan zie ik allemaal vlaggen half stok hangen en dan kan ik me niet echt een leuke verjaardag meer voorstellen.

Een tja ik ben nog nooit een x stil geweest om 8uur omdat ik me verjaardag gewoon wil vieren en niet stil zijn voor mensen die gevochten hebben voor de vrijheid.
Ik ken die mensen niet en zou echt niet weten wie het zullen zijn maar ik het wel respect voor de ouderen die meschiens familie leden hebben verloren in de oorlog maar als ik op 10 over 8 naar buiten ga en een paar ouderen me uitschelden voor een iemand die niet even 2 min stil wil zijn, terwijl ik pas extra 10 over 8 me stereo aan doe om verder te feesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Wat herdenken we precies? De doden? de gebeurtenissen? De ellende die Nederland had?

Momenteel is herdenken voor mij de meest hypocriete gebeurtenis van Nederland. Intereseerden de doden van Srebrenica ons iets? Mocht dat nooit meer gebeuren? Werd er iets gedaan? Achteraf?

Zijn we vriendjes met Israel, dat land schendt diverse VN-resoluties. Trekt zich dat ergens iets van aan? Is dat land goed bezig? Nederland houdt iig heel erg zijn mond dicht en kijkt de andere kant op, gaat uw gang maar.

Nou, de rol die Nederland in de oorlog zelf had was niet echt om naar huis te schrijven. Ik zou de mensen die toen gesneuveld zijn het respect willen doen toekomen dat hun toekomt, maar voor mijn gevoel lukt dat niet als ik dat met de mensen samen moet doen die nu denken dat heel Nederland toen onder het juk van de Duitsers leven. Veel mensen realiseren zich niet dat de Nederlanders van toen het slachtoffer was van de andere Nederlanders van toen. De Duitsers vonden het prachtig natuurlijk en zijn eindverantwoordelijk, maar om met de Nederlanders van nu alle Nederlanders van toen te herdenken met de wetenschap dat ook de afvallige Nederlanders (da's wel makkelijk oordelen natuurlijk) herdacht worden, dat doet me tegen de borst stuiten.

* mr_a herdenkt wel op z'n eigen manier.
Daar heb je een aantal punten, maar toch denk ik dat de door jou geschetste hypocrisie lang niet op alle Nederlanders betrekking heeft.

Veel mensen herdenken juist vooral aan de meerderheid in Nederland die fout was. Niet voor niets is daar in een film als 'Soldaat van Oranje' ook een ontzettend duidelijk punt van gemaakt, dat je echt aan het denken zet. Nou ja, menigeen zal het inderdaad wel niet aan het denken zetten omdat die mensen inderdaad niet 'open' staan voor andere ideeën dan 'goed' vs. 'fout', maar dat hou je altijd. Het goed handelen is vaak een samenloop van omstandigheden en het fout zijn ook. Als je onder druk gezet wordt oid.

En over Screbrenica: onlangs is er wel door vooraanstaande politici een uitspraak gedaan. Wel x jaar te laat, maar goed. Israel, da's pas hypocrisie. Het nieuwe Zuid-Afrika, zonder uitzicht op verbetering. Maar anders dan in Z-Afrika, het is pertinent niet zo dat Nederland zich stil houdt. Absoluut niet. Als Israel een Nederlands project voor de palestijnen saboteert krijgen ze gewoon een rekening gepresenteerd.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49029

Herdenken - Zin of onzin?

Ja, dat heeft zin!. Sommige lessen uit het verleden werken preventief voor het heden.

edit:

Sorry, stond in verkeerde context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 958

Ik vind het ook belangrijk dat niet alleen stilgestaan wordt bij de tweede wereld oorlog, maar dat ook ander oorlogsleed herdacht wordt.

Het is mijns inziens niet eens belangrijk wat er precies herdacht wordt. Laat iedereen dat maar voor zichzelf bepalen. Iedereen kan wel iets bedenken waar hij of zij bij stil kan staan. De slachtoffers van Srebrenica, 11 september of wat dan ook.

In een samenleving die steeds verder aan het verindividualiseren is, is het denk ik heel erg belangrijk dat we 1 dag in het jaar gezamenlijk stil staan bij slachtoffers van oorlog en geweld.

Dan kan je wel zeggen dat iedereen dat maar voor zichzelf moet doen, maar juist dat gezamenlijke tintje is wat het zo speciaal en waardevol maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Op dinsdag 07 mei 2002 10:12 schreef Sandalf het volgende:
Ik vind het ook belangrijk dat niet alleen stilgestaan wordt bij de tweede wereld oorlog, maar dat ook ander oorlogsleed herdacht wordt.
Goed punt, logisch ook. Hoewel dat nu in feite ook al de bedoeling is, wordt er teveel de nadruk gelegd op WOII
In een samenleving die steeds verder aan het verindividualiseren is, is het denk ik heel erg belangrijk dat we 1 dag in het jaar gezamenlijk stil staan bij slachtoffers van oorlog en geweld.
Maar de nadruk ligt over het algemeen bij de 2 minuten stilte, niet op '1 dag'. Van het laatste ben ik wel een voorstander, maar die 2 minuten gaan echt te snel voorbij zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 958

Op dinsdag 07 mei 2002 10:52 schreef MIster X het volgende:

Maar de nadruk ligt over het algemeen bij de 2 minuten stilte, niet op '1 dag'. Van het laatste ben ik wel een voorstander, maar die 2 minuten gaan echt te snel voorbij zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurt.
LOL Zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurt. :D Dat is soort van het idee van 2 minuten stilte ;)
Pagina: 1