[koeling] CPU idle 60 graden. wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Topicstarter
Ik heb inmiddels al een paar topics doorgelezen, en denk dat ik met mijn oplossing een slag in de goede richting ga slaan.

Ik heb enige tijd geleden een asus a7v266-e moederbord gekocht, met een AMD xp1900. De fan en de processor zijn in de winkel op het moederbord gezet.
Vanaf het begin ervaar ik al problemen met XP. Tijdens het spelen van b.v. RTCW of het werken met painter 7 stopte XP regelmatig met functioneren (memorydump), en moest ik de pc herstarten.
Het viel mij op dat de proccessor na het herstarten rond de 60 graden stond (volgens MBM) en dan langzaam terugliep naar 53 graden. Ik heb de cpu al underclocked (1500 Mhz) maar tegenwoordig komt mijn processor idle al niet onder de 60 graden terwijl er een kamerventilator (25 cm doorsnee) de kast in blaast voor de extra koeling. Als ik de ventilator uitzet, geeft de pc er idle al de brui aan.

Ik had ook aan de onderaan de voorkant een 8 cm fan ingebouwd die zijn lucht via een kokerconstructie totaan de processor blies (hielp niet).

Ik wil nu kijken of er bij het plaatsen van de processor wel koelpasta is gebruikt, want het lijkt mij belachelijk dat een processor die gewoon op 1600 Mhz moet lopen zelfs underclocked oververhitraakt. Als dit niet het geval is wil ik Artic silver gebruiken om dit op te lossen.

Om mij over deze drempel (ik ben niet zo'n hardwarefreak) heen te helpen wil ik een paar dingen weten:

- kan ik de fan van de processor harder laten draaien d.m.v. b.v. een bios instelling?
- Kan ik de fan zondermeer van de cpu afhalen? moet ik oppassen voor beschadigingen i.v.m. met uitgeharde koelpasta.
- kan ik de koelpasta met aceton o.i.d. dergelijks verwijderen (sommige processors hebben geen beschermende laag meer aan de bovenkant, dus ik ben bang iets cruciaals te beschadigen. Hoe hard kan je een cpu aanpakken?)
- Als er geen koelpasta op zit, kan ik dan volstaan met slechts een (paar) druppel (s) Artic Silver en die standaard fan (coolmaster geloof ik), of heeft iemand een beter advies.
- heeft iemand anders een mogelijke oplossing?

mijn pc bestaat uit:
1 DVD speler en 1 brander
1 HD
4 usb poorten (visor cradle, internet aansluiting, webcam, tekenbord)
350 Watt voeding
Gforce2 MX videokaart
SB 5.1 geluidskaart

Ik besef dat dit misschien een searchkwestie is, maar in de verschillende topics komen deze vragen onduidelijk, maar half of in een andere vorm voor, waardoor ik twijfel over een aantal zaken.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Verwijderd

- Fans kun je niet harder laten lopen in de bios..
-Je kunt je fan van de cpu afhalen, mits je computer wel uitstaat :+ Wel nieuwe koelpasta aanbrengen als je hem er weer op zet..
-Koelblokken e.d. kun je gewoon met aceton schoonmaken..

Kabelprut kun je nog opruimen, een extra outtake, vooronder een goede intake.. wel erg vreemd dat deze zo warm wordt. Asus heeft volgens mij wel slechte sensors qua temperatuur meting..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:09

Epsilon

voel aan je heatsink. Als deze nagenoeg koud is (30 graden) maakt de koeler veel te weinig contact met de core.

