SuSe 8.0 ISO's maken legaal?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voorop gesteld: Ik ben een newbie op LinuX gebied.

Inmiddels heb ik begrepen dat SuSe 8.0 niet als ISO's uitkomt en dat je hem alleen via FTP kan installeren en kan kopen.

Maar als iemand die CD's nou koopt mag hij daar kopietjes van maken voor vrienden enzo. Maar mag hij ook een ISO'tje maken en die op het i-net verspreiden?

Zoja... Heeft iemand dat al gedaan en een URL'tje voor me? Ik zit nu namelijk op mijn werk en kan hier wel een ISO'tje downen maar thuis heb ik geen breedband en ga ik hem dus niet installen via FTP.

Als dit als warez request wordt gezien is dat in het geheel niet mijn bedoeling geweest. Geef dus enkel antwoord als het legaal is of niet en niet gelijk met warez-URL's gaan gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Naar ik heb begrepen, heeft SuSe wel een copyright op de CD-layout, net zoals dat bij o.a. OpenBSD het geval is. ISO's maken is volgens mij dus niet toegestaan.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het niet zeker maar ik meen dat de layout van de cd's copyrighted zijn en dus niet vrij te distribueren. Kopieren en distribueren zonder daarbij toestemming van SuSE te hebben lijkt me illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warom kijk je niet gewoon even op de site daar staat het vast wel

suse valt namelijk onder de GNU General Public License en daar staat psies wat wel en wat niet mag.

http://www.suse.com/us/support/gpl/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
SuSE is een leuke desktop distro, maar gezien het commerciele .. is het misschien toch beter om RedHat of Mandrake te gebruiken daarvoor (als je een newb bent) :)

En anders Debian, Slackware, Gentoo, ... (vul zelf maar in) :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:08

Krul

Holodoc

Als het legaal is (en anders ook :D ) kan je met edonkey een heel eind komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 18:11
Voor backupdoeleinden mag je een ISO-tje trekken hoor :o

My weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op vrijdag 03 mei 2002 15:47 schreef capedro het volgende:
Voor backupdoeleinden mag je een ISO-tje trekken hoor :o
Maar dus niet voor wat hij vraagt... :Z

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capedro
Op vrijdag 03 mei 2002 15:59 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Maar dus niet voor wat hij vraagt... :Z
Heb last van vrijdagdipje... moet maar weer eens een bak koffie [_]> halen :Z

My weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 16:02 schreef capedro het volgende:

[..]

*drinkt geen koffie .. maar zit wel aan 2 liter cola vandaag* :7

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
Op zich vind Suse het niet erg als je een ISO maakt van de GPL software, maar het probleem is dat niet alle software op de Suse CD's onder de GPL valt. Er staan demo's op van bepaalde paketten, en die mogen niet vrij verspreid worden. Dit is ook de reden dat er geen ISO's te krijgen zijn van Suse CD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op vrijdag 03 mei 2002 16:02 schreef capedro het volgende:
Neuh, 4 uur Cup-A-Soup! :)

Topicstarter> Ik heb het nog even nagezocht, SuSe's CD's zijn inderdaad copyrighted, dus is het inderdaad niet toegestaan om ze, anders dan voor eigen gebruik, te branden.

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capedro
Op vrijdag 03 mei 2002 16:15 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Neuh, 4 uur Cup-A-Soup! :)

...
Hebben we hier niet... ;(

Meer ff weer on-topic... Hoe zit het dan als je de originele cd's uitleent... en dan weer terug krijgt :?

My weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
Op vrijdag 03 mei 2002 16:18 schreef capedro het volgende:
Meer ff weer on-topic... Hoe zit het dan als je de originele cd's uitleent... en dan weer terug krijgt :?
Met het uitlenen van de cd's moet jij jouw software weggooien, omdat jij dan geen licentie meer hebt. Geeft de lener ze weer terug aan jou, dan heb jij weer een licentie, maar hij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Op vrijdag 03 mei 2002 16:30 schreef MikeN het volgende:
Met het uitlenen van de cd's moet jij jouw software weggooien, omdat jij dan geen licentie meer hebt. Geeft de lener ze weer terug aan jou, dan heb jij weer een licentie, maar hij niet meer.
Maar dat gaat hier dus niet per definitie op. De reden dat je voor SuSe moet betalen:
- SuSe heeft copyright op de CD-layout
- SuSe heeft bepaalde software op de CD's gezet, die gewoonlijk niet gedistribueerd mag worden (zoals nVidia-drivers)

Dus er is volgens mij geen sprake van een gebruikslicentie. Dus niet meteen zo MS-minded gaan denken jij :P >:)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 15:15 schreef Lethalis het volgende:
SuSE is een leuke desktop distro, maar gezien het commerciele .. is het misschien toch beter om RedHat of Mandrake te gebruiken daarvoor (als je een newb bent) :)

