Toon posts:

15GB via Maxtor UDMA133 contr. benaderen via RH72

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een Pentium120 met een vrij oude BIOS die niet meer dan 8.4 GB leest van de 15 GB schijf die ik erin wil stoppen. Dit is in princiepe geen probleem omdat ik een Maxtor ATA UDMA 133 controller kaart heb.

Windows 3.11 / Dos 6.22 / Windows 95 / Windows 98 SE willen gewoon booten van die 15 GB schijf, met die controller, maar een tweede 2 GB schijf met daarop RedHat 7.2 kernel 2.4.9-31 wil niet booten vanaf deze controller.
(mount: error 19 mounting ext3
pivotroot: pivot_root(/sysroot/initrd) failed: 2
[..]
Kernel panic: no init found. Try passing init= option to kernel )

Dat ik linux niet kan booten terwijl de 2GB schijf aan die controller hangt daar kan ik mee leven --> ik sluit hem gewoon via een IDE kabel direct op het mobo aan.
Maar die 15 GB schijf moet er dus WEL op anders leest tie maar 8.4 Gb van die schijf. Nou boot ik dus RedHat, maar die controller wordt dan ook niet herkent door de linux kernel:

PIIX: IDE controller on PCI bus 00 dev 38
PIIX: chipset revision 2
PIIX: not 100% native mode: will probe irqs later
PIIX: neither IDE port enabled (BIOS)
PIIX: IDE controller on PCI bus 00 dev 39
PIIX: chipset revision 2
PIIX: not 100% native mode: will probe irqs later
ide0: BM-DMA at 0x3000-0x3007, BIOS settings: hda:pio, hdb:pio
ide1: BM-DMA at 0x3008-0x300f, BIOS settings: hdc:pio, hdd:pio

.....dus kan ik hem ook niet mounten onder linux en dus ook geen gebruik maken van de fat partitie op die 15 Gb schijf.

Iemand enig idee wat ik kan doen om die 15GB schijf vanaf die controller onder linux benaderbaar kan maken? RedHat booten terwijl de 2GB schijf aan die controller hing zou natuurlijk helemaal mooi zijn, maar dat is niet echt nodig.

-Ik zat zelf te denken aan de kernel zelf compileren, maar dat leek me niet erg praktisch en erg lastig. De drive mounten met mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/iets lukt ook niet.

-Op de Maxtor site is ook weinig te vinden over die controller en linux.

-Die suggestie die door de kernel wordt gedaan om iets aan de init= toe te voegen daar kan ik niet zoveel mee. Booten vanaf een RH7.2 bootdisk terwijl de 2GB HD aan die controller hangt lukt natuurlijk ook niet (met root=/dev/sdxx).
En wat ik evt. in de grub config zou moeten wijzigen weet ik ook niet (grub-install geeft de controller niet eens weer).

Iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken?

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-04 22:24
misschien kun je het proberen door meerdere partities :r aan te maken op die 15 GB-schijf. waarschijnlijk kan je file-allocatie-ding die grootte niet aan :( en moet je dus meerdere tabellen (en dus partities) maken om de schijf volledig te kunnen alloceren.

have fun...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 mei 2002 11:29 schreef HansMij het volgende:
misschien kun je het proberen door meerdere partities :r aan te maken op die 15 GB-schijf. waarschijnlijk kan je file-allocatie-ding die grootte niet aan :( en moet je dus meerdere tabellen (en dus partities) maken om de schijf volledig te kunnen alloceren.

have fun...
Ik heb al meerdere partitie's op die 15 GB schijf. Namelijk:
157 MB FAT-16
1843 MB FAT-32
2196 MB FAT-32
en 10 GB ongepartitioneerd