Haal in dat geval de koeler er van af. Maak de onderkant van de koeler schoon met wasbenzine/aceton. Smeer nu met een creditcard een dun laagje koelpasta op de core (letters moet je nog kunnen zien). Heb je geen koelpasta is dat geen probleem. Neem in dat geval gewone tandpasta (ja klinkt raar, maar werkt net zo goed).

suc6

Verwijderd

Inderdaad vreemd dat ie zo warm wordt. Ik heb een 1600@1523 en die is 52 graden idle. Misschien een goede tip:
scoor ergens het progje CPUcool. Dat zorgt ervoor dat je CPU 'echt' niets doet als hij idle is. Scheelt bij mij 12 graden!
Daarnaast, temp. metingen van het moederbord kunnen erg onnauwkeurig zijn.
En eeeeh, sluit je fan/heatsink wel goed aan op de processor?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Op vrijdag 03 mei 2002 14:31 schreef epsilon het volgende:
Neem in dat geval gewone tandpasta (ja klinkt raar, maar werkt net zo goed).
Het lijkt me dat tandpasta errug schuurt op je proc. Zal denk niet lang goed gaan als je m vaak verplaatst. (Je proc. zal geen gaatjes meer krijgen iig... *D)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

Vreemd... mijn CPU (Athlon XP 1700+) is momenteel stressed nog maar 44C

Het klinkt iig echt als slechte geleiding. Waarschijnlijk dus geen koelprut, te dikke laag koelprut of te weinig druk van koeler op CPU...

Dat laatste heb ik weleens gehad met een PIII-700... dat ding werd idle zo'n 80C, niet goed dus... achteraf bleek de koeler niet goed tegen de CPU aan te drukken, er was speling en dan helpt koelprut ook niet echt meer... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• MrE

MrE

Topicstarter
Dus ondanks de koelpasta moet de onderkant van het koelblok strak (zonder speling) op de cpu zitten? Ik dacht dat dat door de koelpasta niet zoveel uitmaakte. Ik neem het in ieder geval mee in mijn reparatie.

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Heb je geen koelpasta is dat geen probleem. Neem in dat geval gewone tandpasta (ja klinkt raar, maar werkt net zo goed).
Hmz... Ja, en als je CPU dan veel te doen heeft ben je gelijk van je verstopte neus af.... :?

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 15:47 schreef eightValve het volgende:

[..]

Hmz... Ja, en als je CPU dan veel te doen heeft ben je gelijk van je verstopte neus af.... :?
tandepasta werkt dus wel erg goed ejjj ik heb ergens hier een testje gezien met div "koelpasta's" en tandepasta scoorde glad niet verkeerd

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

Op vrijdag 03 mei 2002 15:46 schreef MrE het volgende:
Dus ondanks de koelpasta moet de onderkant van het koelblok strak (zonder speling) op de cpu zitten? Ik dacht dat dat door de koelpasta niet zoveel uitmaakte. Ik neem het in ieder geval mee in mijn reparatie.
Zou wel zo slim zijn... er moet echt maar een flinterdun laagje koelpasta tussen de CPU en koeler zitten, anders gaat zelfs koelpasta isolerend werken. Ze verzinnen immers niet voor niets van die 'innovatieve' (lees: lastige) klemmechanismen om de koelers goed te bevestigen... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 13:17
[..]

tandepasta werkt dus wel erg goed ejjj ik heb ergens hier een testje gezien met div "koelpasta's" en tandepasta scoorde glad niet verkeerd
[/quote]

Sterker nog tandpasta scoorde in die test beter dan ACII

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 16:04 schreef LoverBoy het volgende:
[..]

[/quote]dat wou ik toen nog niet zeggen omdat ik het niet zeker wist ik heb het nu ff bekeken en TANDEPASTA RULE'S :+

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

mijn buurman had dit probleem ook
met een athlon xp 1800

ik heb zijn gf 2 mx 200 atief gecooled en AC3 er tussen gesmeerd

en zijn athlon XP ook van AC3 voorzien..
het probleem was hierna opgelost

mischien is het ook handig voor ons als je vermeld wat voor cooler je hebt op je Athlon XP

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 23:14

Wimo.

Shake and Bake!