En anders Debian, Slackware, Gentoo, ... (vul zelf maar in) :)
Lekker offtopic.... :P

En het is een mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK TNX

'k weet genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 03 mei 2002 16:14 schreef MikeN het volgende:
Op zich vind Suse het niet erg als je een ISO maakt van de GPL software, maar het probleem is dat niet alle software op de Suse CD's onder de GPL valt. Er staan demo's op van bepaalde paketten, en die mogen niet vrij verspreid worden. Dit is ook de reden dat er geen ISO's te krijgen zijn van Suse CD's.
Dus daarom geven ze de ISO van een oude versie wel vrij? :? Want dat doen ze toch? Want ik geloof dat ik dat dan niet helemaal begrijp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

Op vrijdag 03 mei 2002 17:29 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Dus daarom geven ze de ISO van een oude versie wel vrij? :? Want dat doen ze toch? Want ik geloof dat ik dat dan niet helemaal begrijp ;)
ze hebben alleen evaluation iso's, die kun je niet installeren.
Je brand ze op cd, en je systeem wordt dan ook vanaf die cd gebooted.
Je kunt SuSE wel vrij downloaden van hun FTP...dus het principe vat ik ook niet helemaal. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

GNU/Linux bestaat voor een groot gedeelte uit Free Software. Met Free Software bedoel ik software die aan de DFSG (Debian Free Software Guidelines) voldoet. Voorbeelden van licenses die aan de DFSG voldoen: GPL, LGPL, NPL, MozPL, BSD license, Artistic license, Perl license.

Free Software heeft als één van de kenmerken dat het zonder restricties te verspreiden is. Dat impliceert dat het gratis is of kan zijn (aangezien iedereen die de software heeft het mag verspreiden).

Dat je een SuSE ISO niet mag kopieren en verspreiden berust op twee dingen:
• SuSE heeft een copyright op de layout van de CD, waardoor je deze exacte layout niet mag repliceren (beetje raar principe, maarja).
• SuSE levert op haar CDs ook non-free software. Dit is software die niet aan de DFSG voldoet, wat onder andere in kan houden dat je het niet zomaar mag verspreiden.

Wat je in principe wel zou mogen doen is van de SuSE CDs of DVD van alle software die vrij te verspreiden is zelf een nieuwe ISO-image maken (zolang deze dus niet exact dezelfde layout heeft als de officiele SuSE CDs... ik weet niet precies wat de criteria daarvoor zijn).

Ook zou je in principe alle software (afaik is alle software die daarop staat Free Software) die zij op hun ftp aanbieden mogen downloaden en daar zelf een ISO van samenstellen (once again, mits niet exact zelfde layout als officiele ISOs).

Dit is echter vrij veel werk. Maar het mag wel. SuSE heeft namelijk niks te zeggen over wat jij met Free Software doet, of je die nou via hen verkregen hebt of niet.

Het is overigens wel duidelijk dat zij dit zo doen om het kopen van hun pakket te stimuleren.

Dit is overigens geen gevaar voor Free Software als verschijnsel; Als deze praktijken van SuSE je niet bevallen kun je een andere distributie (of ander Free OS) gebruiken. Debian heeft zelfs een Social Contract waarin ze beloven dat het main archive van Debian 100% Free Software zal blijven. Dat is overigens voor Debian niet zo moeilijk, aangezien Debian 100% non-commercieel is.

Maar stel dat toch elke distributie hetzelfde zou doen als SuSE (in theorie mogelijk, maar het zal nooit gebeuren). Dan geldt nog steeds wat ik eerder schreef: De Free Software mag nog steeds verspreid worden. Dus als er een paar personen de moeite nemen om alle Free Software uit een van die distributies te slopen en dit zelf weer aan te bieden, dan heb je dus weer een nieuwe distributie, die dan wel in zijn geheel vrij te verspreiden is.

Over het feit dat SuSE geen ISOs aanbiedt op haar site: Daar is SuSE (en elke andere distributie) - als ik de GPL goed begrijp - ook totaal niet toe verplicht.

Een distributie mag gebruikers niet verbieden om Free Software te verspreiden, maar een distributie is ook niet verplicht het zelf te verspreiden (met uitzondering van het feit dat de distributie verplicht is om de source beschikbaar te stellen aan diegenen aan wie ze de binaries leveren).

Dat elke distributie die ik ken hun software ook gratis aanbiedt (meestal in vorm van ISOs, in sommige gevallen in vorm van een FTP install, bij andere beiden of nog andere methoden) is dus eigenlijk een courtesy van deze distributies.
Pagina: 1