In het kader van 4 en 5 mei een discussie over het belang van herdenken. Waarom zouden we moeten herdenken?
- moment van bezinning
- eerbetoon aan de slachtoffers
- bemoediging van de nabestaanden
Ik hecht persoonlijk totaal geen belang aan herdenken. Bezinning? Series als Band of Brothers of films als Saving Private Ryan geven mij veel meer reden tot bezinning dan een kranslegging bij een monument. Eerbetoon? Doden weten niets. Bemoediging? Kan ik nog mee inkomen, maar dat kan ook op andere manieren.
Naar mijn mening zou men minder aandacht moeten schenken aan jaarlijkse herdenkingen, maar veel en veel meer aan het onderwijs op scholen. Onderwijs waarin ook de oorzaken en achtergronden van oorlogen meer centraal staan.
Kortom:De Nationale Herdenking is in de eerste plaats een moment waarop wij met respect denken aan de mensen die slachtoffer werden van oorlog en onvrijheid. Wij herinneren ons de mensen die in de concentratiekampen en elders doelbewust zijn vermoord en de burgers die om andere redenen slachtoffer werden van de oorlog. De Nationale Herdenking is ook een eerbetoon aan de militairen en mensen uit het verzet die sneuvelden voor de vrijheid van anderen. Door het moment gezamenlijk te beleven tijdens de twee minuten stilte, is de herdenking ook een bemoediging voor de nabestaanden van de slachtoffers en voor hen die bereid zijn hun leven te geven voor de vrede en de vrijheid.
Het blijven herinneren van wat gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog is, ook voor nieuwe generaties, een essentieel referentiepunt voor het beoordelen van actuele ontwikkelingen. De Nationale Herdenking is een gezamenlijke bezinning op verleden, heden en toekomst waarbij we de waarde van de vrijheid ten diepste beseffen. Stichting 4 en 5 mei
- moment van bezinning
- eerbetoon aan de slachtoffers
- bemoediging van de nabestaanden
Ik hecht persoonlijk totaal geen belang aan herdenken. Bezinning? Series als Band of Brothers of films als Saving Private Ryan geven mij veel meer reden tot bezinning dan een kranslegging bij een monument. Eerbetoon? Doden weten niets. Bemoediging? Kan ik nog mee inkomen, maar dat kan ook op andere manieren.
Naar mijn mening zou men minder aandacht moeten schenken aan jaarlijkse herdenkingen, maar veel en veel meer aan het onderwijs op scholen. Onderwijs waarin ook de oorzaken en achtergronden van oorlogen meer centraal staan.