Je hebt een a7v266-e .. die hebben zo'n zuig temp sensor standaard. Mijn cpu is volgens die sensor 50 graden idle en 64 full load.. en ik koel met water :+

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 16:18 schreef Jeff_P het volgende:
mijn buurman had dit probleem ook
met een athlon xp 1800

ik heb zijn gf 2 mx 200 atief gecooled en AC3 er tussen gesmeerd

en zijn athlon XP ook van AC3 voorzien..
het probleem was hierna opgelost

mischien is het ook handig voor ons als je vermeld wat voor cooler je hebt op je Athlon XP

[vanhettopicaf]

Waarom zegt iedereen AC3? Arctic Silver 3

Kortom: AS3

[/vanhettopicaf]

• MrE

MrE

Topicstarter
voel aan je heatsink. Als deze nagenoeg koud is (30 graden) maakt de koeler veel te weinig contact met de core.

Haal in dat geval de koeler er van af. Maak de onderkant van de koeler schoon met wasbenzine/aceton. Smeer nu met een creditcard een dun laagje koelpasta op de core (letters moet je nog kunnen zien). Heb je geen koelpasta is dat geen probleem. Neem in dat geval gewone tandpasta (ja klinkt raar, maar werkt net zo goed).

suc6
De heatsink was volgens de thermometer slechts 20 graden. Ik ga de tandpasta eens proberen.
Mocht ik hier niet meer posten, gebruik dan GEEN tandpasta ;)

* MrE UPDATE ]

> < insert worshipsmilie here!!
Ik wil hierbij iedereen bedanken voor hun mening (en indirecte moral support).
De tandpasta (Elmex anti caries) werkt tot nu toe like a charm. van 60 naar 48 graden.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op vrijdag 03 mei 2002 16:10 schreef ScHrOeFjE het volgende:

[..]

dat wou ik toen nog niet zeggen omdat ik het niet zeker wist ik heb het nu ff bekeken en TANDEPASTA RULE'S :+
[/quote]

Tampasta komt zo goed uit de test omdat er water in zit.
Door het verdampe van het vocht voert hij nog meer warmte af. Hierdoor kwam chocopasta ook zo goed uit de test :S
Maar zodra al het vocht verdampt is koelt het opeens een stuk minder goed. Je kunt dus gewoon het beste echte koelprut gebruiken.

Verwijderd

FF over hoeveel koelpasta, een heel klein druppie, licht uitvegen over core en dan koeler erop, zorg dat die goed vastzit geklemd!!
Deze extreme temperatuur komt niet doordat er geen koelprut tussen zit, hier zit echt iets anders fout!

• MrE

MrE

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 22:44 schreef glo0mdud3 het volgende:
FF over hoeveel koelpasta, een heel klein druppie, licht uitvegen over core en dan koeler erop, zorg dat die goed vastzit geklemd!!
Deze extreme temperatuur komt niet doordat er geen koelprut tussen zit, hier zit echt iets anders fout!
Dat blijkt wel, want ondanks dat de temperatuur nu lager is, de temperatuur loopt bizar snel op bij een serieuze bewerking.
Als ik een paar halen met een penseel doe in painter 7, dan loopt de temperatuur binnen luttele seconden op naar 65 graden, en sluit XP zichzelf af.
Zou het voltage dat de cpu krijgt hiermee te maken hebben?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Was het niet marmelade dat erg goed uit de test kwam? btw ik denk dat tandpasta niet zo'n goed id is, als het water verdampt is dan zal het een stuk minder koelen. als tandpasta écht beter was waarom zouden ze dan nog in zilverpasta investeren?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Tandpasta droogt uit, waardoor je core en heatsink geen goed contact meer met elkaar maken en dan brandt je cpu door!!

Dus gebruik geen tandpasta, of je moet hem gebruiken voor een paar dagen dat kan maar niet langer doen!!

Geloof je dit verhaal niet vraag het dan aan Nostra :+ Die heeft zo zijn XP om zeep geholpen >:)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dat was een soort marmite, geen marmelade (afstand proc-koeler wordt zo groot met die stukken fruit ertussen :D).

