GNU/Linux bestaat voor een groot gedeelte uit Free Software. Met Free Software bedoel ik software die aan de
DFSG (Debian Free Software Guidelines) voldoet. Voorbeelden van licenses die aan de DFSG voldoen: GPL, LGPL, NPL, MozPL, BSD license, Artistic license, Perl license.
Free Software heeft als één van de kenmerken dat het zonder restricties te verspreiden is. Dat impliceert dat het gratis is of kan zijn (aangezien iedereen die de software heeft het mag verspreiden).
Dat je een SuSE ISO niet mag kopieren en verspreiden berust op twee dingen:
• SuSE heeft een copyright op de layout van de CD, waardoor je deze exacte layout niet mag repliceren (beetje raar principe, maarja).
• SuSE levert op haar CDs ook non-free software. Dit is software die niet aan de DFSG voldoet, wat onder andere in kan houden dat je het niet zomaar mag verspreiden.
Wat je in principe wel zou mogen doen is van de SuSE CDs of DVD van alle software die vrij te verspreiden is zelf een nieuwe ISO-image maken (zolang deze dus niet exact dezelfde layout heeft als de officiele SuSE CDs... ik weet niet precies wat de criteria daarvoor zijn).
Ook zou je in principe alle software (afaik is alle software die daarop staat Free Software) die zij op hun ftp aanbieden mogen downloaden en daar zelf een ISO van samenstellen (once again, mits niet exact zelfde layout als officiele ISOs).
Dit is echter vrij veel werk. Maar het mag wel. SuSE heeft namelijk niks te zeggen over wat jij met Free Software doet, of je die nou via hen verkregen hebt of niet.
Het is overigens wel duidelijk dat zij dit zo doen om het kopen van hun pakket te stimuleren.
Dit is overigens geen gevaar voor Free Software als verschijnsel; Als deze praktijken van SuSE je niet bevallen kun je een andere distributie (of ander Free OS) gebruiken. Debian heeft zelfs een
Social Contract waarin ze beloven dat het main archive van Debian 100% Free Software zal blijven. Dat is overigens voor Debian niet zo moeilijk, aangezien Debian 100% non-commercieel is.
Maar stel dat toch elke distributie hetzelfde zou doen als SuSE (in theorie mogelijk, maar het zal nooit gebeuren). Dan geldt nog steeds wat ik eerder schreef: De Free Software mag nog steeds verspreid worden. Dus als er een paar personen de moeite nemen om alle Free Software uit een van die distributies te slopen en dit zelf weer aan te bieden, dan heb je dus weer een nieuwe distributie, die dan wel in zijn geheel vrij te verspreiden is.
Over het feit dat SuSE geen ISOs aanbiedt op haar site: Daar is SuSE (en elke andere distributie) - als ik de GPL goed begrijp - ook totaal niet toe verplicht.
Een distributie mag gebruikers niet verbieden om Free Software te verspreiden, maar een distributie is ook niet verplicht het zelf te verspreiden (met uitzondering van het feit dat de distributie verplicht is om de source beschikbaar te stellen aan diegenen aan wie ze de binaries leveren).
Dat elke distributie die ik ken hun software ook gratis aanbiedt (meestal in vorm van ISOs, in sommige gevallen in vorm van een FTP install, bij andere beiden of nog andere methoden) is dus eigenlijk een courtesy van deze distributies.