Toon posts:

[java] Applet vs. Database

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat een Applet geen rechten heeft.

Maar is een Applet ook niet in staat om op een of t'ander manier te laten connecten met bv. een msql database? :?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Ben neit zo bekend met Applets en Java front-end zooi, maar het lijkt me meer dan normaal om een exterene server aan te kunnen roepen vanuit je applet en een DB-connectie te maken ofzo...

Maar ik neem aan dat je het geprobeerd hebt en erachter gekomen bent dat het niet zo is?

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Jah, dit is heel goed mogelijk. Er bestaan hier zelfs al functies voor en dergelijke. Kweet alleen niet meer waar het stond, maar op de HVA is dit een opdracht geweest van 1 blok lang

hva-site:
htsa.ie.hva.nl
zoek daar anders ff

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:02
Nou, lees de documentatie, zou ik zeggen. Een Applet mag TCP verbindingen maken met de host van zijn documentbase en zijn codebase, dus als je op een van de twee een database hebt draaien die een TCP verbinding accepteert, dan kan je Applet verbinding maken met die database.

Als je hiervan gebruik maakt, let er dan wel op dat je de rechten van je database goed afgeschermd hebt. Iedere gebruiker kan namelijk je applet aanpassen en willekeurige queries op je database uitvoeren!

• TheRebell
  • Laatst online: 08:43
Ja, dat kan. Ik connect met Java naar een Access DB via odbc en jdbc. Zal voor MySQL ook wel mogelijk zijn(vraag me niet hoe).
Het enige is dat de applet en de db wel op hetzelfde systeem draaiden en dus niet bv via inet. Dus weet niet of het mogelijk is om een Java applet (op iemand's pc) te laten connecten naar een server waar de db op draait...

edit:

ja het is mogelijk. Moet je ff zoeken hoe het precies gaat

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op vrijdag 03 mei 2002 14:48 schreef Soultaker het volgende:
Als je hiervan gebruik maakt, let er dan wel op dat je de rechten van je database goed afgeschermd hebt. Iedere gebruiker kan namelijk je applet aanpassen en willekeurige queries op je database uitvoeren!
Het is dan ook beter om server-side een script te maken die de query's bevat en uitvoert. Dat script roep je dan met je applet aan. Dat is een stuk veiliger. Maar 100% veiligheid is toch wel moeilijk.

Verwijderd

Ik zou op de server wel iets van een daemon draaien die een protocol omzet naar queries, zodat een user alleen queries uit kan voeren op de database zoals jij ze maakt.

Of met RMI natuurlijk, das helemaal mooi..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog eens goed in de documentatie kijken. Op sun heb ik niet zoveel gevonden

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:02
Op vrijdag 03 mei 2002 14:52 schreef graaff01 het volgende:
Ik zal nog eens goed in de documentatie kijken. Op sun heb ik niet zoveel gevonden
Wat heb je dan nodig aan informatie dat NIET op de Sun website staat?!

Zie de tientallen links hier:

http://developer.java.sun.com/developer/infodocs/

Verwijderd

Goed het is al min of meer gezegd, maar nog niet echt duidelijk, dus dat ga ik dan mar even proberen :)

Een applet kan alleen verbinding maken met zijn host. Dat wil dus zeggen de applet moet van dezelfde locatie (server) komen als waar de database draait. Dus het is bijvoorbeeld niet mogelijk om op PC1 een applet te (lokaal)te draaien die inlogt op een database op PC2.

Let er op dat dit soort restricties niet aanwezig zijn in ontwikkelomgevingen als JBuilder. Als je applet draait onder je ontwikkel omgeving heb je volrecht!!!

Verwijderd

Topicstarter
Komen er dan nog veel meer dingen bij kijken als bij een 'stand-alone' applicatie?

Verwijderd

Een standalone applicatie mag veel meer, daar zitten veel minder restricties aan verbonden. Het is dan wel mogelijk om een verbinding te leggen met een "externe" server.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zou in ieder geval een tussenlaag schrijven, zodat de connectie string zelf niet in de applet hoeft te staan.

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

Als je eventjes de beschikbare documentatie doorleest, dan vind je daarin alle antwoorden omtrend dit soort vragen. Komt op me over alsof je een idee had en daarna het bent gaan vragen aan mensen zonder dat je eerst vet heb lopen zoeken (correct me if i am wrong, no need to offend you)

Anders moet je voor de gein ff zoeken bij:
http://htsa.ie.hva.nl/~java/index.html

Dat is de site van het vak Java op de HvA en daar is in gewerkt met datbases en dergelijke

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 15:02 schreef markvleth het volgende:
Een standalone applicatie mag veel meer, daar zitten veel minder restricties aan verbonden. Het is dan wel mogelijk om een verbinding te leggen met een "externe" server.
Ik bedoel eigenlijk meer het soort aanroep vergeleken met een 'stand-alone' applicatie.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 15:04 schreef Paxlie het volgende:
Als je eventjes de beschikbare documentatie doorleest, dan
oh, ben er al een tijdje aan het zoeken. Ook gezocht op de sun site.

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 15:05 schreef graaff01 het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk meer het soort aanroep vergeleken met een 'stand-alone' applicatie.
ik begrijp de vraag niet helemaal, maar het enige verschil tussen een standalone en een applet applicatie is je hoofdklasse. En uiteraard een setje met restricties en grants...

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

keej dan! no flame intended :)
zoek en gij zult vinden of het moeten vragen @ GoT *D

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 15:08 schreef Paxlie het volgende:
keej dan! no flame intended :)
zoek en gij zult vinden of het moeten vragen @ GoT *D
ok, tankx :)

Verwijderd

Topicstarter
Als iemand nog een goede link heeft over dit onderwerp met een begrijpelijk voorbeeld. :?

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
http://oege.lb.hva.nl/~marten/jidz/home.php

Dit heeft de HvA ervoor gebruikt. Is wel een beetje crappy code hoor ;)
Pagina: 1