Tandpasta werkt inderdaad uitstekend - de eerste paar dagen of, als je mazzel hebt, weken. Topicstarter moet het wellicht eens helemaal zonder pasta proberen, de temps die je dan haalt zijn een mooie maat voor de kwaliteit van een laagje paste.

offtopic:
Als je nou probeert te besparen op AS of andere prut, moet je natuurlijk niet zulke dure tandpasta gaan gebruiken >:)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 13:19 schreef Rat het volgende:
Dat was een soort marmite, geen marmelade (afstand proc-koeler wordt zo groot met die stukken fruit ertussen :D).

Tandpasta werkt inderdaad uitstekend - de eerste paar dagen of, als je mazzel hebt, weken. Topicstarter moet het wellicht eens helemaal zonder pasta proberen, de temps die je dan haalt zijn een mooie maat voor de kwaliteit van een laagje paste.

offtopic:
Als je nou probeert te besparen op AS of andere prut, moet je natuurlijk niet zulke dure tandpasta gaan gebruiken >:)
LOL, en jij noemt je een tweaker, je gaat toch niet je pasta weghalen. Dan heb je wel zo'n slechte geleiding dat je cpu doorbrandt zonder dat je het weet.

Wat voor koeler heb je??

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op zaterdag 04 mei 2002 13:21 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

LOL, en jij noemt je een tweaker, je gaat toch niet je pasta weghalen. Dan heb je wel zo'n slechte geleiding dat je cpu doorbrandt zonder dat je het weet.

Wat voor koeler heb je??
Ik noem mijzelf geen tweaker, ik noem mijzelf iemand die kan lezen. Een simpel grafiekje interpreteren kan ik ook al ;)

Met tandpasta wordt je geleiding op een gegeven moment wel slechter dan zonder prut - dan komt 'ie dus boven de referentietemp (de "nulwaarde" zonder prut, zie dat grafiekje) en moet je als de donder actie ondernemen.

Ik heb overigens een PAL8045 met een Enermax UC8FAB, en een hele mooie duct. Als ik drie extra fans in mijn systeem aangooi heb ik kast 24, XP1600 35 (100%load, niet stressed)
edit:
oh, en ik gebruik coolermaster prut omdat ik zo snel niks anders kon krijgen
.

Maar wat dat er nou weer mee te maken heeft is mij niet geheel duidelijk :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

Heb je geen koelpasta is dat geen probleem. Neem in dat geval gewone tandpasta (ja klinkt raar, maar werkt net zo goed).

suc6
tandpasta droogt na een tijdje uit en dan koelt het niet meer zo goed hor!

Verwijderd

:D, dat bedoelde ik eigenlijk voor de topic starter :D

Och ja, altijd leuk om te weten wat voor koeler jij hebt :P

• MrE

MrE

Topicstarter
Op zaterdag 04 mei 2002 13:40 schreef Soldier2000 het volgende:
:D, dat bedoelde ik eigenlijk voor de topic starter :D

Och ja, altijd leuk om te weten wat voor koeler jij hebt :P
De koeler die ik heb is een coolermaster. type weet ik zo niet.

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 19:38 schreef MrE het volgende:

[..]

De koeler die ik heb is een coolermaster. type weet ik zo niet.
moet je hier gewoon eens zo een 80 mm fan van coolermaster op zetten een ander merk mag ook en dan nog eens naar je temp kijken
in plaats van al die tandpasta en marmite en weet ik veel allemaal
met die 80 mm fan gaat die temp meer omlaag dan met welk koel prutje dan ook doe er wat as3 op weet je zeker dat je een goeie temp haalt met de zekerheid van een goed koel prutje

en mensen droge stof geleid erg slecht warmte ik kan me haast niet voor stellen dat als er tandpasta gedroogt is door de cpu nog goed werkt
Pagina: 1